Strona:
  1. 1
  2. 2

Jak co roku zbliża się najważniejsze wydarzenie w świecie handlu - Black Friday, czyli Czarny Piatek. W 2019 przypada on na 29 listopada. Choć moda na to Amerykańskie święto zakupowe do Polski przybyła niedawno, z roku na rok cieszy się rosnacą popularnością. Czy warto zaangażować Twój sklep internetowy w to wydarzenie? Jak się do tego przygotować? To ostatni dzwonek więc zapoznaj się z poniższym artykułem!

Dane statystyczne

Ze statystyk prowadzonych przez GfK w roku 2018 wynika, że już około 60% Polaków spotkało się wcześniej z okresleniem Black Friday czy Czarny Piatek. To znaczący wzrost w porównaniu do badań z roku poprzedniego, gdzie tylko nieco ponad 30% respondentów udzieliła odpowiedzi pozytynwnej. Według danych statystyczny Polak wydał w zeszłoroczny Czarny Piątek średnio 340 zł. Łączne wydatki Polaków na zakupy z tamtego dnia przekroczyły 2,3 mld złotych w skali kraju. Najwieksza popularnościa cieszyły się produkty z branż obuwniczych, odzieżowych, multimedia, elektronika, RTV i AGD.

Ponieważ jednak jest to nadal dość nowe zjawisko na polskim rynku, wiele sklepów internetowych decyduje się na przedłużenie wydarzenia na cały weekend, bądź nawet i cały tydzień. Podobne działania obserwowane są także na rynkach zagranicznych, gdzie Black Friday nierzadko jest zmieniany na Black Week. Do tego dochodzą podobnego typu wydarzenia w tym samym okresie – Cyber Poniedziałek (poniedziałek następujący po Czarnym Piątku, w tym roku 2 grudnia) oraz Dzień Darmowej Dostawy (10 grudnia).

Z powyższych faktów wynika jasno, że koniec listopada i początek grudnia są dobrą okazją do napędzenia sprzedaży i promocji Twojego sklepu internetowego. Aby jednak naprawdę zyskać – trzeba się dobrze przygotować. Jak?


1. Przygotuj swój sklep internetowy

Jednym z najważniejszych kroków jest przetestowanie całego procesu zakupowego. Ma to na celu wychwycić wszelkie problemy przed wzmożeniem się ruchu na stronie. Dobrą praktyką jest przygotowanie osobnej strony landingpage, przeznaczonej tylko ofercie promocyjnej. Tą stronę możesz powiązać ze stroną główną, np. poprzez dedykowany baner. Do produktów objetych promocją warto dodać etykiety informujące o obniżce. Można także włączyć specjalny pop-up do strony głównej.


2. Przygotuj magazyn

Produkt, który został zamówiony przez klienta, ale zabrakło go w asortymencie Twojego sklepu – to realna strata. Konsumenci nie lubią czekać na produkty, a ich zaufanie do marki spada. Niestety nie możesz dokładnie przewidzieć jak wiele z Twoich towarów sprzeda się w czasie trwania oferty. Najlepiej jest więc przygotować się poprzez zatowarowanie magazynu. Jeżeli np. z powodu małej przestrzeni, nie jesteś w stanie przechowywac dużej ilości towarów, warto rozważyć pomoc zewnętrznego partnera logistycznego.

3. Przygotuj kampanię marketingową

Kampania reklamowa jest niemal najistotniejszym elementem w przypadku Czarnego Piątku. Powinna ona zawierać działania na mediach społecznościowych oraz rozsyłanie emailowych newsletterów do klientów. Dobrą praktyka jest zapoznanie się treściami przygotowanymi przez Twoją konkurencję i liderów sprzedaży z poprzedniego roku. Ważne jest przygotowanie kilku oryginalnych, spójnych grafik i szablonów emaili. Można też wykorzystać rozwiązania takie jak gify, filmy czy memy. Wyróżnienie się na tle wielu ofert może nie być łatwe, dlatego warto to przemyśleć, zaplanowac i przygotować odpowiednio wcześniej. Kampanię w mediach społecznościowych można także rozpocząć z wyprzedzeniem np. poprzez odliczanie do rozpoczęcia oferty. Nie można też zapomnieć o hasztagach, które pomogą Cię odnaleźć łowcom promocji.

4. Przygotuj dobrą ofertę

Warto skupić promocję wokół jednego lub kilku produktów, dla których realnie możesz zminimalizować marżę, lub nawet sprzedać je zupełnie „po kosztach”. Warto powiążać produkty objęte promocją z innymi produktami o zachowanej wyższej marży, poprzez Sprzedaż krzyżową (cross-sell) lub Produkty powiązane (Related produkt). Na przykład, możesz objąć promocją cenową wiertarkę, ale zaproponować jako dodatkowy zakup zestaw wierteł, torbę na narzędzia i inne akcesoria, o zachowanej wyższej marży. Warto włączyć opcje Listy życzeń „Wishlist”, aby klienci mogli zapisać i przeanalizowac swoje
plany zakupowe, lub nawet zasugerować je komuś bliskiemu jako pomysł na prezent świąteczny. Rozważ również formy promocji typu „Drugi produkt 50% taniej” lub „2+1 gratis”. Jeżeli prowadzisz program lojalnościowy – dodaj np. bonusowe punkty.

5. Bądź uczciwy

Konsumenci nie są głupi, i nie dadzą się łatwo nabrać na nierzetelną ofertę. Mowa tu o pseudo-promocjach, polegających na podwyższaniu cen tuż przed wyprzedażą, by móc je obniżyć w dzień promocji, lub podawaniu nieprawdziwej, zawyżonej ceny „przed obniżką”. Nie jest to jednak dobre podejście – spostrzegawczy klient zorientuje się zanim jeszcze dokona zakupu. Zmniejsza to wiarygodność sklepu w jego oczach. Jeśli obniżka nie znika po upływie założonego czasu promocji i „wisi” w sklepie następne tygodnie – klienci również to zauważą, i będą czuli się oszukani. Zaufanie dla Twojej marki spadnie, a konsument, nawet jeśli kupi raz, nie zostanie lojalnym, powracającym klientem, i nie będzie polecać tego sklepu dalej. W rezultacie stracisz więcej, niż zyskasz na kilku odwiedzających, którzy dali się nabrać.

6. Zapewnij dobra relację posprzedażową

Tego typu obniżkom toważyszą zakupy spontaniczne. W koszyku klienta często lądują produkty, których nie planował kupić, ale zdecydował się na to pod presją oferty ograniczonej czasowo. Są jednak metody, aby pomóc Twoim odbiorcom w czasie „buyer's remorse”, czyli pozakupowych wyrzutów sumienia. Dobrym pomysłem jest email z podziękowaniem za dokonanie zakupu. Udostępnij też recenje innych zadowolonych użytkowników. Zachęć klienta aby sam zostawił opinie o pordukcie i usłudze. Upewnij się, że klient ma dostęp do wszystkich informacji na temat produktu, i że w razie wątpliwości może się z Tobą skontaktować. Koniecznie zadbaj o bezproblemowy system zwrotów i reklamacji. Warto też oferować możliwość śledzenia paczki. Pozytywne doświadczenie obsługi posprzedażowej zwiększy szanse na zdobycie lojalnych klientów, którzy wrócą po więcej.

Opublikowane w Aktualności Dobre rady Świat Ecommerce Przez: Brygida Kesler

140 wystawców, ponad 4000 zarejestrowanych gości, 34 prelegentów, i to wszystko wokół tematu ecommerce. To oczywiście warszawskie Targi eHandlu, które odbyły się 22 października 2019 roku w EXPO XXI. Na tak imponującym wydarzeniu nie mogło zabraknąć ekipy Zento! A jak było? Jest o czym opowiadać.

 

Targi rozpoczęły się równo o 9 rano. Pierwsi zainteresowani czekali już przed oficjalnym otwarciem. A my uwijaliśmy się by przygotować nasze stanowisko. Stoisko Zento przy samym wejściu głównym, choć dość skromne, cieszyło się zainteresowaniem odwiedzających. Mieliśmy przyjemność porozmawiać z wieloma fantastycznymi ludźmi i nawiązać nowe kontakty branżowo-biznesowe. Naszym odwiedzającym pokazywaliśmy wizualizacje, prezentacje i przykłady naszych wdrożeń. Opowiadaliśmy o mało jeszcze popularnym w Polsce SaaSie. Ale też słuchaliśmy.

 

A Targi eHandlu to świetna okazja, żeby zdobyć nową wiedzę. Znakomici specjaliści z zakresu ecommerce dzielili się doświadczeniami i pomysłami podczas swoich prezentacji. Grafik był napięty, gdyż prelekcje odbywały się równocześnie na 4 scenach, a na każdej tematyka była niezwykle zachęcająca. Wybór był więc ciężki. 

