Strona:
  1. 1
  2. 2

Decyzja zapadła - zakładasz sklep internetowy! Gratulacje, to duży krok. Teraz przed Tobą proces planowania… Jedną z wielu rzeczy do zrobienia jest wybór jak Twoja strona będzie wyglądała. Zento ma dla Ciebie dwie możliwości: gotowy szablon lub indywidualny projekt. Jak wybrać? Która opcja jest lepsza dla Twojego biznesu? Podpowiadamy!

Zanim podejmiesz decyzje

Najważniejszą kwestią, jaką musisz rozważyć, jest budżet. Weź pod uwagę wszystkie koszty jakie jeszcze przed Tobą i oblicz jak dużą kwotę możesz przeznaczyć na przygotowanie graficzne. Pieniądze to jednak nie wszystko. To, jak bardzo rozbudowana ma być Twoja przyszła strona jest również bardzo istotne. Dodatkowo, bardzo ważnym czynnikiem jest branża, w jakiej Twój sklep będzie działać. Wybór layoutu powinien być dopasowany pod niezbędne funkcjonalności i przyszłych odbiorców. 

Zalety i wady szablonów

Szablon to gotowy projekt strony. Wybór jest duży, a finalny wygląd można łatwo dopasować kolorystycznie do naszych oczekiwań. Od samego początku wiesz, jak będzie wyglądał Twój sklep, nie ma więc niespodzianek. Poza tym przygotowanie sklepu do otwarcia - przy wyborze szablonu to proces bardzo szybki. Opracowane przez nas wzory są nowoczesne i responsywne, wyposażone w pełni w bogatą funkcjonalność platformy Magento. Dodatkowo koszt takiego wdrożenia jest niewielki. Decyzja o szablonie wiąże się ze stosunkowo niskim ryzykiem inwestycyjnym, jest to więc dobry wybór dla początkujących i małych firm. Naszą bibliotekę propozycji możesz zobaczyć klikając tutaj.

Zento oferuje Bonusowy pakiet personalizacyjny dla sklepów budowanych na szablonie, abyś mógł(a) w pełni dopasować nasz gotowy projekt do potrzeb Twojego biznesu! Pakiet taki obejmuje:

  • Tworzenie i modyfikację banerów

  • Przygotowanie i wgranie Twojego logo

  • Założenie Twojej domeny

  • Dostosowanie logo producentów 

Ale oczywiście musimy być z Tobą szczerzy - wybór szablonu ma swoje słabe strony... Szersze możliwości jego modyfikacji są mocno ograniczone. Musisz się przygotować na to, że te same wzory są wykorzystywane wielokrotnie, i mimo personalizacji - łatwo można dostrzec podobieństwo pomiędzy projektami zbudowanymi na tym samym szablonie.  

 

Zalety i wady indywidualnego projektu

Jeśli wiesz że szablon nie jest wystarczającym rozwiązaniem dla Ciebie - mamy inną propozycję. Indywidualny projekt graficzny zaspokoi wszystkie oczekiwania pod względem wyglądu Twojej przyszłej strony. Grafika szyta na miare, funkcjonalności dobrane przez Ciebie. Jeśli potrzebujesz niestandardowych rozwiązań, nie będzie to problemem. Unikatowy, niepowtarzalny, wyjątkowy - właśnie takim stworzymy Twój sklep. Nigdzie nie znajdziesz podobnej realizacji. Wystarczy, że powiesz nam, czego oczekujesz, a nasi graficy i designerzy wyczarują to dla Ciebie. Przedstawimy propozycję dostosowaną do wymagań i potrzeb Twojej firmy. Po otrzymaniu propozycji, możesz wrócić z informacją zwrotną w celu wprowadzenia zmian, a my odpowiednio dostosujemy projekt. Możesz marudzić i wybrzydzać, a kiedy będziesz w pełni zadowolony z wyglądu Twojego sklepu internetowego, rozpoczniemy prace nad wdrożeniem i konfiguracją.

Możliwości modyfikacji są niemal nieograniczone, a jeśli w przyszłości zajdzie konieczność wprowadzenia zmian - proces ten będzie dużo łatwiejszy. Gwarantujemy Ci spójność grafiki z innymi elementami identyfikacji wizualnej. Możesz kliknąć tutaj, aby zobaczyć nasze portfolio, pełne rozwiązań indywidualnych. Do najważniejszych czynników za wybraniem spersonalizowanego układu należą:

  • Dowolny układ strony

  • Możliwość dodania dowolnych elementów

  • Indywidualny, oryginalny, wyróżniający się wygląd

  • Pozytywny wpływ na kształtowanie pozycji marki na rynku

  • Możliwość ingerencji i konsultacji w procesie budowy sklepu

 

Ale nie będziemy Cię czarować - koszt jest wyższy w porównaniu do rozwiązania z szablonu. Możliwe też, że będziemy potrzebować nieco więcej czasu, aby przygotować projekt dla Ciebie - w końcu powstanie on od zera. Będzie też konieczne Twoje większe zaangażowanie w proces powstawania strony. Niestety w naszej ekipie nie ma jeszcze wróżki, która mogła by odgadywać oczekiwania naszych klientów. Bez poprawnej komunikacji wymagań i wizji, doprowadzenie projektu do finalnej fazy może okazać się drogą przez mękę dla obu stron. Nasz team jest bardzo dobrze przygotowany, zadamy Ci konkretne pytania, przedstawimy propozycje - ale to Ty musisz wiedzieć, czego tak naprawdę chcesz. W razie wątpliwości możesz zawsze liczyć na naszą radę i wsparcie!

 

Jeśli po przeczytaniu tego artykułu nadal nie wiesz, co wybrać - nasi konsultanci służą pomocą.

Cennik znajdziesz tutaj.

Opublikowane w Dobre rady Świat Ecommerce Optymalizacja Przez: Brygida Kesler

Konsument odwiedził Twój sklep internetowy, wypełnił koszyk, może nawet przeszedł już do sekcji Kasy i nagle… zakończył sesję i zniknął. Zjawisko to, zwane “porzuconym koszykiem”, nie jest niczym niezwykłym w świecie ecommerce. Statystycznie co 3 kupujący rezygnuje przed finalizacją procesu sprzedaży. Nie ma na to wpływu ani kategoria produktów, ani urządzenie, z którego potencjalny klient korzysta. Dlaczego więc tak się dzieje i co możesz zrobić, żeby temu zapobiec? Odpowiadamy!

 

Świadomy konsument

To, że klient jest w Twoim sklepie, nie znaczy że ma zamiar coś kupić. Odwiedziny na stronie mogą być motywowane zbieraniem informacji o produkcie, szukaniem opinii, porównywaniem cen. Według raportu Izby Gospodarki Elektronicznej, w 26% przypadków zdarza się, że konsumenci jedynie wyszukują produkt online, aby później zakupić go w sklepie stacjonarnym - to tak zwany efekt ROPO. 32% internautów wchodzi na stronę tylko po to by zapoznać się z nowościami i promocjami. 

 

Wymagania i oczekiwania konsumentów w kwestii zakupów rosną, wraz z konkurencją na rynku. Do najczęstszych powodów odstąpienia od zakupu należą: 

 

1. Problemy z płatnością:

  • Brak wyboru metody płatności za zakupy 

  • Ukryte koszty

  • Brak możliwości skorzystania z kodu rabatowego 

  • Problem z płatnością za zamówienie 

 

2. Polityka dostaw i zwrotów: 

  • Niejasna polityka zwrotów i reklamacji

  • Płatny zwrot produktów 

  • Droga dostawa 

  • Długi czas dostawy 

 

3. Problemy w użyciu strony:

  • Skomplikowany proces zakupów

  • Brak możliwości szybkiego wyszukiwania produktów 

  • Długi czas ładowania strony 

  • Niewygodny design strony www 

  • Niedostosowanie do urządzeń mobilnych

 

4. Niski poziom zaufania dla strony:

  • Brak opinii o sklepie lub produktach 

  • Brak kontaktu z obsługą sklepu 

  • Zdjęcia złej jakości 

  • Niewystarczające opisy produktów 

  • Konieczność założenia konta w sklepie 



Sposoby ratowania koszyków

Jako sprzedawca korzystający z platformy Zento, masz łatwy dostęp do informacji o porzuconych koszykach oraz ich właścicielach. Nie mamy niezawodnej recepty, aby przekonać porzucających do powrotu do Twojego sklepu. Jednak dysponujesz szeroka gamą zabiegów, które mogą pomóc odratować niedokończona trazkację. 

Jeżeli porzucony koszyk należy do zarejestrowanego klienta, dysponujesz informacjami kontaktowymi. Możesz wysłać mailowe przypomnienie lub wiadomość tekstową, aby zmotywować do dokończenia procesu. Dobrze działają spersonalizowane kody rabatowe, oferta darmowej przesyłki lub gratis, dołączony do zakupów.  

Jeżeli masz do czynienia z klientem niezalogowanym, który nie wyraził zgody na komunikację mailową, możesz dotrzeć do niego poprzez kampanię remarketingową i reklamę Adwords

 

Postaraj się wyeliminować ze swojej strony wszelkie niedogodności dla odwiedzających.

Dokładnie przetestuj proces sprzedaży, sprawdź czy jest on przyjazny dla odbiorcy. Zwróć uwagę, czy ceny są jasno przedstawione na stronie produktu. Sprawdź czy proces płatności przebiega bezproblemowo. Porównaj ceny konkurencji. Przyjrzyj się temu, jak prezentują się strony produktów, przede wszystkim opis i zdjęcia. Zadbaj także o szczegółową i jasna politykę zwrotów i gwarancji. 

Upewnij się, że klient może powrócić do pozostawionych w koszyku przedmiotów później, lub ma możliwość przechowywania ich na liście życzeń. Utrzymanie historii może pozytywnie wpłynąć na powracających do sklepu. Według statystyk 19% klientów powraca po swój koszyk, jeśli jednak nie zastanie tam swoich produktów - w 60% przypadków zaniecha powtórnego poszukiwania produktów.

 

Porzucanie koszyka jest niemal naturalnym elementem ecommerce, i nawet najlepsze metody sprzedaży nie wyeliminują całkowicie tego zjawiska. Nie zamartwiaj się więc tymi sytuacjami, i staraj się zapobiegać im w przyszłości. 