 

Było też co oglądać! Widzieliśmy wiele ciekawych stoisk. Każdy z wystawców przybył z bogata ofertą. Strefy networkingowe DPD i Googla były ciągle pełne ludzi, i zachęcały do nawiązywania nowych kontaktów. A skutek? Przegadane godziny i setki wymienionych wizytówek! Nie zabrakło interaktywnych atrakcji, nowych technologii, przekąsek i gadżetów. Było warto odwiedzić każde stoisko.

 

8 godzin targów minęło nam niczym pół godziny! I choć od wydarzenia dzieli nas już klika dni – my wciąż jesteśmy pod wrażeniem. I już nie możemy doczekać się następnej edycji!

Opublikowane w Aktualności Świat Ecommerce Przez: Brygida Kesler

„Research online, purchase offline” - to zjawisko z którym nierzadko muszą mierzyć się sklepy internetowe. Klienci wyszukują dany produkt w internecie, czytają o nim, porównują ceny, zapoznają się z opiniami, lecz ostatecznie dokonują zakupu tego produktu w sklepie stacjonarnym. Według raportu Gemius dla e-Commerce Polska na rok 2019, najsilniejszy Efekt ROPO dotyka produktów spożywczych, sprzętu RTV AGD, odzieży, obuwia oraz kosmetyków i perfum.

Jeśli sprzedawca dysponuje zarówno sprzedażą online jak i tradycyjnym sklepem offline – nie jest to aż tak poważny problem. Co jeśli jednak Twój sklep funkcjonuje tylko w internecie? Jak zatrzymać klienta i wykorzystać efekt ROPO na własną korzyść?

Internet źródłem informacji. Jak zachęcić konsumenta aby wybrał zakupy online?

Kiedy klient potrzebuje szczegółowych informacji na temat danego produktu, najczęściej zwraca się najpierw do wyszukiwarki internetowej. Warto więc zadbać o to, aby Twojego sklepu nie zabrakło w wynikach wyszukiwania. To czy i jak wysoko w wynikach wyszukiwania pojawi się Twój sklep zależy od algorytmu wyszukiwarki. Jest około 200 czynników, które wpływają na działanie algorytmu. Można je podzielić na 2 główne grupy:

  • popularność strony w internecie

  • treść strony i jej działanie

Szukając sposobu na poprawę Twoich wyników w wyszukiwarce, weź pod uwagę pozycjonowanie oraz reklamę Google AdWords.

Zadbaj o opinię.

Dobrym pomysłem jest umożliwienie klientom pozostawienie opinii na stronie produktu. Chodzi tu nie tylko o opinie o produkcie, ale także o jakości Twojej usługi. Rekomendacje pomogą nie tylko w budowaniu wizerunku, zwiększą wiarygodność, ale również wpłyną na pozycję Twojego sklepu w wynikach wyszukiwania. W rezultacie budujesz zaufanie u
potencjalnego klienta. Istnieją również portale zbierające opinie konsumenckie. Warto zadbać, by być obecnym na tych, gdzie Twoja grupa docelowa będzie szukała informacji na temat produktów i usług.

Daj się porównać.

Potencjalni klienci często odwiedzają sklepy internetowe aby zapoznać się z przedziałem cenowym danego produktu. Warto więc być konkurencyjnym i mieć rozeznanie na rynku. Rozważ formę promocji poprzez internetowe porównywarki cen. Pozwala to na dotarcie do szerszego grona klientów, sprawia że Twoja marka jest bardziej popularna.

Bądź wyjatkowy.

Zadbaj by Twój produkt był zaprezentowany w jak najbardziej oryginalnej formie. Unikaj kopiowania opisów ze strony producenta. Unikatowe treści wyróżniajace się pośród konkurencji mogą przekonać klienta do wybrania właśnie Twojego sklepu. Pamiętaj o dobrej jakości fotografiach produktu.

Wykorzystaj atuty bycia online.

Skup się na tym, co daje przewagę sklepowi internetowemu nad stacjonarnym. Niższe ceny, zakupy w piżamie na kanapie, duży wybór produktów i wariantów, dostęp do sklepu całą dobę oraz podczas dni wolnych od pracy, szybka dostawa do dowolnego miejsca. Jeśli klient odwiedził Twój sklep – zachęć go aby pozostał na Twojej stronie. Pamiętaj aby Twój sklep był responsywny i intuicyjny, tak aby klient czuł się komfortowo podczas poruszania się po nim.

Dobrze jest zapewnić klienta o możliwości zwrotu lub wymiany zakupionego produktu. Umieść też jasną informację o gwarancji produktu. Zadbaj o możliwie tanią i szybką przesyłkę. Możesz także zaproponować zniżkę dla nowozarejestrowanych klientów, niższą cenę przy zakupie kilku sztuk, lub program lojalnościowy. Co według statystyk cenią klienci:

Odwrócone ROPO

Istnieje również zjawisko zupełnie odwrotne do opisanego powyżej. Odwrócone ROPO to nic innego jak sytuacja, gdy klient zdobywa informację o produkcie w sklepie tradycyjnym, by później dokonać zakupu online. To doskonała okazja dla sprzedawców internetowych. W tym wypadku najważniejszym czynnikiem jest konkurencyjność ceny. Raport Gemius dla e-Commerce Polska na rok 2019 wskazuje na wystepowanie odwróconego ROPO w przypadku produktów odzieżowych (w tym sportowych), obuwniczych oraz sprzętu RTV AGD.

Opublikowane w Dobre rady Świat Ecommerce Pozycjonowanie Przez: Brygida Kesler

Prowadzenie sprzedaży przez Internet jest regulowane przez polskie prawo. Większość internetowych sprzedawców jest zwolnionych z obowiązku posiadania kasy fiskalnej, ale nie wszyscy. Aby przedsiębiorcę dotyczyło takie zwolnienie, musi spełniać pewne wymogi wynikające z przepisów prawa. Sprawdź, czy prowadząc sprzedaż przez Internet, masz obowiązek posiadania kasy fiskalnej? 

 

Zwolnienie z obowiązku posiadania kasy fiskalnej. Kiedy nie musisz jej posiadać, gdy prowadzisz sprzedaż przez Internet.

Ogromną korzyścią wynikającą z prowadzenia sprzedaży wysyłkowej przez Internet jest zwolnienie z obowiązku posiadania kasy fiskalnej. Przywilej ten nie obejmuje jednak wszystkich sklepów internetowych. Przedsiębiorca musi spełnić określone warunki wynikające z ustawy:

  • prowadzić sprzedaż wysyłkową (za pomocą Poczty Polskiej, kuriera),

  • sprzedawane towary nie mogą być wykluczone z listy towarów objętych możliwością sprzedaży bez kasy fiskalnej,

  • zapłata za towar musi wpływać na konto bankowe, a tytuł przelewu powinien wskazywać na towar, za który płaci Klient, 

  • dokonuje sprzedaży na rzecz firm, które prowadzą działalność gospodarczą,

  • roczny obrót ze sprzedaży na rzecz osób fizycznych, które nie prowadzą działalności gospodarczej, a także rolników ryczałtowych, musi być mniejszy niż 20 000.00 zł na rok.

 

Kiedy następuje utrata prawa do nieposiadania kasy fiskalnej?

Przepisy ściśle określają moment, kiedy prawo do nieposiadania kasy fiskalnej zostaje utracone:

  • jeśli Klient dokonuje płatności gotówkowej (dotyczy to np. wysyłki pobraniowej),

  • jeśli produkty, które nie są objęte nakazem ewidencjonowania nie stanowią 80% w całości obrotu firmy,

  • jeśli Klient ma możliwość osobistego odbioru towaru (w tym przypadku nie mamy już do czynienia ze sprzedażą wysyłkową).

Dobrze jest, aby prowadząc sprzedaż wysyłkową, zwrócić uwagę jakie formy płatności oferujemy naszym Klientom i wybrać te, które pozwalają zachować prawo do prowadzenia sprzedaży internetowej, bez konieczności wystawiania paragonów.

Ulga na zakup kasy lub drukarki fiskalnej.

Warto zaznaczyć, że przedsiębiorca, który spełni określone warunki, może skorzystać z ulg na zakupy kasy fiskalnej. Zwrot wynosi aż 90% ceny netto urządzenia, nie może jednak przekroczyć 700 zł. Aby móc skorzystać z ulgi, należy:

  • złożyć do urzędu skarbowego zgłoszenie, w którym podamy liczbę kas fiskalnych oraz miejsce ich używania,

  • posiadać dowód potwierdzający zapłatę za urządzenie fiskalne.

 

Sprzedaż bez kasy fiskalnej a płatność kartą.

Czy możesz sprzedawać bez kasy fiskalnej, gdy Twoi Klienci dokonują płatności kartą? Płatność kartą przez Internet jest uznawana przez Izbę Skarbową za transakcję gotówkową. Jeśli umożliwimy Klientom płatność kartami debetowymi lub kredytowymi, jesteśmy zobowiązani wystawić paragony.

 

Sprzedaż bez kasy fiskalnej a szybkie przelewy.

Przelewy wykonywane przy użyciu platform internetowych (Sky-Pay, PayPal) traktowane są jak klasyczne przelewy, jakie może wykonać kupujący logując się na stronę internetową banku. Warto jest umożliwić Klientom zapłatę za towar z wykorzystaniem szybkim przelewów internetowych, w znaczący sposób przyspieszy to proces realizacji zapłaty i wysyłki.

 

Faktura przy sprzedaży internetowej bez kasy fiskalnej.

Jeśli przedsiębiorca spełnia wszystkie wymogi, aby móc prowadzić sprzedaż internetową bez posiadania kasy fiskalnej, jest zobowiązany wystawić Klientom dowód sprzedaży, w postaci np. faktury imiennej. Faktura może być stosowana także w transakcjach z Klientami indywidualnymi, nie wpisujemy wówczas NIPu. Nie ma też obowiązku, aby na fakturze znajdował się numer PESEL Klienta. Dowód zakupu może zostać przesłany razem z paczką zawierającą towar lub elektronicznie, na podany przez Klienta adres mailowy. Osoby, które korzystają z możliwości niewystawiania paragonów, są zobowiązane do udostępnienia swojego rachunku bankowego Urzędowi Skarbowemu. Urząd Skarbowy w razie wątpliwości, ma prawo przeanalizować wyciągi bankowe przedsiębiorcy.

Jakich towarów nie można sprzedawać bez kasy fiskalnej? Lista produktów niepodlegających zwolnieniu z ewidencjonowania. 

Zwolnieniu z ewidencjonowania przy pomocy kasy, nie podlegają proukty takie jak:

  • wody toaletowe oraz perfumy,

  • wyroby alkoholowe,

  • wyroby tytoniowe,

  • nośniki danych (cyfrowych i analogowych),

  • sprzęt fotograficzny (nie dotyczy części i akcesoriów fotograficznych),

  • sprzęt telekomunikacyjny, telewizyjny, radiowy (nie dotyczy akcesoriów, części i anten),

  • wyroby które zawierają metale szlachetne,

  • przyczepy, naczepy, części do nich oraz innych pojazdów nieposiadających napędu,

  • nadwozia do pojazdów silnikowych, silników,

  • paliwa i gaz oraz materiały i mieszanki, które mogą zostać użyte w takiej formie.

Opublikowane w Świat Ecommerce Formalności Przez: Darius Iusan

Dowiedz się, jak obliczyć marżę i narzut w sklepie internetowym

Prowadzenie sklepu internetowego to dosyć pracochłonne i wymagające wiedzy zajęcie, zwłaszcza, gdy nie mamy za dużo wolnego czasu. Wymaga od przedsiębiorcy znajomości między innymi takich często mylonych pojęć, jak marża czy narzut. Po przeczytaniu tego artykułu, będziesz wiedzieć czym jest marża i narzut, a także jak je obliczyć. 

 

Narzut i marża. Dowiedz się, czym się od siebie różnią i jak je obliczyć? 

Niestety, pomyłki w obliczaniu owych zdarzają się bardzo często, a czasem w ferworze wyprzedaży, obniżek czy podwyżek towarów można bardzo łatwo się pomylić. Tym bardziej, że walutowa wartość marży i narzutu jest identyczna, ponieważ jest to różnica między ceną sprzedaży a ceną zakupu. Najczęściej jednak, nie podaje się ich w ilości złotówek, a w procentach. A mimo że w złotówkach obie te wartości mogą być identyczne, procentowo bardzo się od siebie różnią, ponieważ sposób ich obliczania jest zupełnie inny.

 

Marża. Czym jest? Jak ją obliczyć? Skorzystaj z gotowego wzoru! 

Marża to różnica między ceną sprzedaży dobra a ceną jego zakupu. Jeśli w sklepie sprzedajesz drewniane figurki po 75 złotych sztuka, to różnicę między ceną wytworzenia takiej (30 zł), a sprzedażą, policzysz w następujący sposób:

  • marża [%] = (cena sprzedaży [zł] – koszt zakupu [zł]) / cena sprzedaży [zł

W tym przypadku, marża wyniesie (75-30)/75=0,6, czyli 60%

Narzut. Czym jest? Jak ją obliczyć? Skorzystaj z gotowego wzoru! 

Narzut zaś, to kwota, o którą została powiększona cena zakupu danego towaru, aby obliczyć koszt jego sprzedaży. Wracając do naszego sklepu z figurkami, będzie to kwota dodana do ceny zakupu jednej figurki. Liczymy go w następujący sposób:

 

  • narzut [%] = (cena sprzedaży [zł] – koszt zakupu [zł]) / koszt zakupu [zł]

W tym przypadku, narzut wyniesie (75-30)/30=1,5, czyli 150%. 

 

Problemy z marżą i narzutem w sklepie internetowym. Piszemy, o tych najczęstszych. 

Najczęściej, problemy z marżą i narzutem wychodzą wtedy, gdy przy udzielaniu rabatu, czy definiowaniu obniżki podczas wyprzedaży, pomylimy marżę procentową z procentowym narzutem, i udzielimy zniżkę w postaci narzutu. Wtedy zaczniemy aktywnie tracić pieniądze, gdyż sprzedamy produkt taniej, niż go kupiliśmy. 

 

Obliczaj marżę i narzut bez ryzyka pomyłki w ZentoShop. 

Nie masz czasu na ręczne obliczanie marży i narzutu dla każdego produktu z osobna? Obawiasz się pomyłki podczas obliczeń? Wbudowany do ZentoShop kalkulator obliczy zarówno marżę i narzut za Ciebie.

Opublikowane w Dobre rady Świat Ecommerce Formalności Przez: Brygida Kesler

Rozwój Internetu sprawił, że znaczna część Klientów dokonuje zakupów przede wszystkim w sieci. Sklepy internetowe dzięki swojej dostępności, popularności oraz wygodzie, powoli wypierają tradycyjny handel. W Internecie konsument może zamawiać towary nie wychodząc z domu przez 24 godziny na dobę, siedem dni w tygodniu. Rosnąca konkurencja w branży internetowej wymusza jednak na przedsiębiorcach coraz większe inwestycje w marketing. Przygotowaliśmy dla Ciebie kilka porad i wskazówek, które pomogą Ci usprawnić obsługę Klienta w Twoim sklepie internetowym. 

Spraw, aby Klient zawsze był dobrze poinformowany. 

Zawsze należy pamiętać o tym, że Klient kupuje produkt zdalnie, na podstawie zdjęć oraz opisów, które dostarcza sklep. Dlatego, szczególnie ważne jest, aby udzielić potencjalnemu konsumentowi wszystkich istotnych informacji na temat oferowanych produktów. Zadowolony Klient jest zawsze dobrze poinformowany. Dobra obsługa Klienta to przede wszystkim szybkie i sprawne rozwiązywanie problemów. Jeśli konsument kontaktuje się z obsługą sklepu internetowego to oznacza to, że sam sklep nie jest prosty w obsłudze i przejrzysty.

Sposoby kontaktu Klienta z obsługą sklepu online.

Istnieje wiele wygodnych sposobów kontaktu Klienta z obsługą sklepu online. 

  • Czat na stronie – pierwszą linią kontaktu i zdecydowanie najłatwiejszą metodą komunikacji jest czat na stronie. Właśnie tutaj, podczas przeglądania oferty, Klient, może skontaktować się z obsługą. Każdy czasem gubi się w ofercie, chce dopytać o rozmiar lub dostępność produktu. Zwrócenie się do obsługi przez czat jest znacznie szybsze i łatwiejsze niż telefonowanie.

  • Infolinia – Klienci dzwonią do obsługi z przeróżnymi problemami. Chcą zapytać na jakim etapie jest ich zamówienie, zgłosić reklamację albo po prostu potrzebują opinii, która przekona ich do zakupu. Szczególnie istotny jest tu czas oczekiwania na połączenie. Nikt nie lubi czekać, albo co gorsza być odsyłanym z jednej infolinii na inną. Nieraz zdarza się, że poirytowany Klient nie chce dłużej czekać na połączenie z konsultantem i rzuca słuchawką. Z reguły bardzo negatywnie wpływa to na odbiór firmy. Kolejną przeszkodą w sprawnej obsłudze Klienta jest niekompetentny pracownik, który nie potrafi sprawnie rozwiązać problemów Klienta. Nie zna asortymentu, nie wie nic na temat aktualnej promocji i nie potrafi sprawnie poruszać się po witrynie. Aby uniknąć różnych problemów zarówno z Klientami jak i z obsługą warto nagrywać każdą rozmowę.

  • Mail firmowy – popularna forma kontaktu, która jest wykorzystywana w obsłudze Klienta. Wadą jest to, że na odpowiedź zwykle Klient musi poczekać. Istotną zaletą komunikacji za pośrednictwem poczty elektronicznej jest możliwość przesyłania dokumentów i zdjęć. Znacznie ułatwia to rozpatrywanie sytuacji spornych, czy reklamacji.