 

Opublikowane w Dobre rady Świat Ecommerce Optymalizacja Przez: Brygida Kesler

Koniec starego roku to świetny czas na podsumowania i refleksję. Warto również zastanowić się jak się miał w ubiegłym roku Twój e-biznes. Czy inwestycje się opłaciły? Czy marketing przyniósł zamierzone cele? A może dopiero planujesz wejście na rynek? To też dobry moment aby spojrzeć na przód i zaplanować nadchodzące miesiące. Nowy Rok - nowe strategie dla Twojego sklepu internetowego!

Aby nie zostać w tyle, trzeba podążać za rozwojem branży eccomerce. A ta rozwija się w niesamowicie szybkim tempie. Poniżej opisujemy najgorętsze trendy, które warto wdrożyć w życie Twojego biznesu w nadchodzącym Nowym Roku:

Wideo-opisy produktów

Uzupełnienie opisu produktu o film wideo - to świetna strategia. Wszyscy dobrze wiemy, że czytanie nie jest w dzisiejszych czasach zbyt popularne. Długi, szczegółowy tekst może szybko znudzić odbiorcę. Poprzez wideo możesz pokazać produkt w codziennym użyciu, naocznie przedstawić jego walory. Klient ma okazję zapoznać się lepiej z przedmiotem, wyobrazić go sobie. Warto więc zainwestować w dodanie materiałów tego typu. Możesz nawet założyć kanał na YouTube dla Twojego sklepu aby promować swoje produkty szerzej niż tylko na stronie. Koniecznie opublikuj je także na innych kanałach społecznościowy.

Aktywność w Social media 

Jeśli nie ma Cię w internecie - to nie istniejesz! Twoi klienci spędzają więcej czasu na portalach społecznościowych, niż na Twojej stronie internetowej. To konieczność, abyś też tam był. Ważna jest obecność, ale i aktywność - publikuj wartościowe treści regularnie i pozwól dzielić się nimi społeczności. Używaj wielu kanałów komunikacji - social media to nie tylko Facebook, włącz swoja aktywność na Instagramie, Twiterze, Pintreście, Linkedin, i wszędzie tam, gdzie spędzają czas Twoi potencjalni klienci. To nie tylko niezawodna metoda aby dać się poznać konsumentom, ale także nowe kanały sprzedaży- tzw. mikrorynki. Warto także rozważyć współpracę z influencerami - klienci chętniej kupują jeśli produkt poleci im ktoś, kogo znają i z kogo opinią się liczą. 

Personalizacja

Unikatowość i oryginalność coraz mocniej przemawiają do klientów znudzonych typowymi produktami, które nie wyróżniają się niczym szczególnym. Z nowoczesnymi rozszerzeniami, pozwalającymi klientowi dopasować produkt do własnego “widzi mi się”, możesz łatwo rozwinąć sprzedaż. Możliwość wgrania i modyfikacji przez klienta elementów dodatkowych, które znajdą się na finalnym produkcie, dobrania kolorystyki czy wzoru - Twoi odwiedzający docenią możliwość zakupu dokładnie takiego produktu, o jakim marzą. A Ty, wiedząc co im się podoba, możesz dostosować remarketing do ich upodobań.

Nowe technologie

Twój sklep musi być dostosowany do czasów, w jakich funkcjonuje. Przede wszystkim konieczna jest responsywność Twojego sklepu w wersji mobilnej, gdyż aktywność kupujących poprzez smartfony nieustannie wzrasta. Ale to nie wszystko. Najnowsze trendy obejmują Chatboty czy optymalizacje wyszukiwania głosowego. Sztuczna inteligencja jest niezawodnym źródłem wiedzy o Twoich klientach. Dzięki temu będziesz mógł oferować odwiedzającym bardziej spersonalizowany komunikat.   

Próbowanie produktu przed zakupem

To, co najczęściej powstrzymuje klientów przed zakupami online, to brak możliwości fizycznego zapoznania się z produktem. Zwykłe dwuwymiarowe zdjęcie, zwłaszcza jeśli jest tylko jedno, nie daje pełnego odczucia klientowi. Możesz pomóc swoim odbiorcom, poprzez np. wprowadzenie interaktywnych wizualizacji. Rozwiązania z zakresu rozszerzonej rzeczywistości nie są jeszcze zbyt popularne w sklepach online, ale zyskują na zainteresowaniu. Pomagają one klientom wyobrazić sobie planowany zakup w rzeczywistym czasie. Z łatwiej dostępnych rozwiązań warto zastosować np. rotacyjne zdjęcie 360͒ lub opcję wypróbowania produktu w domu (“try&buy”).

Model D2C

Coraz popularniejszy staje się model Direct to Consumer, który pomija pośredników w procesie sprzedaży. Produkt wprost od producenta trafia do klienta, obniżając tym samym koszt zakupu. To obecnie bardzo szybko rosnąca w siłę część rynku ecommerce. Marka ma dzięki temu szansę na stworzenie własnego kanału sprzedaży, docierającego dokładnie do żądanego odbiorcy. Jeśli jest więc to model biznesowy, który możesz wprowadzić w swojej firmie - warto się nad nim zastanowić.

Niszowość 

Idąc za starym powiedzeniem - jak coś jest do wszystkiego, to jest do niczego. Sklep, który oferuje wszystkiego po trochu nie jest już dobrym pomysłem. Specjalizacja Twojego asortymentu pomoże w dotarciu do konsumentów szukających konkretnych produktów. Sprzedawaj produkty dedykowane dla danej grupy odbiorców. Nie baw się w rozpraszacze w postaci pobocznych kategorii, zupełnie ze sobą niepowiązanych. Zaangażuj się w jeden, konkretny rodzaj produktów, które oferujesz. Ułatwi to Twoim klientom znalezienie Twojego sklepu i tego, co chcą kupić.

Cały zespół Zento życzy Ci powodzenia w e-biznesie w nadchodzącym Nowym Roku! Niech Ci się sprzedaje! 

Opublikowane w Aktualności Dobre rady Świat Ecommerce Przez: Brygida Kesler

Czarnopiątkowe szaleństwo już za Tobą, a emocje w świecie ecommerce nie gasną! Od razu przechodzimy do najgorętszego miesiąca w sprzedaży internetowej - mimo, że to grudzień. Przedświąteczna gorączka oficjalnie się rozpoczęła!

Według raportu TrustedShops z 2018 roku najbardziej dochodowe dni w świecie ecommerce przypadły na połowę grudnia. W zeszłym roku na organizację świąt statystyczny Polak wydał około 1168 zł. Szacunkowo 45% z tego budżetu przeznaczyliśmy na podarunki świąteczne. Przewidywana kwota jaką wydamy w tym roku na Bożonarodzeniowe zakupy online to 4,7 mld zł. Podchoinkowych prezentów oczekuje około 80% Polaków, a najbardziej pożądane z nich to perfumy, kosmetyki, biżuteria, małe AGD i elektronika. Popularnością cieszą się też karty podarunkowe, książki oraz zabawki. Z badań wynika także, iż Polacy nie czekają na ostatnią chwilę, i lubią zamówić prezenty z wyprzedzeniem.

Na zwiększone zainteresowanie zakupami świątecznymi w sieci w ostatnich latach wpłynął rozwój bezgotówkowych transakcji płatniczych oraz zakaz handlu w niedzielę. Stres związany z kupowaniem prezentów, korki oraz tłumy w sklepach i centrach handlowych, zachęcają do skorzystania z oferty biznesów internetowych. Internet jest też świetnym źródłem inspiracji prezentowych.    


Oferta świąteczna w Twoim e-sklepie powinna być gotowa zanim usłyszysz pierwsze “Last Christmas” w radiu. Koniecznością jest świąteczny klimat na stronie. Okolicznościowa oprawa graficzna powinna być gustowna. Warto dodać bożonarodzeniowe elementy i dedykowany banner. Oczywiście trzeba też przygotować stosowną treść na newslettery oraz kampanię świąteczną w social mediach. Najważniejsza jednak jest osobna strona landingpage, poświęcona pomysłom na prezenty. Można ją też podzielić na podkategorie, ułatwiające znalezienie odpowiedniego podarku. Możesz wykorzystać podział na płeć lub rolę społeczną (dla niej, dla niego, dla dziecka, dla babci), przedział cenowy (do 50 zł, do 100 zł, do 200 zł), czy też styl prezentu (elegancki, nowoczesny, ekstrawagancki). Możesz też pokusić się o poradnik jak dobierać prezenty. Rozważ również opcję “kup jako prezent” włączoną do stron produktów. Możesz zaproponować specjalne świąteczne pakowanie takiego zakupu.

Jeżeli możesz sobie na to pozwolić - sam zostań Świętym Mikołajem dla swoich klientów. Do zakupów dołącz mały gratisowy podarunek z okazji świąt. To bardzo skuteczny zabieg marketingowy, którego możesz użyć także do podniesienia sprzedaży. Jeśli ustawisz np. minimalną kwotę przeznaczoną na zakupy, od której klient kwalifikuje się do otrzymania prezentu, zachęci go to do osiągnięcia tej sumy. Jeśli dysponujesz miniaturowymi wersjami produktów, próbkami, czy tematycznymi gadżetami od producenta - to świetna okazja aby je wykorzystać. Dobrą praktyką jest także wysłanie świątecznych życzeń do zarejestrowanych klientów.

Bądź przygotowany na spadek ruchu i liczby transakcji tuż przed i w czasie trwania Świąt - to naturalny mechanizm, gdyż możliwości dostawy na czas są znacząco mniejsze, a zakupy na ostatnią chwilę są raczej dokonywane w sklepach tradycyjnych. Poza tym - to czas dla rodziny. To, co może pomóc podtrzymać lub przywrócić większy ruch, to wyprzedaż posezonowa. Dobrym pomysłem jest także wykorzystanie kolejnych świąt i wydarzeń. Dysponujesz szeroką pulą do prowadzenia nowych akcji promocyjnych i marketingowych: Nowy rok, Chiński nowy rok, Blue monday, Karnawał, Trzech króli, Dni Babci i Dziadka itd. Początek nowego roku może więc być świetną okazją do dalszego napędzania sprzedaży!