  • Social media – Klienci często wybierają tą formę kontaktu. Facebook udostępnia wygodny czat, przez który kontrahent może porozmawiać z pracownikami sklepu. Nie jest to preferowana forma kontaktu, jednak czasem pozwala załatwić palące problemy na linii Klient – sklep internetowy.

 

Praktyczne porady i wskazówki, dzięki którym poprawisz jakość obsługi Klienta w Twoim sklepie online.

W niniejszym artykule, zebraliśmy dla Ciebie zestaw praktycznych porad i wskazówek, dzięki którym poprawisz jakość obsługi Klienta w Twoim sklepie online

Uprość proces weryfikacji Klienta w sklepie online.

Pamiętaj, że Klient chce szybko i sprawnie rozwiązać problem. Właśnie po to do Ciebie dzwoni, bo potrzebuje pomocy. Jeśli pozostawisz go samemu sobie, możesz być pewny, że zrazi się do marki, a przy okazji zrazi swoich znajomych, opowiadając o tym jak został potraktowany. Właśnie dlatego, zrób wszystko, aby uprościć proces weryfikacji Klienta w sklepie online.  Stare przysłowie mówi, że „Klient nasz Pan” i znajduje to potwierdzenie również w sprzedaży internetowej. Nie komplikuj Klientom życia, nie wymagaj od nich, żeby pamiętali swój numer Klienta, kod PIN i czwartą literę swojego piętnastoliterowego hasła. Są inne sposoby weryfikacji, niż nakazywanie swoim konsumentom uczenia się wszystkiego na pamięć. Jeśli coś wymaga istotnego wysiłku, możesz być pewnym, że Klienci nie poświęcą na to czasu. Dobra obsługa Klienta powinna robić wszystko, aby nasz konsument nie musiał się znacząco trudzić. Istnieją badania, które wyraźnie pokazują, że Klienci zmęczeni procedurami występującymi w firmie uciekają do konkurencji. 

Odpowiadaj Klientom na wiadomości z social mediów.

Jeśli Klient zaczepia Cię w social mediach nie odsyłaj go na infolinię, tylko odpowiedz na jego wiadomość. Okaż zainteresowanie każdym problemem, niezależnie od tego w jaki sposób Klient się z Tobą kontaktuje. Nie każ mu tłumaczyć po raz kolejny całej sprawy, przeczytaj wcześniejsze maile, ustosunkuj się do problemu. Nic nie robi lepszego wrażenia na Kliencie niż to, kiedy po kolejnym podniesieniu słuchawki powiesz mu, że znasz problem i jesteś w trakcie jego rozwiązywania. Traktuj równo swoich Klientów, niezależnie od tego, czy zrobili zakupy za 100 czy za 1000 złotych. Każdemu należy się szacunek. Skąd wiesz czy zadowolony kontrahent nie zechce dokonać następnego zakupu za 100 000 zł? Liczy się czas reakcji. 

Nie każ swojemu Klientowi czekać na odpowiedź. 

Nie każ swojemu Klientowi czekać na odpowiedź. Nawiązanie szybkiego kontaktu to najlepszy sposób, aby zrobić na nim dobre wrażenie. Wprowadź zasadę rozpatrywania wszystkich zgłoszeń do końca dnia. Nie zostawiaj nieodebranych wiadomości na jutro. Na bieżąco rozwiązuj problemy swoich Klientów. Powyższe rady to w zasadzie gotowy przepis na sukces. Pamiętaj, niezależnie ile wydasz na super platformę sprzedażową oraz ile zainwestujesz w kampanie promocyjne, bez dobrej obsługi nie wygrasz rywalizacji o Klienta. Kluczem do sukcesu jest zaangażowanie oraz słuchanie własnych Klientów.

Opublikowane w Dobre rady Świat Ecommerce Przez: Darius Iusan

Zwrot uszkodzonego towaru. Czy masz obowiązek go przyjąć? Co zrobić, gdy Klient zwraca towar ze śladami użytkowania. 

Od czasu wprowadzenia nowych przepisów dotyczących funkcjonowania sklepów internetowych, kupujący w nich są w znacznie bardziej uprzywilejowanej sytuacji niż sprzedawcy. Mogą bowiem w ciągu 14 dni zwrócić towar bez podania przyczyny. A co, gdy nosi on ślady używania lub został uszkodzony? Z artykułu dowiesz się, co robić w przypadku zwrotu uszkodzonego towaru. 

 

14 dni na zwrot - święte prawo Klienta. Czy możesz odmówić jego przyjęcia? 

Jak to zwykli mówić prawnicy, „co do zasady” klienci mają 14 dni na odstąpienie od umowy zawartej na odległość i zwrot towaru. Jeśli Klient skorzysta z tego prawa w tym czasie, sprzedawca nie ma prawa mu tego odmówić. Jeśli sprzedawca nie zwróci Klientowi pieniędzy, naraża się na sądowy pozew. I to zwykle przegrany. 

 

Czas Klienta na przetestowanie towaru. Co Klient ma prawo robić z towarem do 14 dni od zakupu? 

Prawo klienta do 14 dni na odstąpienie od umowy to czas, w  ciągu którego może on wypróbować towar w takim zakresie, w jakim mógłby to zrobić w sklepie stacjonarnym. Co więc Klient ma prawo robić z towarem do 14 dni od zakupu?  

Przykłady: 

  • Przymierzenie zakupionego ubrania

  • Jazda próbna na zakupionym rowerze lub motorze. 

  • Sprawdzenie wszystkich funkcji zakupionej mini-wieży.

 

Zwrot towaru ze śladami użytkowania. Jak Klienci nadużywają przysługującego im prawa do zwrotu towaru? 

Zgodnie z takim rozumowaniem, trudno więc wymagać, aby towar zwracany do sklepu internetowego nie miał żadnych śladów użytkowania. Częstą praktyką wśród nieuczciwych Klientów jest nadużywanie przysługującego im prawa do 14 dni na odstąpienie od umowy do realizacji własnych korzyści. Idealnym przykładem takiej praktyki jest sytuacji, gdy Klient kupuje telewizor zaraz przed zawodami sportowymi transmitowanymi w telewizji i oddaje go do sklepu zaraz po ich zakończeniu. 

 

Zwrot towaru, a prawa sprzedawcy. Czy musisz przyjąć towar?  Czy masz szansę na odzyskanie części pieniędzy? 

Czy w każdym przypadku, kiedy trzeba przyjąć towar, odpowiedź dla sprzedawcy internetowego jest niekorzystna. Jeżeli spełnione zostały inne warunki na przykład te dotyczące prawidłowego opakowania, towar trzeba przyjąć i pieniądze zwrócić. Ale w takich sytuacjach można próbować odzyskać część swoich pieniędzy. Taką możliwość dają zapisy ustawy z dnia 30 maja 2014 roku o prawach konsumenta. Art. 34 ust. 2 tego dokumentu mówi między innymi o tym, że również kupujący ponosi odpowiedzialność za zmniejszenie wartości nabytego towaru, jeżeli „korzysta z niego w sposób wykraczający poza konieczny do stwierdzenia charakteru, cech i funkcjonowania rzeczy”. W praktyce oznacza to, że kupujący powinien obchodzić się z towarami kupionymi z sieci i sprawdzać ich stan tak samo, jak mógłby to zrobić w sklepie stacjonarnym. Na przykład w przypadku obuwia lub ubrań, może je przymierzyć, ale nosić przez kilka dni już nie. Jeżeli to robi lub towar został przez kupującego uszkodzony, to na pewno nie dostanie całej sumy zwrotu od sprzedającego.

 

Zwrot pomniejszonej kwoty. Jak określić wartość towaru po uszkodzeniu przez Klienta? 

Niestety ustawodawca nie określił, jak oszacowywać wartość towaru po jego uszkodzeniu przez Klienta. Nie ma jednoznacznych wykładni sądowych. Są tylko pewne niepisane zasady. W takich sytuacjach, przyjęło się, że: 

  1. Sprzedawca szacuje, za jaką kwotę mógłby odsprzedać używaną lub uszkodzoną rzecz na jakimś portalu ogłoszeniowym;

  2. Proponuje Klientowi równowartość tej kwoty.

 

Zacznij od mediacji z Klientem. Jak skutecznie porozumieć się z Klientem w sprawie warunków zwrotu towaru? 

Takie polubowne rozwiązania są również jedną ze wskazówek Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów dotyczącą rozwiązywania podobnych sytuacji. Sugeruje on bowiem, aby najpierw sprzedający i Klient spróbowali porozumieć się w kwestii procentowego określenia zużycia lub uszkodzenia towaru. Dopiero, gdy to się nie uda, szli po takie rozstrzygnięcie do sądu. Choćby dlatego, że takie dfziałanie może być długotrwałe i kosztowne dla tego, który je w ostateczności przegra. Poza tym już na samym wstępie takiego postępowania wykazanie, ile procent z winy kupującego stracił towar od tak zwanej „nowości” do czasy zwrotu, spoczywa na sprzedawcy. Musi on również podpierać się opinią biegłego, co nie tylko może być trudne, ale i kosztowne. Ale i z takich ostatecznych rozwiązań sprzedawcy internetowi rezygnować nie powinni.

Opublikowane w Świat Ecommerce Formalności Przez: Brygida Kesler

Czy influencer marketing się opłaca?  

Istnieje sporo sposobów na wypromowanie swoich towarów i usług. Jednym z nich jest influencer marketing - to forma marketingu, dzięki której przy niewielkich nakładach finansowych możliwe jest uzyskanie dużego rozgłosu. Jak jednak wygląda współpraca z influencerem i czy influencer marketing się opłaca? Na te i inne pytania odpowiadamy w poniższym artykule. 

 

Co oznacza pojęcie influencer marketing? 

Influencer marketing oznacza rozpoczęcie współpracy z osobą popularną, czyli tzw. influencerem, w celu promocji swojej marki albo produktu. To ostatnimi czasy bardzo popularny rodzaj marketingu. Influencerzy są znani dzięki społeczności, która jest nimi zainteresowana. Internet oraz social media umożliwiają również bardzo łatwe określenie np. produktów, których te osoby używają czy tego, do jakiej grupy wiekowej najbardziej trafia tworzony przez nich content. Z influencer marketingu mogą z pewnością skorzystać sklepy internetowe oferujące produkty dla osób w młodym wieku. Ponadto, jest to bardzo dobre rozwiązanie dla marek sprzedających konkretne rodzaju produktów takie jak na przykład ubrania skierowane do osób aktywnych fizycznie czy kosmetyki. 

 

8 kroków do prowadzenia skutecznych działań z zakresu influencer marketing. 

Przedstawiamy 8 kroków, które umożliwią Ci skuteczne prowadzenie kampanii z zakresu influencer marketingu. 

Krok 1: Zbuduj swoją markę

Wiele osób zapomina, że współpraca z influencerem powinna być traktowana jak każda inna kampania promocyjna. Właśnie dlatego, w fazie planowania takiej kampanii, warto zidentyfikować jej kluczowe elementy, m.in.:

Czas: Ustaw datę premiery i stwórz oś czasu realizacji kampanii przed uruchomieniem.

Wiadomości: Wybierz dwa do trzech kluczowych komunikatów do przekazania. Zbyt wiele wiadomości może przesycić kampanię i dezorientować odbiorców.

Docelowi odbiorcy: Określ platformy społecznościowe, na których Twój odbiorca spędza większość czasu. Zapewni to wybranie influencera o podobnej grupie odbiorców.

Budżet: Ustal budżet, aby zawęzić listę influencerów, z którymi możesz pracować. Sprecyzuj kwotę, którą wydasz na płatne media, zakupisz prawa do treści lub po prostu zainwestujesz w influencera.

Krok 2: Ustaw cele i KPI

Każda kampania powinna mieć cel. Przy jego formułowaniu, bądź konkretny i realistyczny. Cały czas pamiętaj o tym celu, aby każdy krok, który podejmiesz, przybliżał Cię do niego. 

Krok 3: Spójrz pod powierzchnię

Po ustaleniu celów, przypasuj do nich influencerów, którzy pomogą Ci w jego realizacji. Oprócz liczby obserwujących, analizuj także inne istotne czynniki:

Dane demograficzne obserwujących: Czy jest to grupa zgodna z Twoją z grupą docelową?

Zaangażowanie: Czy współczynnik zaangażowania obserwujących jest wysoki? Czasami zdarza się, że nawet przy dużej liczbie obserwujących, poziom ich zaangażowania jest niski. Taki influencer nie przyniesie korzyści Twojej marce. 

Komentarze: Jakiego rodzaju dialog prowadzą w reakcji na publikowaną przez influencera treść?

Treść: Czy tworzone przez influencera treści pomagą opowiedzieć Twoją historię?

Krok 4: Nawiąż osobisty kontakt z influencerem

Nawiązanie osobistego kontaktu z influencerem (np. zaproszenie go do biura), natychmiast zmienia waszą relację na bardziej osobistą. Co więcej, przełamuje lody i stopniowo buduje zaufanie. Tworzy także atmosferę prawdziwej współpracy. Swoją współpracę z influencerem zacznij od rozmowy z nim. 

Krok 5: Sprecyzuj oczekiwania w stosunku do influencera i komunikuj je

Gdy już załatwisz formalności, powiadom partnera o tym, czego oczekujesz od współpracy (liczba postów, rodzaj treści, tagi itp.). Pamiętaj, aby spełnić jego oczekiwania dotyczące tego, co oferujesz w zamian. Zmniejszy to ryzyko nieoczekiwanego kryzysu w czasie trwania kampanii. Gdy oboje dojdziecie do porozumienia, spiszcie wymagania w forme umowy.

Krok 6: Zsynchronizuj terminy wydarzeń w trakcie trwania kampanii z kalendarzem influencera

Ustalając konkretne terminy z influencerem, staraj się być elastyczny i wypracuj kompromis korzystny dla obu stron.  

Krok 7: Zaufaj influencerowi i traktuj go jak eksperta.

Jest to jeden z najbardziej krytycznych punktów, w którym współpraca z influencerami często kończy się kryzysem. W tym przypadku marki muszą być bardzo ostrożne. Nadmiernie delegując zadania influencerowi, zabijają prawdziwość i naturalność kampanii. 

Krok 8: Przejrzyj i zastanów się

Po zakończeniu kampanii, zmierz jej wyniki i sprawdź, czy osiągnąłeś swoje cele. Mierz wyświetlenia, kliknięcia, zaangażowanie, zasięg oraz poziom przychodów generowanych np. z kodu promocyjnego. 

 

Rozliczanie się w influencer marketingu

Jeżeli już zdecydowałeś się na reklamowanie swojej marki dokonując współpracy z influencerami, to powinieneś wiedzieć jak wygląda model rozliczeń w takim systemie sprzedaży. Najczęściej ustala się to indywidualnie z danym influencerem. Osoby, które mają mniejszy zasięg, często zgadzają się na reklamę w zamian za otrzymanie kilku reklamowanych towarów. Jeżeli natomiast ma to być promocja całego sklepu internetowego, to dla takiej osoby formą zapłaty za takie działanie może być rabat na ustalony procent na określony okres czasu. Można również szukać influencera poprzez platformę, jednakże wtedy już z góry wiadomo, jakie usługi powinny zostać wykonane i za jaką sumę pieniędzy. Należy pamiętać, że z tej kwoty prowizję zabierze platforma, lecz w przypadku jakichkolwiek problemów związanych z współpracą, można liczyć na jej pomoc. Współpracując z influencerami warto wiedzieć, że im większe mają zasięgi, to tym większej zapłaty mogą wymagać. Koszt danej usługi może być zależny od długości wpisu, ilości i rodzaju zdjęć, formy zaprezentowania towaru itp. 

 

Ważne kwestie dotyczące influencer marketingu

Decydując się na rozpoczęcie współpracy z influencerem, powinno się pamiętać o kilku ważnych kwestiach, m.in. aby:

  • Zachowaj całą korespondencję, najlepiej używając poczty e-mail. 

  • Nie ignoruj żadnych zadawanych przez influencera pytań.

  • Słuchaj jego sugestii oraz uwag, gdyż to on najlepiej wie, jak dotrzeć do swojej społeczności.

  • Dokładnie przedstaw swoje oczekiwania co do sposobu reklamowania produktu.

  • Staraj się mieć z nim dobre relacje, gdyż influencerzy mają spory zasięg i nawet ich jeden nieprzychylny wpis mógłby źle wpłynąć na reputację marki.

  • Określ wcześniej, ile pieniędzy jesteś wstanie przeznaczyć na kampanię marketingową.

  • Przemyśl, czy ta osoba będzie na pewno godnie reprezentować markę.

 

Czy warto zdecydować się na influencer marketing?