 

Opublikowane w Aktualności Dobre rady Świat Ecommerce Przez: Brygida Kesler

Ekologiczny e-commerce

28.11.2019 08:15

Moda na Eco i Bio, zdrowy styl życia i rosnąca świadomość społeczna w temacie dbania o środowisko naturalne – to trendy zyskujące popularność z roku na rok. Mają one także odzwierciedlenie w zachowaniach konsumenckich. Rynek e-commerce podąża za zapotrzebowaniem klientów i coraz częściej proponuje rozwiązania przyjazne naturze. A forma handlu internetowego sprzyja ekologicznym rozwiązaniom.

Statystyki pokazują, iż ekologią interesują się głównie „młodzi dorośli”, najczęściej rodzice, dla których motywacją do dbania o środowisko jest przyszłość ich dzieci. Najchętniej po produkty ekologiczne sięgają kobiety oraz osoby o dobrym statusie materialnym. Do grupy tej zaliczają się także osoby z wyższym wykształceniem. Znacząco powiększa się też grupa konsumentów 45+ oraz nawet 65+, którzy biorą pod uwagę aspekty ekologiczne podczas zakupów. Według statystyk z badania opinii publicznej Attitudes of Europeans towards building the single market for green products, aż 77% Europejczyków jest gotowych zapłacić więcej za zakupy, pod warunkiem zapewnienia o ekologicznym charakterze produktu i usługi. W krajach wysoko rozwiniętych pod względem gospodarczym coraz częstsze są praktyki oparte na społecznej odpowiedzialności biznesu (skrót z ang. CSR) – są to działania mające na celu przekonanie klientów do postaw proekologicznych i ograniczenia popytu na produkty negatywnie wpływające na środowisko.

Ekologia a ekonomia – czy można to połączyć?

Konsumenci coraz częściej dostrzegają negatywny wpływ niektórych wyborów zakupowych na środowisko. Najwięksi gracze w świecie handlu zrozumieli już tę zależność, i starają się przekonać klientów, np. proponując opakowania przyjazne środowisku. Coraz więcej firm deklaruje zmniejszenie użycia plastiku w swojej usłudze. Do takich akcji przyłączyły się światowe marki, takie jak Ikea, która zadeklarowała wykluczenie jednorazowego plastiku ze swojej sprzedaży od 2020 roku. Inny przykład to Adidas, który w ubiegłych latach, wraz z Parley for the Oceans, stworzył linię obuwia w całości wyprodukowana z odpadów wyłowionych z oceanów. Na polskim rynku kroki w kierunku “eco friendly” podjęli już np. Reserved czy Zalando. Jest to nie tylko mądry ruch marketingowy, ale również finansowa kalkulacja. W dłuższej perspektywie rozwiązania przyjazne naturze przynoszą realne oszczędności, budują też pozytywny wizerunek firmy.

W przeprowadzonych w imieniu Komisji Europejskiej badaniach w 2012 roku, aż 80% ankietowanych wskazało, iż preferują usługi i produkty firm, które dbają o ekologię.

Nie trzeba być jednak rynkowym gigantem aby przyłączyć się do proekologicznych działań. Największym problemem są systemy pakowania oparte na plastiku. Przyjazne środowisku alternatywy są szeroko dostępne, i nie wymagają większych nakładów finansowych. Warto np. zastąpić folię bąbelkową czy styropian, szarym papierem z recyklingu lub biodegradowalnym skropakiem. Zamiast zwykłej taśmy foliowej do zabezpieczania paczek można wybrać tę papierową. Opakowania produktów i paczki powinny być wykonane z surowców wtórnych lub biodegradowalnych. Kartonowe pudełka, tektura, wełna drzewna - opcji jest wiele. Pamiętaj jednak, że taka zmiana nie musi być kompletną rewolucją w Twoim biznesie - zacznij choćby od optymalizacji zużycia materiałów.

Na pakowaniu jednak się nie kończy. Niektóre firmy zaczynają wprowadzać „politykę ekologiczną”, aby przedstawić się swoim klientom jako świadoma ekologicznie marka. Popularnymi krokami są deklaracje o minimalizacji emisji spalin w procesie logistycznym, recyklingu, zminimalizowaniu ilości drukowanych dokumentów sprzedażowych, czy korzystaniu z „zielonych” źródeł energii. Godną pochwały postawą jest pozyskiwanie do sklepu produktów produkowanych w sposób etyczny i odpowiedzialny, od rzetelnych producentów. Wiele marek informuje o zmniejszeniu zużycia wody w procesie produkcji. Niektóre firmy deklarują także pomoc charytatywną na rzecz ekologii. Przykładem jest szwecki Fjällräven, który kilka lat temu aktywnie zaangażował się w ochronę lisów polarnych. Na naszym polskim podwórku podobną akcję prowadził np. producent wody Żywiec Zdrój, który w ramach programu “Po stronie natury” we współpracy z Lasami Państwowymi, posadził ponad 6 milionów drzew.

Warto jednak być uczciwym w takich działaniach. Zanazły się firmy, który wykorzystały proekologiczne postawy konsumentów jedynie dla własnego zysku - podnosząc ceny, powołując się na rzekomą dbałość o środowisko. Jak grzyby po deszczu pojawiały się oznaczenia nieistniejących pseudoekologicznych certyfikatów na produktach. Taki typ manipulacji, znany jako “greenwashing” czy "ekościema", oszukuje odbiorcę, proponując jedynie iluzję rozwiązania ”eco friendly”. Nieszczere zabiegi często są wychwytywane przez dociekliwych konsumentów, narażając markę na krytykę opinii publicznej i spadek zaufania. Nie należy więc ich naśladować.

Niezależnie czy to chwilowy trend czy szczera troska o planetę - bycie eko opłaca się. Poza oczywistym powodem dbania o przyszłość środowiska naturalnego, jest to również pozytywny komunikat dla klientów. Marka, która jest świadoma społecznie i szanuje przyrodę, budzi pozytywne skojarzenia. Warto jest więc rozważyć wdrożenie powyższych propozycji w życie Twojego e-biznesu. Nawet małe zmiany mają znaczenie!

Opublikowane w Aktualności Dobre rady Świat Ecommerce Przez: Brygida Kesler

Jak co roku zbliża się najważniejsze wydarzenie w świecie handlu - Black Friday, czyli Czarny Piatek. W 2019 przypada on na 29 listopada. Choć moda na to Amerykańskie święto zakupowe do Polski przybyła niedawno, z roku na rok cieszy się rosnacą popularnością. Czy warto zaangażować Twój sklep internetowy w to wydarzenie? Jak się do tego przygotować? To ostatni dzwonek więc zapoznaj się z poniższym artykułem!

Dane statystyczne

Ze statystyk prowadzonych przez GfK w roku 2018 wynika, że już około 60% Polaków spotkało się wcześniej z okresleniem Black Friday czy Czarny Piatek. To znaczący wzrost w porównaniu do badań z roku poprzedniego, gdzie tylko nieco ponad 30% respondentów udzieliła odpowiedzi pozytynwnej. Według danych statystyczny Polak wydał w zeszłoroczny Czarny Piątek średnio 340 zł. Łączne wydatki Polaków na zakupy z tamtego dnia przekroczyły 2,3 mld złotych w skali kraju. Najwieksza popularnościa cieszyły się produkty z branż obuwniczych, odzieżowych, multimedia, elektronika, RTV i AGD.

Ponieważ jednak jest to nadal dość nowe zjawisko na polskim rynku, wiele sklepów internetowych decyduje się na przedłużenie wydarzenia na cały weekend, bądź nawet i cały tydzień. Podobne działania obserwowane są także na rynkach zagranicznych, gdzie Black Friday nierzadko jest zmieniany na Black Week. Do tego dochodzą podobnego typu wydarzenia w tym samym okresie – Cyber Poniedziałek (poniedziałek następujący po Czarnym Piątku, w tym roku 2 grudnia) oraz Dzień Darmowej Dostawy (10 grudnia).

Z powyższych faktów wynika jasno, że koniec listopada i początek grudnia są dobrą okazją do napędzenia sprzedaży i promocji Twojego sklepu internetowego. Aby jednak naprawdę zyskać – trzeba się dobrze przygotować. Jak?


1. Przygotuj swój sklep internetowy

Jednym z najważniejszych kroków jest przetestowanie całego procesu zakupowego. Ma to na celu wychwycić wszelkie problemy przed wzmożeniem się ruchu na stronie. Dobrą praktyką jest przygotowanie osobnej strony landingpage, przeznaczonej tylko ofercie promocyjnej. Tą stronę możesz powiązać ze stroną główną, np. poprzez dedykowany baner. Do produktów objetych promocją warto dodać etykiety informujące o obniżce. Można także włączyć specjalny pop-up do strony głównej.


2. Przygotuj magazyn

Produkt, który został zamówiony przez klienta, ale zabrakło go w asortymencie Twojego sklepu – to realna strata. Konsumenci nie lubią czekać na produkty, a ich zaufanie do marki spada. Niestety nie możesz dokładnie przewidzieć jak wiele z Twoich towarów sprzeda się w czasie trwania oferty. Najlepiej jest więc przygotować się poprzez zatowarowanie magazynu. Jeżeli np. z powodu małej przestrzeni, nie jesteś w stanie przechowywac dużej ilości towarów, warto rozważyć pomoc zewnętrznego partnera logistycznego.

3. Przygotuj kampanię marketingową

Kampania reklamowa jest niemal najistotniejszym elementem w przypadku Czarnego Piątku. Powinna ona zawierać działania na mediach społecznościowych oraz rozsyłanie emailowych newsletterów do klientów. Dobrą praktyka jest zapoznanie się treściami przygotowanymi przez Twoją konkurencję i liderów sprzedaży z poprzedniego roku. Ważne jest przygotowanie kilku oryginalnych, spójnych grafik i szablonów emaili. Można też wykorzystać rozwiązania takie jak gify, filmy czy memy. Wyróżnienie się na tle wielu ofert może nie być łatwe, dlatego warto to przemyśleć, zaplanowac i przygotować odpowiednio wcześniej. Kampanię w mediach społecznościowych można także rozpocząć z wyprzedzeniem np. poprzez odliczanie do rozpoczęcia oferty. Nie można też zapomnieć o hasztagach, które pomogą Cię odnaleźć łowcom promocji.