Na podejmowanie decyzji przez konsumentów w dużym stopniu wpływają opinie innych Klientów. Zatem jeżeli dany sklep internetowy albo produkt posiada sporo pozytywnych ocen, a co więcej, wystawia ją również osoba popularna i kreująca trendy, to możliwe jest zyskanie sporego rozgłosu w krótkim czasie i przyciągnięcie uwagi potencjalnych klientów. Poza tym, społeczność, która obserwuje daną osobę, nierzadko darzy ją sporym zaufaniem, co może mieć spory wpływ na osiągnięcie sukcesu związanego ze swoją reklamą. Influencer marketing umożliwia również budowanie świadomości marki, zwłaszcza podczas dłuższych współprac. Warto tworzyć rozbudowany content, który może być obecny nie tylko w social mediach czy na naszej stronie. Przy takich współpracach zalecane jest budowanie zasięgów, które mogą zapewnić dotarcie do wielu osób za pośrednictwem różnych portali i nie tylko. Podejmowanie współpracy z influencerami powinno być decyzją wcześniej przemyślaną. Nie zawsze spora liczba obserwujących osób jest gwarancją sukcesu. Wszelkie działania związane z promowaniem sklepu internetowego albo produktów powinny być podejmowanie po głębokiej i długiej analizie. Odpowiednio przeprowadzona kampania marketingowa razem z influencerami może pomóc odnieść sukces i zyskać nowych klientów. Warto również pomyśleć nad wdrożeniem długoterminowej kampanii bądź zatrudnieniem paru influencerów. 

Opublikowane w Marketing Świat Ecommerce Przez: Brygida Kesler

Jaki wpływ na e-commerce ma zakaz handlu w niedziele. Czy sklepy internetowe na nim zyskują?

Od 1 marca funkcjonuje ustawa z dn. 10 stycznia 2018 o ograniczeniu handlu w niedziele, święta oraz w niektóre inne dni. Jaki wpływ mają nowe przepisy na rynek e-commerce? Czy handel w niedziele ze sklepów przemieścił się do Internetu? Czy sklepy online na tym zyskują? Odpowiadamy na te pytania w tym tekście.

 

Konsekwencje ustawy o zakazie handlu w niedziele. Czy obroty w e-commerce rosną? 

Wszystkie prognozy dotyczące wzrostu obrotów w e-commerce sprawdzają się na naszych oczach. To naturalna konsekwencja ustawy o zakazie handlu w niedziele, która jest powodem ogromnych kolejek przy kasach, niemal w każdy piątek i sobotę, szczególnie na rynku spożywczym. Statystyki przekonują, że długa kolejka przy kasie powoduje, że 11% klientów rezygnuje z zakupów, 23% ogranicza zakupy, by ustawić się w kolejce szybkoobsługowej, natomiast co trzeci klient przenosi się do Internetu i korzysta z możliwości zakupów w sklepach internetowych, również zakupów spożywczych. 

Kto najbardziej stracił na ustawie o zakazie handlu w niedziele?

Ustawa o zakazie handlu w niedziele dotyka obu stron rynku. W dużych miastach, w piątkowe popołudnia, gabloty z surowym mięsem świecą pustkami, warzywa są dokładnie przebrane i kończy się pieczywo. Do tego pojawiają się uciążliwe kolejki przy kasach. Na zakazie handlu tracą zatem wszelkiego typu sklepy spożywcze, ale też i takie, które wymagają od Klientów więcej czasu na przemyślenie zakupu, gdy przedmiot zakupu jest wyjątkowo kosztowny. Tendencję tę widać choćby w sklepach AGD, gdzie zakupy toczą się zwykle powoli i z namysłem, wymagają dużo czasu i często kilkukrotnego powrotu do placówki. 

Zakaz handlu w niedziele w innych krajach europejskich. 

Wszystkie te tendencje nie dotyczą tylko naszego kraju. Badania wykazują, że zakaz handlu w niedziele w innych krajach europejskich ma podobne skutki. Większość z klientów nie chce czekać dłużej przy kasie niż 5 minut, co oznacza, że szybko zaczynają szukać innych sposobów na osiągnięcie celu. Szacuje się, że sklepy stacjonarne rynku europejskiego tracą prawie 18 mln euro rocznie poprzez ograniczenie czasu pracy w weekeny. 41% konsumentów, którzy zaczęli korzystać z e-commerce jako powód podaje właśnie niedogodność jaką stanowią długie kolejki przy kasach. Naprawdę trudno im się dziwić, gdy alternatywą dla tłoku w sklepach i kolejek staje się komputer, wygodny fotel, karta płatnicza i 15 sek. jakie potrzebne są dla realizacji transakcji. Przeszkodą przestaje być nawet czas oczekiwania na zamówiony towar, może on pojawić się nawet następnego dnia. Oczywiście trudne warunki zakupów w sklepach stacjonarnych nie stanowią problemu wyłącznie dla konsumentów, cierpi na tym cały biznes, nie tylko spożywczy. Ograniczenie ilości dni handlowych powoduje wymierne straty finansowe, ale też wizerunkowe czy lojalnościowe. Naturalną konsekwencją jest więc maksymalne poszerzanie działalności w sieci i poszukiwania rynków zaopatrzonych w zasobniejsze portfele. 

Handel na platformach e-commerce. Dlaczego Klienci wolą robić zakupy w Internecie?

Według badań, coraz więcej Klientów stacjonarnych woli robić zakupy w Internecie. Jednym z powodów jest łatwy dostęp do opinii o danym produkcie. W sklepach stacjonarnych, cierpiących od kilku lat na niedobór pracowników lub dążących do oszczędności, coraz trudniej jest liczyć na profesjonalną pomoc przy zakupie, szczególnie trudnych czy kosztownych produktów. Poza tym, nawet gdy z taką pomocą spotykamy się w sklepie, badania wykazują, że coraz mniej wierzymy sprzedawcom, i mamy przekonanie, że ich cele i nasze są rozbieżne. Platformy e-commerce natomiast pomogły w rozwijaniu dyskusji użytkowników na temat danego produktu. Opinie i recenzje posegregowane i ogólnie dostępne cieszą się ogromnym zaufaniem i odgrywają ważną rolę w decyzjach o zakupie. 78% konsumentów wierzy w dobre intencje osób zamieszczających online swoje opinie o produkcie i bierze je pod uwagę. Wiarygodność recenzji klientów e-commerce jest równoważna osobistym rekomendacjom. Mechanizm wystawiania opinii i recenzji jest niestety często wykorzystywany przez firmy, zwykle jednak użytkownicy dość poprawnie są w stanie wytypować wpisy nadużywające ich zaufania. Handel na platformach e-commerce rozwija się szybko i skutecznie. Poprzez sklepy online kupujemy już wszelkiego rodzaju produkty, włącznie ze spożywczymi. Zakaz handlu, w sposób przewidywalny, doprowadził do zmian zachowań konsumenckich i poszerzenia liczby odbiorców sklepów internetowych. Pytanie tylko, jak daleko tendencja ta nas zaprowadzi. 

Opublikowane w Aktualności Świat Ecommerce Formalności Przez: Darius Iusan

Prowadzenie fanpage’a marki na Facebooku. Poznaj najpopularniejsze wymiary grafik na Facebooku. 

Ponad 20 miliardy Internautów korzysta z Facebooka, czy to w prywatnie, czy służbowo. Ty też, jeśli zarządzasz sklepem internetowym, zapewne prowadzisz fanpage marki, na którym reklamujesz swoje produkty. W związku z tym, na pewno dosyć często dodajesz różnego rodzaju zdjęcia lub grafiki. Być może prowadzisz też kampanie reklamowe dla swoich produktów. Aby ułatwić Ci pracę z Facebookiem, w jednym miejscu, publikujemy najpopularniejsze wymiary grafik na Facebooku. 

 

Zdjęcie profilowe. Miejsce na logo sklepu.

Zdjęcie profilowe to jeden z najważniejszych elementów graficznych umieszczanych na Facebooku. Jest on od razu widoczny dla osoby, która wchodzi na dowolny fanpage. Właśnie dlatego, administratorzy fanpage’y umieszczają w miejscu zdjęcia profilowego logo marki. Twórcy platformy sugerują, aby grafika, którą chcesz umieścić w polu zdjęcia profilowego miała wymiary 180 x 180 pikseli. Jednak najlepszą praktyką jest dodawanie fotografii w większych wymiarach np. 320 x 320 pikseli. Facebook automatycznie przeskaluje przesłane przez Was zdjęcie do odpowiadających standardom platformy rozmiarów, jednak grafika zyska znacznie lepszą jakość, niż w przypadku gdybyście zdecydowali dodać obraz o mniejszych parametrach.

Zdjęcie w tle. Powiedz więcej o swojej marce.

Główną funkcją zdjęcia w tle jest poinformowanie potencjalnego odbiorcy o tym, czym zajmuje się dana firma lub o czego dotyczy dany fanpage. Jego rozmiar nie powinien przekraczać 1MB. Choć widoczność tej grafiki na Facebooku ograniczy się do 820 x 312 pikseli, przygotuj zdjęcie w tle o większych wymiarach. Nasza rekomendacja to 1025 x 390. Najważniejsze elementy zdjęcia w tle umieść w jego centralnym punkcie. Dzięki temu będą one widoczne na urządzeniach mobilnych.

Infografika. Ciekawy posób na prezentację danych liczbowych.