4. Przygotuj dobrą ofertę

Warto skupić promocję wokół jednego lub kilku produktów, dla których realnie możesz zminimalizować marżę, lub nawet sprzedać je zupełnie „po kosztach”. Warto powiążać produkty objęte promocją z innymi produktami o zachowanej wyższej marży, poprzez Sprzedaż krzyżową (cross-sell) lub Produkty powiązane (Related produkt). Na przykład, możesz objąć promocją cenową wiertarkę, ale zaproponować jako dodatkowy zakup zestaw wierteł, torbę na narzędzia i inne akcesoria, o zachowanej wyższej marży. Warto włączyć opcje Listy życzeń „Wishlist”, aby klienci mogli zapisać i przeanalizowac swoje
plany zakupowe, lub nawet zasugerować je komuś bliskiemu jako pomysł na prezent świąteczny. Rozważ również formy promocji typu „Drugi produkt 50% taniej” lub „2+1 gratis”. Jeżeli prowadzisz program lojalnościowy – dodaj np. bonusowe punkty.

5. Bądź uczciwy

Konsumenci nie są głupi, i nie dadzą się łatwo nabrać na nierzetelną ofertę. Mowa tu o pseudo-promocjach, polegających na podwyższaniu cen tuż przed wyprzedażą, by móc je obniżyć w dzień promocji, lub podawaniu nieprawdziwej, zawyżonej ceny „przed obniżką”. Nie jest to jednak dobre podejście – spostrzegawczy klient zorientuje się zanim jeszcze dokona zakupu. Zmniejsza to wiarygodność sklepu w jego oczach. Jeśli obniżka nie znika po upływie założonego czasu promocji i „wisi” w sklepie następne tygodnie – klienci również to zauważą, i będą czuli się oszukani. Zaufanie dla Twojej marki spadnie, a konsument, nawet jeśli kupi raz, nie zostanie lojalnym, powracającym klientem, i nie będzie polecać tego sklepu dalej. W rezultacie stracisz więcej, niż zyskasz na kilku odwiedzających, którzy dali się nabrać.

6. Zapewnij dobra relację posprzedażową

Tego typu obniżkom toważyszą zakupy spontaniczne. W koszyku klienta często lądują produkty, których nie planował kupić, ale zdecydował się na to pod presją oferty ograniczonej czasowo. Są jednak metody, aby pomóc Twoim odbiorcom w czasie „buyer's remorse”, czyli pozakupowych wyrzutów sumienia. Dobrym pomysłem jest email z podziękowaniem za dokonanie zakupu. Udostępnij też recenje innych zadowolonych użytkowników. Zachęć klienta aby sam zostawił opinie o pordukcie i usłudze. Upewnij się, że klient ma dostęp do wszystkich informacji na temat produktu, i że w razie wątpliwości może się z Tobą skontaktować. Koniecznie zadbaj o bezproblemowy system zwrotów i reklamacji. Warto też oferować możliwość śledzenia paczki. Pozytywne doświadczenie obsługi posprzedażowej zwiększy szanse na zdobycie lojalnych klientów, którzy wrócą po więcej.

Opublikowane w Aktualności Dobre rady Świat Ecommerce Przez: Brygida Kesler

140 wystawców, ponad 4000 zarejestrowanych gości, 34 prelegentów, i to wszystko wokół tematu ecommerce. To oczywiście warszawskie Targi eHandlu, które odbyły się 22 października 2019 roku w EXPO XXI. Na tak imponującym wydarzeniu nie mogło zabraknąć ekipy Zento! A jak było? Jest o czym opowiadać.

 

Targi rozpoczęły się równo o 9 rano. Pierwsi zainteresowani czekali już przed oficjalnym otwarciem. A my uwijaliśmy się by przygotować nasze stanowisko. Stoisko Zento przy samym wejściu głównym, choć dość skromne, cieszyło się zainteresowaniem odwiedzających. Mieliśmy przyjemność porozmawiać z wieloma fantastycznymi ludźmi i nawiązać nowe kontakty branżowo-biznesowe. Naszym odwiedzającym pokazywaliśmy wizualizacje, prezentacje i przykłady naszych wdrożeń. Opowiadaliśmy o mało jeszcze popularnym w Polsce SaaSie. Ale też słuchaliśmy.

 

A Targi eHandlu to świetna okazja, żeby zdobyć nową wiedzę. Znakomici specjaliści z zakresu ecommerce dzielili się doświadczeniami i pomysłami podczas swoich prezentacji. Grafik był napięty, gdyż prelekcje odbywały się równocześnie na 4 scenach, a na każdej tematyka była niezwykle zachęcająca. Wybór był więc ciężki. 

 

Było też co oglądać! Widzieliśmy wiele ciekawych stoisk. Każdy z wystawców przybył z bogata ofertą. Strefy networkingowe DPD i Googla były ciągle pełne ludzi, i zachęcały do nawiązywania nowych kontaktów. A skutek? Przegadane godziny i setki wymienionych wizytówek! Nie zabrakło interaktywnych atrakcji, nowych technologii, przekąsek i gadżetów. Było warto odwiedzić każde stoisko.

 

8 godzin targów minęło nam niczym pół godziny! I choć od wydarzenia dzieli nas już klika dni – my wciąż jesteśmy pod wrażeniem. I już nie możemy doczekać się następnej edycji!

Opublikowane w Aktualności Świat Ecommerce Przez: Brygida Kesler

„Research online, purchase offline” - to zjawisko z którym nierzadko muszą mierzyć się sklepy internetowe. Klienci wyszukują dany produkt w internecie, czytają o nim, porównują ceny, zapoznają się z opiniami, lecz ostatecznie dokonują zakupu tego produktu w sklepie stacjonarnym. Według raportu Gemius dla e-Commerce Polska na rok 2019, najsilniejszy Efekt ROPO dotyka produktów spożywczych, sprzętu RTV AGD, odzieży, obuwia oraz kosmetyków i perfum.

Jeśli sprzedawca dysponuje zarówno sprzedażą online jak i tradycyjnym sklepem offline – nie jest to aż tak poważny problem. Co jeśli jednak Twój sklep funkcjonuje tylko w internecie? Jak zatrzymać klienta i wykorzystać efekt ROPO na własną korzyść?

Internet źródłem informacji. Jak zachęcić konsumenta aby wybrał zakupy online?

Kiedy klient potrzebuje szczegółowych informacji na temat danego produktu, najczęściej zwraca się najpierw do wyszukiwarki internetowej. Warto więc zadbać o to, aby Twojego sklepu nie zabrakło w wynikach wyszukiwania. To czy i jak wysoko w wynikach wyszukiwania pojawi się Twój sklep zależy od algorytmu wyszukiwarki. Jest około 200 czynników, które wpływają na działanie algorytmu. Można je podzielić na 2 główne grupy:

  • popularność strony w internecie

  • treść strony i jej działanie

Szukając sposobu na poprawę Twoich wyników w wyszukiwarce, weź pod uwagę pozycjonowanie oraz reklamę Google AdWords.

Zadbaj o opinię.

Dobrym pomysłem jest umożliwienie klientom pozostawienie opinii na stronie produktu. Chodzi tu nie tylko o opinie o produkcie, ale także o jakości Twojej usługi. Rekomendacje pomogą nie tylko w budowaniu wizerunku, zwiększą wiarygodność, ale również wpłyną na pozycję Twojego sklepu w wynikach wyszukiwania. W rezultacie budujesz zaufanie u
potencjalnego klienta. Istnieją również portale zbierające opinie konsumenckie. Warto zadbać, by być obecnym na tych, gdzie Twoja grupa docelowa będzie szukała informacji na temat produktów i usług.

Daj się porównać.

Potencjalni klienci często odwiedzają sklepy internetowe aby zapoznać się z przedziałem cenowym danego produktu. Warto więc być konkurencyjnym i mieć rozeznanie na rynku. Rozważ formę promocji poprzez internetowe porównywarki cen. Pozwala to na dotarcie do szerszego grona klientów, sprawia że Twoja marka jest bardziej popularna.

Bądź wyjatkowy.

Zadbaj by Twój produkt był zaprezentowany w jak najbardziej oryginalnej formie. Unikaj kopiowania opisów ze strony producenta. Unikatowe treści wyróżniajace się pośród konkurencji mogą przekonać klienta do wybrania właśnie Twojego sklepu. Pamiętaj o dobrej jakości fotografiach produktu.

Wykorzystaj atuty bycia online.

Skup się na tym, co daje przewagę sklepowi internetowemu nad stacjonarnym. Niższe ceny, zakupy w piżamie na kanapie, duży wybór produktów i wariantów, dostęp do sklepu całą dobę oraz podczas dni wolnych od pracy, szybka dostawa do dowolnego miejsca. Jeśli klient odwiedził Twój sklep – zachęć go aby pozostał na Twojej stronie. Pamiętaj aby Twój sklep był responsywny i intuicyjny, tak aby klient czuł się komfortowo podczas poruszania się po nim.

Dobrze jest zapewnić klienta o możliwości zwrotu lub wymiany zakupionego produktu. Umieść też jasną informację o gwarancji produktu. Zadbaj o możliwie tanią i szybką przesyłkę. Możesz także zaproponować zniżkę dla nowozarejestrowanych klientów, niższą cenę przy zakupie kilku sztuk, lub program lojalnościowy. Co według statystyk cenią klienci:

Odwrócone ROPO

Istnieje również zjawisko zupełnie odwrotne do opisanego powyżej. Odwrócone ROPO to nic innego jak sytuacja, gdy klient zdobywa informację o produkcie w sklepie tradycyjnym, by później dokonać zakupu online. To doskonała okazja dla sprzedawców internetowych. W tym wypadku najważniejszym czynnikiem jest konkurencyjność ceny. Raport Gemius dla e-Commerce Polska na rok 2019 wskazuje na wystepowanie odwróconego ROPO w przypadku produktów odzieżowych (w tym sportowych), obuwniczych oraz sprzętu RTV AGD.

Opublikowane w Dobre rady Świat Ecommerce Pozycjonowanie Przez: Brygida Kesler

Prowadzenie sprzedaży przez Internet jest regulowane przez polskie prawo. Większość internetowych sprzedawców jest zwolnionych z obowiązku posiadania kasy fiskalnej, ale nie wszyscy. Aby przedsiębiorcę dotyczyło takie zwolnienie, musi spełniać pewne wymogi wynikające z przepisów prawa. Sprawdź, czy prowadząc sprzedaż przez Internet, masz obowiązek posiadania kasy fiskalnej? 

 

Zwolnienie z obowiązku posiadania kasy fiskalnej. Kiedy nie musisz jej posiadać, gdy prowadzisz sprzedaż przez Internet.