Infografiki są grafikami o niestandardowych wymiarach. Najczęściej boki takiej ilustracji są projektowane w stosunku 3:2. Kiedyś niemożliwe było wyświetlanie zdjęć o takich wymiarach na Facebooku, w doskonałej jakości. Jednak twórcy platformy, wyszli naprzeciw fanom tego typu obrazków. Grafiki o takim stosunku boków nadal podlegają kompresji, ale wyświetlane są prawidłowo. Nie są ucinane i pomniejszane. Dodając infografiki, wciąż należy pamiętać o tym, aby waga przesłanego obrazu nie przekraczała 1 MB

Zdjęcie do wydarzenia. Zachęć użytkowników do wzięcia w nim udziału.

Właściciele kont biznesowych na Facebooku, takich jak, np. fanpage sklepu, w celu pozyskania klientów i dodarcia do większego grona odbiorców, często organizują różne wydarzenia promujące ich markę. Platforma umożliwia tworzenie wydarzeń, w których mogą brać udział liczne osoby. Jednak, aby taka oferta stała się atrakcyjna, powinna być zauważona w mgnieniu oka. Może to zagwarantować dobrze dobrane zdjęcie do wydarzenia. Najlepiej, gdy grafiki dodawane do wydarzeń mają rozmiar 1200 x 625 pikseli. Wówczas idealnie prezentują się na okładce wydarzenia i nie ruszają się, jak w przypadku wymiarów proponowanych przez twórców Facebooka, które wynoszą 1920 x 1080 pikseli

Reklama karuzelowa. Zakręć karuzelą produktów ze swojego sklepu. 

Facebook zaleca, aby zdjęcia, które mają znaleźć się w reklamie karuzelowej, miały wymiary 600 x 600 pikseli. Jednak, jeśli waga obrazu nie przekracza 1 MB, lepiej wybrać taką fotografię, która posiada większe wymiary, np. 1080 x 1080 pikseli. Pozwoli to na uzyskanie lepszej jakości zdjęcia zamieszczonego na powierzchni reklamowej, które i tak zostanie przeskalowane do mniejszych kwadratów.

Grafiki do Facebook Ads. Promuj swój biznes używając prawidłowych grafik! 

Rekomendowanymi wymiarami grafik do Facebook Ads, których celem jest osiągnięcie konkretnego celu, np.: konwersji lub ruchu są: 1200×628 lub 1080×1080 pikseli Takie reklamy wyświetlane są zarówno w głównym facebookowym feedzie, jak i w prawej kolumnie. Odrębnym rodzajem reklam są te na pozyskanie większej ilości polubieni fanpage’a. Facebook rekomenduje dla nich wymiar 1200 x 444 pikseli. Nasza rekomendacja to: 1200×628 lub 1200x1200 pikseli.

Zdjęcie do posta

Istnieje kilka rodzajów zdjęć do posta, które można umieścić na Facebooku. Najpopularniejsze są fotografie poziome, które powinny mieć wymiary 1200 x 900 pikseli. Kolejnym wariantem są, zyskujące coraz większą popularność, ilustracje pionowe charakteryzujące się rozmiarem wynoszącym 640 x 960 pikseli. Można również dodawać posty w kształcie kwadratu. Fotografie tego typu powinny mieć parametry równe 1200 x 1200 pikseli

Opublikowane w Marketing Świat Ecommerce Przez: Darius Iusan

Content w email marketingu. Jak tworzyć skuteczną treść do kampanii mailingowych? 

Chcesz wiedzieć, jak przygotowywać content w email marketingu? Zastanawiasz się, jak powinien wyglądać newsletter i jakie treści powinny się w nim znaleźć? Zacznij tworzyć skuteczny content do kampanii mailingowych. Zastosuj się do naszych wskazówek i zwiększ skuteczność Twoich działań o 100%!   

 

Czy warto inwestować w e-mailing?

Statystyki mówią, iż z roku na rok wysyła się coraz więcej wiadomości mailowych. Przewiduje się, iż w 2022 roku będzie się ich pisało około 333,2 mld dziennie. Co z mailami firmowymi? Są one często tworzone i wysyłane, jednakże ich część bardzo często trafia do skrzynki ze spamem. Wszystko dlatego, że większość marek nadal nie umie skutecznie wykorzystać tej formy marketingu do prowadzenia pozytywnej komunikacji ze swoimi Klientami. Niektóre zaś z nich są ignorowane przez odbiorców bądź odbierane negatywnie. Czy zatem warto inwestować w e-mailing? Odpowiadamy – zdecydowanie, tak. Świadczą o tym wydatki na kampanie mailingowe. Według badań z 2016 roku, zwrot z inwestycji w e-mailing podniósł się z 30 funtów (za każdy 1 funt przeznaczony na takie kampanie) do 32,28 funtów.

 

Najważniejsze zalety kampanii mailingowych. Przedstawiamy te najważniejsze!

  • Kampanie mailingowe nie są drogie - w porównaniu do reklam radiowych czy telewizyjnych. 

  • Wysyłanie e-maili jest procesem szybkim - wystarczy, że przygotujesz odpowiednią treść, kreatywną i wzbogaconą np. o GIF-y czy grafiki.

  • Tworzenie maili to rzecz prosta - nie musisz prosić o pomoc grafików, wystarczy korzystać z przeznaczonych do tego celu narzędzi.

  • E-maile można pisać w dowolnym miejscu i czasie.

  • Kampanie e-mailingowe są przyjazne dla środowiska - nie potrzeba do tego papieru, a więc ratowane są drzewa.

 

Jak pisać e-maile, aby zachęcić odbiorców do ich czytania?

Choć może się wydawać inaczej, pisanie skutecznych e-maili nie należy do najłatwiejszych zadań. Jak jednak pisać e-maile, aby zachęcić odbiorców do ich czytania? Najważniejsza rzecz, o której powinieneś zawsze pamiętać, to tytuł e-maila. Tytuł jako pierwszy rzuca się w oczy odbiorcy. Warto zatem, żebyś odpowiednio go sformułował, aby nie wiadomość nie została przeoczona pośród innych e-maili w poczcie elektronicznej. Musisz również wiedzieć o tym, aby:

  • Wymyślać krótkie tytuły - według danych zbieranych na przełomie kilku ostatnich lat, najchętniej otwierane są maile o tytułach składających się z nie więcej niż 16 liter. Rzadziej trafiają one do folderu ze spamem.

  • Stosuj niewielkie elementy graficzne, takie jak emoji - odpowiednio wzbogacony tytuł będzie się z pewnością wyróżniał. Zwrócenie uwagi odbiorcy śmieszną emotikoną z pewnością pobudzi jego ciekawość i zachęci do odczytania całej wiadomości.

  • Personalizuj wiadomości oraz używaj apelatywnych zwrotów - sprawi to, iż zachęcisz swoich czytelników do konkretnego czynu. Dzięki temu poczują się oni wyjątkowo. Lecz oprócz grzecznościowego zwrotu z użyciem imienia i nazwiska danej osoby, warto też wiedzieć, że jeżeli ma się dostęp do innych jego danych to warto i z tego skorzystać. Przykładowo, jeżeli dysponujesz datą urodzenia swoich klientów, to pamiętaj o wysyłaniu urodzinowych maili.

  • Pamiętaj o pre-headerze - czyli fragmencie wiadomości obecnej pod tytułem wiadomości. Powinno być w niej zawarta sugerowana treść wysłanego maila oraz jasne określenie działania, do którego jest wzywany odbiorca. Warto sprecyzować to w sposób krótki, ale konkretny.

Czego jednak nie warto robić? Przede wszystkim nie nadużywaj Caps Locka. Odbiorca może to źle odebrać. Oprócz tego, pisanie w ten sposób dodatkowo utrudnia czytanie wiadomości.

 

Folder spam - co zrobić, aby Twój e-mail tam nie trafił?

Wystarczy wiedzieć kilka rzeczy, aby nie trafić do folderu spam. Jeżeli się tego obawiasz, to:

  • Zamieniaj załączniki na linki - przeciwspamowe filtry znacznie częściej wynajdują wiadomości, które posiadają załączniki i określają je jako wiadomości potencjalnie niebezpieczne bądź niewartościowe.

  • Nie używaj Caps Locka oraz wykrzykników w tytule - takie wiadomości są często przechwytywane przez filtry i definiowane jako zbędne dla odbiorców.

  • Nie kombinuj z różnymi czcionkami oraz kolorami w jednym mailu - zadbaj o to, aby wysyłane przez Ciebie wiadomości były możliwie jak najprostsze. Oczywiście wskazane jest dodanie dodatkowego koloru, jednak nie warto przesadzać. Najlepiej jest używać nie więcej niż dwóch barw oraz krojów czcionek w jednym mailu. Jeżeli zależy Ci na zwróceniu uwagi odbiorcy, dodaj do wiadomości obrazek albo GIF.