Ogromną korzyścią wynikającą z prowadzenia sprzedaży wysyłkowej przez Internet jest zwolnienie z obowiązku posiadania kasy fiskalnej. Przywilej ten nie obejmuje jednak wszystkich sklepów internetowych. Przedsiębiorca musi spełnić określone warunki wynikające z ustawy:

  • prowadzić sprzedaż wysyłkową (za pomocą Poczty Polskiej, kuriera),

  • sprzedawane towary nie mogą być wykluczone z listy towarów objętych możliwością sprzedaży bez kasy fiskalnej,

  • zapłata za towar musi wpływać na konto bankowe, a tytuł przelewu powinien wskazywać na towar, za który płaci Klient, 

  • dokonuje sprzedaży na rzecz firm, które prowadzą działalność gospodarczą,

  • roczny obrót ze sprzedaży na rzecz osób fizycznych, które nie prowadzą działalności gospodarczej, a także rolników ryczałtowych, musi być mniejszy niż 20 000.00 zł na rok.

 

Kiedy następuje utrata prawa do nieposiadania kasy fiskalnej?

Przepisy ściśle określają moment, kiedy prawo do nieposiadania kasy fiskalnej zostaje utracone:

  • jeśli Klient dokonuje płatności gotówkowej (dotyczy to np. wysyłki pobraniowej),

  • jeśli produkty, które nie są objęte nakazem ewidencjonowania nie stanowią 80% w całości obrotu firmy,

  • jeśli Klient ma możliwość osobistego odbioru towaru (w tym przypadku nie mamy już do czynienia ze sprzedażą wysyłkową).

Dobrze jest, aby prowadząc sprzedaż wysyłkową, zwrócić uwagę jakie formy płatności oferujemy naszym Klientom i wybrać te, które pozwalają zachować prawo do prowadzenia sprzedaży internetowej, bez konieczności wystawiania paragonów.

Ulga na zakup kasy lub drukarki fiskalnej.

Warto zaznaczyć, że przedsiębiorca, który spełni określone warunki, może skorzystać z ulg na zakupy kasy fiskalnej. Zwrot wynosi aż 90% ceny netto urządzenia, nie może jednak przekroczyć 700 zł. Aby móc skorzystać z ulgi, należy:

  • złożyć do urzędu skarbowego zgłoszenie, w którym podamy liczbę kas fiskalnych oraz miejsce ich używania,

  • posiadać dowód potwierdzający zapłatę za urządzenie fiskalne.

 

Sprzedaż bez kasy fiskalnej a płatność kartą.

Czy możesz sprzedawać bez kasy fiskalnej, gdy Twoi Klienci dokonują płatności kartą? Płatność kartą przez Internet jest uznawana przez Izbę Skarbową za transakcję gotówkową. Jeśli umożliwimy Klientom płatność kartami debetowymi lub kredytowymi, jesteśmy zobowiązani wystawić paragony.

 

Sprzedaż bez kasy fiskalnej a szybkie przelewy.

Przelewy wykonywane przy użyciu platform internetowych (Sky-Pay, PayPal) traktowane są jak klasyczne przelewy, jakie może wykonać kupujący logując się na stronę internetową banku. Warto jest umożliwić Klientom zapłatę za towar z wykorzystaniem szybkim przelewów internetowych, w znaczący sposób przyspieszy to proces realizacji zapłaty i wysyłki.

 

Faktura przy sprzedaży internetowej bez kasy fiskalnej.

Jeśli przedsiębiorca spełnia wszystkie wymogi, aby móc prowadzić sprzedaż internetową bez posiadania kasy fiskalnej, jest zobowiązany wystawić Klientom dowód sprzedaży, w postaci np. faktury imiennej. Faktura może być stosowana także w transakcjach z Klientami indywidualnymi, nie wpisujemy wówczas NIPu. Nie ma też obowiązku, aby na fakturze znajdował się numer PESEL Klienta. Dowód zakupu może zostać przesłany razem z paczką zawierającą towar lub elektronicznie, na podany przez Klienta adres mailowy. Osoby, które korzystają z możliwości niewystawiania paragonów, są zobowiązane do udostępnienia swojego rachunku bankowego Urzędowi Skarbowemu. Urząd Skarbowy w razie wątpliwości, ma prawo przeanalizować wyciągi bankowe przedsiębiorcy.

Jakich towarów nie można sprzedawać bez kasy fiskalnej? Lista produktów niepodlegających zwolnieniu z ewidencjonowania. 

Zwolnieniu z ewidencjonowania przy pomocy kasy, nie podlegają proukty takie jak:

  • wody toaletowe oraz perfumy,

  • wyroby alkoholowe,

  • wyroby tytoniowe,

  • nośniki danych (cyfrowych i analogowych),

  • sprzęt fotograficzny (nie dotyczy części i akcesoriów fotograficznych),

  • sprzęt telekomunikacyjny, telewizyjny, radiowy (nie dotyczy akcesoriów, części i anten),

  • wyroby które zawierają metale szlachetne,

  • przyczepy, naczepy, części do nich oraz innych pojazdów nieposiadających napędu,

  • nadwozia do pojazdów silnikowych, silników,

  • paliwa i gaz oraz materiały i mieszanki, które mogą zostać użyte w takiej formie.

Opublikowane w Świat Ecommerce Formalności Przez: Darius Iusan

Dowiedz się, jak obliczyć marżę i narzut w sklepie internetowym

Prowadzenie sklepu internetowego to dosyć pracochłonne i wymagające wiedzy zajęcie, zwłaszcza, gdy nie mamy za dużo wolnego czasu. Wymaga od przedsiębiorcy znajomości między innymi takich często mylonych pojęć, jak marża czy narzut. Po przeczytaniu tego artykułu, będziesz wiedzieć czym jest marża i narzut, a także jak je obliczyć. 

 

Narzut i marża. Dowiedz się, czym się od siebie różnią i jak je obliczyć? 

Niestety, pomyłki w obliczaniu owych zdarzają się bardzo często, a czasem w ferworze wyprzedaży, obniżek czy podwyżek towarów można bardzo łatwo się pomylić. Tym bardziej, że walutowa wartość marży i narzutu jest identyczna, ponieważ jest to różnica między ceną sprzedaży a ceną zakupu. Najczęściej jednak, nie podaje się ich w ilości złotówek, a w procentach. A mimo że w złotówkach obie te wartości mogą być identyczne, procentowo bardzo się od siebie różnią, ponieważ sposób ich obliczania jest zupełnie inny.

 

Marża. Czym jest? Jak ją obliczyć? Skorzystaj z gotowego wzoru! 

Marża to różnica między ceną sprzedaży dobra a ceną jego zakupu. Jeśli w sklepie sprzedajesz drewniane figurki po 75 złotych sztuka, to różnicę między ceną wytworzenia takiej (30 zł), a sprzedażą, policzysz w następujący sposób:

  • marża [%] = (cena sprzedaży [zł] – koszt zakupu [zł]) / cena sprzedaży [zł

W tym przypadku, marża wyniesie (75-30)/75=0,6, czyli 60%

Narzut. Czym jest? Jak ją obliczyć? Skorzystaj z gotowego wzoru! 

Narzut zaś, to kwota, o którą została powiększona cena zakupu danego towaru, aby obliczyć koszt jego sprzedaży. Wracając do naszego sklepu z figurkami, będzie to kwota dodana do ceny zakupu jednej figurki. Liczymy go w następujący sposób:

 

  • narzut [%] = (cena sprzedaży [zł] – koszt zakupu [zł]) / koszt zakupu [zł]

W tym przypadku, narzut wyniesie (75-30)/30=1,5, czyli 150%. 

 

Problemy z marżą i narzutem w sklepie internetowym. Piszemy, o tych najczęstszych. 

Najczęściej, problemy z marżą i narzutem wychodzą wtedy, gdy przy udzielaniu rabatu, czy definiowaniu obniżki podczas wyprzedaży, pomylimy marżę procentową z procentowym narzutem, i udzielimy zniżkę w postaci narzutu. Wtedy zaczniemy aktywnie tracić pieniądze, gdyż sprzedamy produkt taniej, niż go kupiliśmy. 

 

Obliczaj marżę i narzut bez ryzyka pomyłki w ZentoShop. 

Nie masz czasu na ręczne obliczanie marży i narzutu dla każdego produktu z osobna? Obawiasz się pomyłki podczas obliczeń? Wbudowany do ZentoShop kalkulator obliczy zarówno marżę i narzut za Ciebie.

Opublikowane w Dobre rady Świat Ecommerce Formalności Przez: Brygida Kesler

Rozwój Internetu sprawił, że znaczna część Klientów dokonuje zakupów przede wszystkim w sieci. Sklepy internetowe dzięki swojej dostępności, popularności oraz wygodzie, powoli wypierają tradycyjny handel. W Internecie konsument może zamawiać towary nie wychodząc z domu przez 24 godziny na dobę, siedem dni w tygodniu. Rosnąca konkurencja w branży internetowej wymusza jednak na przedsiębiorcach coraz większe inwestycje w marketing. Przygotowaliśmy dla Ciebie kilka porad i wskazówek, które pomogą Ci usprawnić obsługę Klienta w Twoim sklepie internetowym. 

Spraw, aby Klient zawsze był dobrze poinformowany. 

Zawsze należy pamiętać o tym, że Klient kupuje produkt zdalnie, na podstawie zdjęć oraz opisów, które dostarcza sklep. Dlatego, szczególnie ważne jest, aby udzielić potencjalnemu konsumentowi wszystkich istotnych informacji na temat oferowanych produktów. Zadowolony Klient jest zawsze dobrze poinformowany. Dobra obsługa Klienta to przede wszystkim szybkie i sprawne rozwiązywanie problemów. Jeśli konsument kontaktuje się z obsługą sklepu internetowego to oznacza to, że sam sklep nie jest prosty w obsłudze i przejrzysty.

Sposoby kontaktu Klienta z obsługą sklepu online.

Istnieje wiele wygodnych sposobów kontaktu Klienta z obsługą sklepu online. 

  • Czat na stronie – pierwszą linią kontaktu i zdecydowanie najłatwiejszą metodą komunikacji jest czat na stronie. Właśnie tutaj, podczas przeglądania oferty, Klient, może skontaktować się z obsługą. Każdy czasem gubi się w ofercie, chce dopytać o rozmiar lub dostępność produktu. Zwrócenie się do obsługi przez czat jest znacznie szybsze i łatwiejsze niż telefonowanie.

  • Infolinia – Klienci dzwonią do obsługi z przeróżnymi problemami. Chcą zapytać na jakim etapie jest ich zamówienie, zgłosić reklamację albo po prostu potrzebują opinii, która przekona ich do zakupu. Szczególnie istotny jest tu czas oczekiwania na połączenie. Nikt nie lubi czekać, albo co gorsza być odsyłanym z jednej infolinii na inną. Nieraz zdarza się, że poirytowany Klient nie chce dłużej czekać na połączenie z konsultantem i rzuca słuchawką. Z reguły bardzo negatywnie wpływa to na odbiór firmy. Kolejną przeszkodą w sprawnej obsłudze Klienta jest niekompetentny pracownik, który nie potrafi sprawnie rozwiązać problemów Klienta. Nie zna asortymentu, nie wie nic na temat aktualnej promocji i nie potrafi sprawnie poruszać się po witrynie. Aby uniknąć różnych problemów zarówno z Klientami jak i z obsługą warto nagrywać każdą rozmowę.

  • Mail firmowy – popularna forma kontaktu, która jest wykorzystywana w obsłudze Klienta. Wadą jest to, że na odpowiedź zwykle Klient musi poczekać. Istotną zaletą komunikacji za pośrednictwem poczty elektronicznej jest możliwość przesyłania dokumentów i zdjęć. Znacznie ułatwia to rozpatrywanie sytuacji spornych, czy reklamacji.

  • Social media – Klienci często wybierają tą formę kontaktu. Facebook udostępnia wygodny czat, przez który kontrahent może porozmawiać z pracownikami sklepu. Nie jest to preferowana forma kontaktu, jednak czasem pozwala załatwić palące problemy na linii Klient – sklep internetowy.

 

Praktyczne porady i wskazówki, dzięki którym poprawisz jakość obsługi Klienta w Twoim sklepie online.

W niniejszym artykule, zebraliśmy dla Ciebie zestaw praktycznych porad i wskazówek, dzięki którym poprawisz jakość obsługi Klienta w Twoim sklepie online

Uprość proces weryfikacji Klienta w sklepie online.

Pamiętaj, że Klient chce szybko i sprawnie rozwiązać problem. Właśnie po to do Ciebie dzwoni, bo potrzebuje pomocy. Jeśli pozostawisz go samemu sobie, możesz być pewny, że zrazi się do marki, a przy okazji zrazi swoich znajomych, opowiadając o tym jak został potraktowany. Właśnie dlatego, zrób wszystko, aby uprościć proces weryfikacji Klienta w sklepie online.  Stare przysłowie mówi, że „Klient nasz Pan” i znajduje to potwierdzenie również w sprzedaży internetowej. Nie komplikuj Klientom życia, nie wymagaj od nich, żeby pamiętali swój numer Klienta, kod PIN i czwartą literę swojego piętnastoliterowego hasła. Są inne sposoby weryfikacji, niż nakazywanie swoim konsumentom uczenia się wszystkiego na pamięć. Jeśli coś wymaga istotnego wysiłku, możesz być pewnym, że Klienci nie poświęcą na to czasu. Dobra obsługa Klienta powinna robić wszystko, aby nasz konsument nie musiał się znacząco trudzić. Istnieją badania, które wyraźnie pokazują, że Klienci zmęczeni procedurami występującymi w firmie uciekają do konkurencji. 

Odpowiadaj Klientom na wiadomości z social mediów.

Jeśli Klient zaczepia Cię w social mediach nie odsyłaj go na infolinię, tylko odpowiedz na jego wiadomość. Okaż zainteresowanie każdym problemem, niezależnie od tego w jaki sposób Klient się z Tobą kontaktuje. Nie każ mu tłumaczyć po raz kolejny całej sprawy, przeczytaj wcześniejsze maile, ustosunkuj się do problemu. Nic nie robi lepszego wrażenia na Kliencie niż to, kiedy po kolejnym podniesieniu słuchawki powiesz mu, że znasz problem i jesteś w trakcie jego rozwiązywania. Traktuj równo swoich Klientów, niezależnie od tego, czy zrobili zakupy za 100 czy za 1000 złotych. Każdemu należy się szacunek. Skąd wiesz czy zadowolony kontrahent nie zechce dokonać następnego zakupu za 100 000 zł? Liczy się czas reakcji. 

Nie każ swojemu Klientowi czekać na odpowiedź. 

Nie każ swojemu Klientowi czekać na odpowiedź. Nawiązanie szybkiego kontaktu to najlepszy sposób, aby zrobić na nim dobre wrażenie. Wprowadź zasadę rozpatrywania wszystkich zgłoszeń do końca dnia. Nie zostawiaj nieodebranych wiadomości na jutro. Na bieżąco rozwiązuj problemy swoich Klientów. Powyższe rady to w zasadzie gotowy przepis na sukces. Pamiętaj, niezależnie ile wydasz na super platformę sprzedażową oraz ile zainwestujesz w kampanie promocyjne, bez dobrej obsługi nie wygrasz rywalizacji o Klienta. Kluczem do sukcesu jest zaangażowanie oraz słuchanie własnych Klientów.

Opublikowane w Dobre rady Świat Ecommerce Przez: Darius Iusan

Zwrot uszkodzonego towaru. Czy masz obowiązek go przyjąć? Co zrobić, gdy Klient zwraca towar ze śladami użytkowania. 

Od czasu wprowadzenia nowych przepisów dotyczących funkcjonowania sklepów internetowych, kupujący w nich są w znacznie bardziej uprzywilejowanej sytuacji niż sprzedawcy. Mogą bowiem w ciągu 14 dni zwrócić towar bez podania przyczyny. A co, gdy nosi on ślady używania lub został uszkodzony? Z artykułu dowiesz się, co robić w przypadku zwrotu uszkodzonego towaru. 

 

14 dni na zwrot - święte prawo Klienta. Czy możesz odmówić jego przyjęcia? 

Jak to zwykli mówić prawnicy, „co do zasady” klienci mają 14 dni na odstąpienie od umowy zawartej na odległość i zwrot towaru. Jeśli Klient skorzysta z tego prawa w tym czasie, sprzedawca nie ma prawa mu tego odmówić. Jeśli sprzedawca nie zwróci Klientowi pieniędzy, naraża się na sądowy pozew. I to zwykle przegrany. 

 

Czas Klienta na przetestowanie towaru. Co Klient ma prawo robić z towarem do 14 dni od zakupu? 

Prawo klienta do 14 dni na odstąpienie od umowy to czas, w  ciągu którego może on wypróbować towar w takim zakresie, w jakim mógłby to zrobić w sklepie stacjonarnym. Co więc Klient ma prawo robić z towarem do 14 dni od zakupu?  

Przykłady: 

  • Przymierzenie zakupionego ubrania

  • Jazda próbna na zakupionym rowerze lub motorze. 

  • Sprawdzenie wszystkich funkcji zakupionej mini-wieży.

 

Zwrot towaru ze śladami użytkowania. Jak Klienci nadużywają przysługującego im prawa do zwrotu towaru? 

Zgodnie z takim rozumowaniem, trudno więc wymagać, aby towar zwracany do sklepu internetowego nie miał żadnych śladów użytkowania. Częstą praktyką wśród nieuczciwych Klientów jest nadużywanie przysługującego im prawa do 14 dni na odstąpienie od umowy do realizacji własnych korzyści. Idealnym przykładem takiej praktyki jest sytuacji, gdy Klient kupuje telewizor zaraz przed zawodami sportowymi transmitowanymi w telewizji i oddaje go do sklepu zaraz po ich zakończeniu. 

 

Zwrot towaru, a prawa sprzedawcy. Czy musisz przyjąć towar?  Czy masz szansę na odzyskanie części pieniędzy? 

Czy w każdym przypadku, kiedy trzeba przyjąć towar, odpowiedź dla sprzedawcy internetowego jest niekorzystna. Jeżeli spełnione zostały inne warunki na przykład te dotyczące prawidłowego opakowania, towar trzeba przyjąć i pieniądze zwrócić. Ale w takich sytuacjach można próbować odzyskać część swoich pieniędzy. Taką możliwość dają zapisy ustawy z dnia 30 maja 2014 roku o prawach konsumenta. Art. 34 ust. 2 tego dokumentu mówi między innymi o tym, że również kupujący ponosi odpowiedzialność za zmniejszenie wartości nabytego towaru, jeżeli „korzysta z niego w sposób wykraczający poza konieczny do stwierdzenia charakteru, cech i funkcjonowania rzeczy”. W praktyce oznacza to, że kupujący powinien obchodzić się z towarami kupionymi z sieci i sprawdzać ich stan tak samo, jak mógłby to zrobić w sklepie stacjonarnym. Na przykład w przypadku obuwia lub ubrań, może je przymierzyć, ale nosić przez kilka dni już nie. Jeżeli to robi lub towar został przez kupującego uszkodzony, to na pewno nie dostanie całej sumy zwrotu od sprzedającego.

 

Zwrot pomniejszonej kwoty. Jak określić wartość towaru po uszkodzeniu przez Klienta? 

Niestety ustawodawca nie określił, jak oszacowywać wartość towaru po jego uszkodzeniu przez Klienta. Nie ma jednoznacznych wykładni sądowych. Są tylko pewne niepisane zasady. W takich sytuacjach, przyjęło się, że: 

  1. Sprzedawca szacuje, za jaką kwotę mógłby odsprzedać używaną lub uszkodzoną rzecz na jakimś portalu ogłoszeniowym;

  2. Proponuje Klientowi równowartość tej kwoty.

 

Zacznij od mediacji z Klientem. Jak skutecznie porozumieć się z Klientem w sprawie warunków zwrotu towaru? 

Takie polubowne rozwiązania są również jedną ze wskazówek Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów dotyczącą rozwiązywania podobnych sytuacji. Sugeruje on bowiem, aby najpierw sprzedający i Klient spróbowali porozumieć się w kwestii procentowego określenia zużycia lub uszkodzenia towaru. Dopiero, gdy to się nie uda, szli po takie rozstrzygnięcie do sądu. Choćby dlatego, że takie dfziałanie może być długotrwałe i kosztowne dla tego, który je w ostateczności przegra. Poza tym już na samym wstępie takiego postępowania wykazanie, ile procent z winy kupującego stracił towar od tak zwanej „nowości” do czasy zwrotu, spoczywa na sprzedawcy. Musi on również podpierać się opinią biegłego, co nie tylko może być trudne, ale i kosztowne. Ale i z takich ostatecznych rozwiązań sprzedawcy internetowi rezygnować nie powinni.

Opublikowane w Świat Ecommerce Formalności Przez: Brygida Kesler

Czy influencer marketing się opłaca?  

Istnieje sporo sposobów na wypromowanie swoich towarów i usług. Jednym z nich jest influencer marketing - to forma marketingu, dzięki której przy niewielkich nakładach finansowych możliwe jest uzyskanie dużego rozgłosu. Jak jednak wygląda współpraca z influencerem i czy influencer marketing się opłaca? Na te i inne pytania odpowiadamy w poniższym artykule. 

 

Co oznacza pojęcie influencer marketing? 

Influencer marketing oznacza rozpoczęcie współpracy z osobą popularną, czyli tzw. influencerem, w celu promocji swojej marki albo produktu. To ostatnimi czasy bardzo popularny rodzaj marketingu. Influencerzy są znani dzięki społeczności, która jest nimi zainteresowana. Internet oraz social media umożliwiają również bardzo łatwe określenie np. produktów, których te osoby używają czy tego, do jakiej grupy wiekowej najbardziej trafia tworzony przez nich content. Z influencer marketingu mogą z pewnością skorzystać sklepy internetowe oferujące produkty dla osób w młodym wieku. Ponadto, jest to bardzo dobre rozwiązanie dla marek sprzedających konkretne rodzaju produktów takie jak na przykład ubrania skierowane do osób aktywnych fizycznie czy kosmetyki. 

 

8 kroków do prowadzenia skutecznych działań z zakresu influencer marketing. 

Przedstawiamy 8 kroków, które umożliwią Ci skuteczne prowadzenie kampanii z zakresu influencer marketingu. 

Krok 1: Zbuduj swoją markę

Wiele osób zapomina, że współpraca z influencerem powinna być traktowana jak każda inna kampania promocyjna. Właśnie dlatego, w fazie planowania takiej kampanii, warto zidentyfikować jej kluczowe elementy, m.in.:

Czas: Ustaw datę premiery i stwórz oś czasu realizacji kampanii przed uruchomieniem.

Wiadomości: Wybierz dwa do trzech kluczowych komunikatów do przekazania. Zbyt wiele wiadomości może przesycić kampanię i dezorientować odbiorców.

Docelowi odbiorcy: Określ platformy społecznościowe, na których Twój odbiorca spędza większość czasu. Zapewni to wybranie influencera o podobnej grupie odbiorców.

Budżet: Ustal budżet, aby zawęzić listę influencerów, z którymi możesz pracować. Sprecyzuj kwotę, którą wydasz na płatne media, zakupisz prawa do treści lub po prostu zainwestujesz w influencera.

Krok 2: Ustaw cele i KPI

Każda kampania powinna mieć cel. Przy jego formułowaniu, bądź konkretny i realistyczny. Cały czas pamiętaj o tym celu, aby każdy krok, który podejmiesz, przybliżał Cię do niego. 

Krok 3: Spójrz pod powierzchnię

Po ustaleniu celów, przypasuj do nich influencerów, którzy pomogą Ci w jego realizacji. Oprócz liczby obserwujących, analizuj także inne istotne czynniki:

Dane demograficzne obserwujących: Czy jest to grupa zgodna z Twoją z grupą docelową?

Zaangażowanie: Czy współczynnik zaangażowania obserwujących jest wysoki? Czasami zdarza się, że nawet przy dużej liczbie obserwujących, poziom ich zaangażowania jest niski. Taki influencer nie przyniesie korzyści Twojej marce. 

Komentarze: Jakiego rodzaju dialog prowadzą w reakcji na publikowaną przez influencera treść?

Treść: Czy tworzone przez influencera treści pomagą opowiedzieć Twoją historię?

Krok 4: Nawiąż osobisty kontakt z influencerem

Nawiązanie osobistego kontaktu z influencerem (np. zaproszenie go do biura), natychmiast zmienia waszą relację na bardziej osobistą. Co więcej, przełamuje lody i stopniowo buduje zaufanie. Tworzy także atmosferę prawdziwej współpracy. Swoją współpracę z influencerem zacznij od rozmowy z nim. 

Krok 5: Sprecyzuj oczekiwania w stosunku do influencera i komunikuj je

Gdy już załatwisz formalności, powiadom partnera o tym, czego oczekujesz od współpracy (liczba postów, rodzaj treści, tagi itp.). Pamiętaj, aby spełnić jego oczekiwania dotyczące tego, co oferujesz w zamian. Zmniejszy to ryzyko nieoczekiwanego kryzysu w czasie trwania kampanii. Gdy oboje dojdziecie do porozumienia, spiszcie wymagania w forme umowy.

Krok 6: Zsynchronizuj terminy wydarzeń w trakcie trwania kampanii z kalendarzem influencera

Ustalając konkretne terminy z influencerem, staraj się być elastyczny i wypracuj kompromis korzystny dla obu stron.  

Krok 7: Zaufaj influencerowi i traktuj go jak eksperta.

Jest to jeden z najbardziej krytycznych punktów, w którym współpraca z influencerami często kończy się kryzysem. W tym przypadku marki muszą być bardzo ostrożne. Nadmiernie delegując zadania influencerowi, zabijają prawdziwość i naturalność kampanii. 

Krok 8: Przejrzyj i zastanów się

Po zakończeniu kampanii, zmierz jej wyniki i sprawdź, czy osiągnąłeś swoje cele. Mierz wyświetlenia, kliknięcia, zaangażowanie, zasięg oraz poziom przychodów generowanych np. z kodu promocyjnego. 

 

Rozliczanie się w influencer marketingu

Jeżeli już zdecydowałeś się na reklamowanie swojej marki dokonując współpracy z influencerami, to powinieneś wiedzieć jak wygląda model rozliczeń w takim systemie sprzedaży. Najczęściej ustala się to indywidualnie z danym influencerem. Osoby, które mają mniejszy zasięg, często zgadzają się na reklamę w zamian za otrzymanie kilku reklamowanych towarów. Jeżeli natomiast ma to być promocja całego sklepu internetowego, to dla takiej osoby formą zapłaty za takie działanie może być rabat na ustalony procent na określony okres czasu. Można również szukać influencera poprzez platformę, jednakże wtedy już z góry wiadomo, jakie usługi powinny zostać wykonane i za jaką sumę pieniędzy. Należy pamiętać, że z tej kwoty prowizję zabierze platforma, lecz w przypadku jakichkolwiek problemów związanych z współpracą, można liczyć na jej pomoc. Współpracując z influencerami warto wiedzieć, że im większe mają zasięgi, to tym większej zapłaty mogą wymagać. Koszt danej usługi może być zależny od długości wpisu, ilości i rodzaju zdjęć, formy zaprezentowania towaru itp. 

 

Ważne kwestie dotyczące influencer marketingu

Decydując się na rozpoczęcie współpracy z influencerem, powinno się pamiętać o kilku ważnych kwestiach, m.in. aby:

  • Zachowaj całą korespondencję, najlepiej używając poczty e-mail. 

  • Nie ignoruj żadnych zadawanych przez influencera pytań.

  • Słuchaj jego sugestii oraz uwag, gdyż to on najlepiej wie, jak dotrzeć do swojej społeczności.

  • Dokładnie przedstaw swoje oczekiwania co do sposobu reklamowania produktu.

  • Staraj się mieć z nim dobre relacje, gdyż influencerzy mają spory zasięg i nawet ich jeden nieprzychylny wpis mógłby źle wpłynąć na reputację marki.

  • Określ wcześniej, ile pieniędzy jesteś wstanie przeznaczyć na kampanię marketingową.

  • Przemyśl, czy ta osoba będzie na pewno godnie reprezentować markę.

 

Czy warto zdecydować się na influencer marketing?

Na podejmowanie decyzji przez konsumentów w dużym stopniu wpływają opinie innych Klientów. Zatem jeżeli dany sklep internetowy albo produkt posiada sporo pozytywnych ocen, a co więcej, wystawia ją również osoba popularna i kreująca trendy, to możliwe jest zyskanie sporego rozgłosu w krótkim czasie i przyciągnięcie uwagi potencjalnych klientów. Poza tym, społeczność, która obserwuje daną osobę, nierzadko darzy ją sporym zaufaniem, co może mieć spory wpływ na osiągnięcie sukcesu związanego ze swoją reklamą. Influencer marketing umożliwia również budowanie świadomości marki, zwłaszcza podczas dłuższych współprac. Warto tworzyć rozbudowany content, który może być obecny nie tylko w social mediach czy na naszej stronie. Przy takich współpracach zalecane jest budowanie zasięgów, które mogą zapewnić dotarcie do wielu osób za pośrednictwem różnych portali i nie tylko. Podejmowanie współpracy z influencerami powinno być decyzją wcześniej przemyślaną. Nie zawsze spora liczba obserwujących osób jest gwarancją sukcesu. Wszelkie działania związane z promowaniem sklepu internetowego albo produktów powinny być podejmowanie po głębokiej i długiej analizie. Odpowiednio przeprowadzona kampania marketingowa razem z influencerami może pomóc odnieść sukces i zyskać nowych klientów. Warto również pomyśleć nad wdrożeniem długoterminowej kampanii bądź zatrudnieniem paru influencerów. 

Opublikowane w Marketing Świat Ecommerce Przez: Brygida Kesler

Jaki wpływ na e-commerce ma zakaz handlu w niedziele. Czy sklepy internetowe na nim zyskują?

Od 1 marca funkcjonuje ustawa z dn. 10 stycznia 2018 o ograniczeniu handlu w niedziele, święta oraz w niektóre inne dni. Jaki wpływ mają nowe przepisy na rynek e-commerce? Czy handel w niedziele ze sklepów przemieścił się do Internetu? Czy sklepy online na tym zyskują? Odpowiadamy na te pytania w tym tekście.

 

Konsekwencje ustawy o zakazie handlu w niedziele. Czy obroty w e-commerce rosną? 

Wszystkie prognozy dotyczące wzrostu obrotów w e-commerce sprawdzają się na naszych oczach. To naturalna konsekwencja ustawy o zakazie handlu w niedziele, która jest powodem ogromnych kolejek przy kasach, niemal w każdy piątek i sobotę, szczególnie na rynku spożywczym. Statystyki przekonują, że długa kolejka przy kasie powoduje, że 11% klientów rezygnuje z zakupów, 23% ogranicza zakupy, by ustawić się w kolejce szybkoobsługowej, natomiast co trzeci klient przenosi się do Internetu i korzysta z możliwości zakupów w sklepach internetowych, również zakupów spożywczych. 

Kto najbardziej stracił na ustawie o zakazie handlu w niedziele?

Ustawa o zakazie handlu w niedziele dotyka obu stron rynku. W dużych miastach, w piątkowe popołudnia, gabloty z surowym mięsem świecą pustkami, warzywa są dokładnie przebrane i kończy się pieczywo. Do tego pojawiają się uciążliwe kolejki przy kasach. Na zakazie handlu tracą zatem wszelkiego typu sklepy spożywcze, ale też i takie, które wymagają od Klientów więcej czasu na przemyślenie zakupu, gdy przedmiot zakupu jest wyjątkowo kosztowny. Tendencję tę widać choćby w sklepach AGD, gdzie zakupy toczą się zwykle powoli i z namysłem, wymagają dużo czasu i często kilkukrotnego powrotu do placówki. 

Zakaz handlu w niedziele w innych krajach europejskich. 

Wszystkie te tendencje nie dotyczą tylko naszego kraju. Badania wykazują, że zakaz handlu w niedziele w innych krajach europejskich ma podobne skutki. Większość z klientów nie chce czekać dłużej przy kasie niż 5 minut, co oznacza, że szybko zaczynają szukać innych sposobów na osiągnięcie celu. Szacuje się, że sklepy stacjonarne rynku europejskiego tracą prawie 18 mln euro rocznie poprzez ograniczenie czasu pracy w weekeny. 41% konsumentów, którzy zaczęli korzystać z e-commerce jako powód podaje właśnie niedogodność jaką stanowią długie kolejki przy kasach. Naprawdę trudno im się dziwić, gdy alternatywą dla tłoku w sklepach i kolejek staje się komputer, wygodny fotel, karta płatnicza i 15 sek. jakie potrzebne są dla realizacji transakcji. Przeszkodą przestaje być nawet czas oczekiwania na zamówiony towar, może on pojawić się nawet następnego dnia. Oczywiście trudne warunki zakupów w sklepach stacjonarnych nie stanowią problemu wyłącznie dla konsumentów, cierpi na tym cały biznes, nie tylko spożywczy. Ograniczenie ilości dni handlowych powoduje wymierne straty finansowe, ale też wizerunkowe czy lojalnościowe. Naturalną konsekwencją jest więc maksymalne poszerzanie działalności w sieci i poszukiwania rynków zaopatrzonych w zasobniejsze portfele. 

Handel na platformach e-commerce. Dlaczego Klienci wolą robić zakupy w Internecie?

Według badań, coraz więcej Klientów stacjonarnych woli robić zakupy w Internecie. Jednym z powodów jest łatwy dostęp do opinii o danym produkcie. W sklepach stacjonarnych, cierpiących od kilku lat na niedobór pracowników lub dążących do oszczędności, coraz trudniej jest liczyć na profesjonalną pomoc przy zakupie, szczególnie trudnych czy kosztownych produktów. Poza tym, nawet gdy z taką pomocą spotykamy się w sklepie, badania wykazują, że coraz mniej wierzymy sprzedawcom, i mamy przekonanie, że ich cele i nasze są rozbieżne. Platformy e-commerce natomiast pomogły w rozwijaniu dyskusji użytkowników na temat danego produktu. Opinie i recenzje posegregowane i ogólnie dostępne cieszą się ogromnym zaufaniem i odgrywają ważną rolę w decyzjach o zakupie. 78% konsumentów wierzy w dobre intencje osób zamieszczających online swoje opinie o produkcie i bierze je pod uwagę. Wiarygodność recenzji klientów e-commerce jest równoważna osobistym rekomendacjom. Mechanizm wystawiania opinii i recenzji jest niestety często wykorzystywany przez firmy, zwykle jednak użytkownicy dość poprawnie są w stanie wytypować wpisy nadużywające ich zaufania. Handel na platformach e-commerce rozwija się szybko i skutecznie. Poprzez sklepy online kupujemy już wszelkiego rodzaju produkty, włącznie ze spożywczymi. Zakaz handlu, w sposób przewidywalny, doprowadził do zmian zachowań konsumenckich i poszerzenia liczby odbiorców sklepów internetowych. Pytanie tylko, jak daleko tendencja ta nas zaprowadzi. 

Opublikowane w Aktualności Świat Ecommerce Formalności Przez: Darius Iusan

Prowadzenie fanpage’a marki na Facebooku. Poznaj najpopularniejsze wymiary grafik na Facebooku. 

Ponad 20 miliardy Internautów korzysta z Facebooka, czy to w prywatnie, czy służbowo. Ty też, jeśli zarządzasz sklepem internetowym, zapewne prowadzisz fanpage marki, na którym reklamujesz swoje produkty. W związku z tym, na pewno dosyć często dodajesz różnego rodzaju zdjęcia lub grafiki. Być może prowadzisz też kampanie reklamowe dla swoich produktów. Aby ułatwić Ci pracę z Facebookiem, w jednym miejscu, publikujemy najpopularniejsze wymiary grafik na Facebooku. 

 

Zdjęcie profilowe. Miejsce na logo sklepu.

Zdjęcie profilowe to jeden z najważniejszych elementów graficznych umieszczanych na Facebooku. Jest on od razu widoczny dla osoby, która wchodzi na dowolny fanpage. Właśnie dlatego, administratorzy fanpage’y umieszczają w miejscu zdjęcia profilowego logo marki. Twórcy platformy sugerują, aby grafika, którą chcesz umieścić w polu zdjęcia profilowego miała wymiary 180 x 180 pikseli. Jednak najlepszą praktyką jest dodawanie fotografii w większych wymiarach np. 320 x 320 pikseli. Facebook automatycznie przeskaluje przesłane przez Was zdjęcie do odpowiadających standardom platformy rozmiarów, jednak grafika zyska znacznie lepszą jakość, niż w przypadku gdybyście zdecydowali dodać obraz o mniejszych parametrach.

Zdjęcie w tle. Powiedz więcej o swojej marce.

Główną funkcją zdjęcia w tle jest poinformowanie potencjalnego odbiorcy o tym, czym zajmuje się dana firma lub o czego dotyczy dany fanpage. Jego rozmiar nie powinien przekraczać 1MB. Choć widoczność tej grafiki na Facebooku ograniczy się do 820 x 312 pikseli, przygotuj zdjęcie w tle o większych wymiarach. Nasza rekomendacja to 1025 x 390. Najważniejsze elementy zdjęcia w tle umieść w jego centralnym punkcie. Dzięki temu będą one widoczne na urządzeniach mobilnych.

Infografika. Ciekawy posób na prezentację danych liczbowych.

Infografiki są grafikami o niestandardowych wymiarach. Najczęściej boki takiej ilustracji są projektowane w stosunku 3:2. Kiedyś niemożliwe było wyświetlanie zdjęć o takich wymiarach na Facebooku, w doskonałej jakości. Jednak twórcy platformy, wyszli naprzeciw fanom tego typu obrazków. Grafiki o takim stosunku boków nadal podlegają kompresji, ale wyświetlane są prawidłowo. Nie są ucinane i pomniejszane. Dodając infografiki, wciąż należy pamiętać o tym, aby waga przesłanego obrazu nie przekraczała 1 MB

Zdjęcie do wydarzenia. Zachęć użytkowników do wzięcia w nim udziału.

Właściciele kont biznesowych na Facebooku, takich jak, np. fanpage sklepu, w celu pozyskania klientów i dodarcia do większego grona odbiorców, często organizują różne wydarzenia promujące ich markę. Platforma umożliwia tworzenie wydarzeń, w których mogą brać udział liczne osoby. Jednak, aby taka oferta stała się atrakcyjna, powinna być zauważona w mgnieniu oka. Może to zagwarantować dobrze dobrane zdjęcie do wydarzenia. Najlepiej, gdy grafiki dodawane do wydarzeń mają rozmiar 1200 x 625 pikseli. Wówczas idealnie prezentują się na okładce wydarzenia i nie ruszają się, jak w przypadku wymiarów proponowanych przez twórców Facebooka, które wynoszą 1920 x 1080 pikseli

Reklama karuzelowa. Zakręć karuzelą produktów ze swojego sklepu. 

Facebook zaleca, aby zdjęcia, które mają znaleźć się w reklamie karuzelowej, miały wymiary 600 x 600 pikseli. Jednak, jeśli waga obrazu nie przekracza 1 MB, lepiej wybrać taką fotografię, która posiada większe wymiary, np. 1080 x 1080 pikseli. Pozwoli to na uzyskanie lepszej jakości zdjęcia zamieszczonego na powierzchni reklamowej, które i tak zostanie przeskalowane do mniejszych kwadratów.

Grafiki do Facebook Ads. Promuj swój biznes używając prawidłowych grafik! 

Rekomendowanymi wymiarami grafik do Facebook Ads, których celem jest osiągnięcie konkretnego celu, np.: konwersji lub ruchu są: 1200×628 lub 1080×1080 pikseli Takie reklamy wyświetlane są zarówno w głównym facebookowym feedzie, jak i w prawej kolumnie. Odrębnym rodzajem reklam są te na pozyskanie większej ilości polubieni fanpage’a. Facebook rekomenduje dla nich wymiar 1200 x 444 pikseli. Nasza rekomendacja to: 1200×628 lub 1200x1200 pikseli.

Zdjęcie do posta

Istnieje kilka rodzajów zdjęć do posta, które można umieścić na Facebooku. Najpopularniejsze są fotografie poziome, które powinny mieć wymiary 1200 x 900 pikseli. Kolejnym wariantem są, zyskujące coraz większą popularność, ilustracje pionowe charakteryzujące się rozmiarem wynoszącym 640 x 960 pikseli. Można również dodawać posty w kształcie kwadratu. Fotografie tego typu powinny mieć parametry równe 1200 x 1200 pikseli

Opublikowane w Marketing Świat Ecommerce Przez: Darius Iusan
Strona:
  1. 1
  2. 2
// //