 

Idealna wiadomość mailowa 

Jeżeli chcesz napisać idealny e-mail, to nie istnieje na to żaden klucz. Jeżeli by tak było, każdy by tworzył wiadomości w taki sam sposób. Komunikacja e-mailingowa marek jest zróżnicowana. Ma to jednak swoje zalety - maile nie są monotonne. Co więcej, możliwe jest próbowanie różnych rozwiązań i sprawdzanie, które z nich przyciąga najwięcej odbiorców.

Opublikowane w Marketing Dobre rady Świat Ecommerce Przez: Darius Iusan

Tworzenie profesjonalnej informacji prasowej. Jak wzbudzić zainteresowanie dziennikarzy i przyciągnąć media, na których Ci zależy!

 

Informacja prasowa jest po angielsku określana mianem „press release”. Wyrażenie to oznacza swoiste spoiwo, które łączy firmę ze światem mediów. Jeśli ma być ono trwałe, nie może być jedynie suchym przekazem informacji. Jak więc napisać profesjonalną  informację notatkę prasową? I jak sprawić, aby przyciągnęła ona zainteresowanie mediów, na których nam zależy? Odpowiedź znajdziesz poniżej. 


Zadbaj o idealną strukturę informacji prasowej. Co powinna zawierać? Jaki powinien być układ treści? 

Tak jak pozostałe formy komunikacji pisemnej w biznesie informacja prasowa powinna być skomponowana według pewnego logicznego toku. Warto podkreślić, że każdy element informacji prasowej jest niezwykle istotny i nie wolno go w żadnym stopniu bagatelizować. Co więc  powinna zawierać idealna struktura informacji  prasowej? 

  • Tytuł informacji prasowej powinien być angażujący i sugestywny na tyle, aby dziennikarz czuł potrzebę głębszego zapoznania się z treścią notatki. 

  • Począteklead – jest szalenie ważny. Sposób prezentacji treści w pierwszym akapicie powinien być na tyle atrakcyjny, aby wywołać w czytelniku głębokie zaciekawienie tematem notatki. Lead powinien także zawierać klarowną odpowiedź na cztery podstawowe pytania – co, jak, dlaczego i do kogo. 

  • Rozwinięcie notki prasowej powinno podkreślać znaczenie prezentowanego tematu. Dobrym pomysłem jest wzbogacenie treści cytatami znanych w danej branży mentorów. 

  • Podsumowanie – krótkie streszczenie najważniejszych myśli, 

  • Aktualna data oraz dane kontaktowe do osoby zajmującej się kontaktem z mediami.

 

Efektywna komunikacja z dziennikarzami. Dowiedz się jak zainteresować media swoimi produktami. 

Pisząc informację prasową skup się na najważniejszych informacjach produktowych, którymi chcesz zainteresować media. Pomóc w tym może nie tylko odpowiedni język, ale przede wszystkim starannie dobrane zdjęcia konkretnego produktu lub usługi. Pytanie „jak?” zawarte we wstępie jest także newralgiczne. Powinno ono dotyczyć nie tylko formy prezentacji treści (na przykład artykuł w prasie drukowanej lub w oficjalnym serwisie on-line), ale także bardziej subtelnych niuansów. Czy w ramach informacji prasowej zamieścimy zdjęcia produktów? Czy potrzebne są nam wypowiedzi ekspertów? Jeśli tak – to w jakim kontekście je umieścimy? Nie sposób pominąć także pytania „dlaczego?”. W przypadku tej kwestii niezwykle istotne jest odcięcie się od czysto emocjonalnego przywiązania do wybranego produktu lub usługi. Zdobycie uwagi dziennikarzy w czasach powszechnego zalewu impulsów informacji nie jest łatwe. 

Storytelling w służbie informacji prasowych. Stwórz angażującą historię o swoich produktach! 

Świetnym pomysłem, który z pewnością pomoże w komunikacji z mediami jest storytelling. Stwórz angażującą historię o swoich produktach, a potem wpleć ją do informacji prasowych, które wysyłasz! Może to być np. historia dotycząca powstania konkretnego produktu. Można pokusić się także o nakreślenie kulis kooperacji z osobą, która brała udział w projektowaniu kub wprowadzaniu produktu na rynek i która w swojej branży cieszy się niezwykłą estymą. 

 

Baza kontaktów do dziennikarzy. Wysyłaj informacje prasowe do właściwych osób. 

Odpowiedź na ostatnie pytanie „do kogo”, uzależniona jest od rodzaju branży, w jakiej działa organizacja. Warto w tym celu stworzyć sobie bazę kontaktów do właściwych dziennikarzy zainteresowanych tematami związanymi z branżą, której dotyczą nasze produkty. Zawieranie takich kontaktów nie jest łatwe. Jeśli zależy nam na wsparciu jakiegoś konkretnego portalu lub magazynu drukowanego, warto postarać się o ekskluzywny materiał, w ramach którego udzielimy osobie reprezentującej konkretną markę prasową specjalnego, niepublikowanego nigdzie indziej wywiadu lub dostarczymy do prezentacji ekskluzywne, pieczołowicie wyselekcjonowane zdjęcia.


Zwięzłość i konkretność. Poznaj najważniejsze cechy dobrej informacji prasowej. 

Nie warto pisać rozwlekłego elaboratu przepełnionego barwnym słownictwem reklamowym. Najważniejszymi cechami dobrej informacji prasowej jest zwięzłość i konkretność. W przypadku notatki prasowej trzeba zadbać o prostotę wypowiedzi – język powinien być komunikatywny, natomiast sama objętość artykułu powinna zmieścić się na maksymalnie jednej stronie A4. Warto zadbać także, aby nasza notatka prasowa zawierała konkretne dane, m.in. terminy, liczby i wykresy.



Opublikowane w Marketing Świat Ecommerce Przez: Darius Iusan

Inwentaryzacja w sklepie internetowym. Na czym polega? Co wchodzi w jej zakres? Jak i kiedy ją przeprowadzić?

Zgodnie z przepisami prawa regulującymi prowadzenie własnego sklepu internetowego, ich właściciele zobowiązani są do przeprowadzenia remanentu co rok. Polega on na tym, że muszą przeliczyć ilość sztuk produktów, które nie zostały sprzedane, a zostały wyprodukowane. Przedsiębiorca nie może kontynuować sprzedaży w nowym roku, jeśli w odpowiednim czasie nie spisze wszystkich stanów magazynowych. Jak prawidłowo przeprowadzić remanent? Piszemy o tym w artykule. 

 

Kiedy należy przeprowadzić inwentaryzację w sklepie online? 

Nie wiesz kiedy należy przeprowadzić inwentaryzację w sklepie internetowym? Każdy przedsiębiorca, pod koniec roku kalendarzowego, musi przygotować spis wszystkich stanów magazynowych na dzień 31 grudnia. Obowiązek ten wynika z rozporządzenia w sprawie prowadzenia KPIR i rozchodów oraz z art. 20 ust.1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Muszą to zrobić także właściciele sklepów online. Pozatym pamiętaj o innych datach, w których jesteś zobowiązany do sporzadzenia spisu:

  • na koniec każdego roku podatkowego,
  • na dzień rozpoczęcia działalności w ciągu roku podatkowego,
  • w przypadku zmiany wspólnika,
  • w przypadku zmiany proporcji udziałów wspólników,
  • w przypadku likwidacji działalności.

Aby remanent sklepu internetowego wykonać w sposób dokładny i profesjonalny, warto działać krok po kroku, według określonego planu. 

Zaangażuj doświadczonych pracowników. Dlaczego remanent najlepiej przeprowadzić w dwie osoby?

Pierwszym krokiem, który należy wykonać jest zaangażowanie w remanent doświadczonych pracowników (jeśli ich zatrudniasz). Dowiedz się, czy któryś z nich nie uczestniczył już kiedyś w remanencie. Jeśli ma on doświadczenie, jego pomoc może się okazać niezbędna podczas przeprowadzania pierwszego w Twoim życiu spisu. Natomiast, jeżeli nie ma w Twoim pobliżu osoby o wystarczającej wiedzy, postaraj się znaleźć pomocnika, dzięki któremu bez stresu i jakichkolwiek pomyłek uda Ci się zamknąć rok kalendarzowy w Twojej firmie. Kolejną kwestią są przepisy prawne, które stanowią, że remanent musi być przeprowadzony przez co najmniej dwie osoby. Jeśli prowadzisz jednoosobową działalność gospodarczą, możesz poprosić o pomoc małżonka, rodzeństwo, czy choćby rodzica.

 

Remanent w sklepie, czyli spis z natury. Czego nie brać pod uwagę w spisie? 

Podczas przeprowadzania spisu z natury (remanentu) nie bierz pod uwagę wyposażenia sklepu (komputerów, drukarek, stolików itp.) oraz elementów stałych, z których regularnie korzystasz, jak np. samochód. Pamiętaj o tym, że w spisie muszą się znaleźć wszystkie rzeczy, które należą do sklepu internetowego. Nawet jeśli nie znajdują się one w magazynie, lecz zostały już przez Ciebie zakupione i formalnie należą do sklepu, musisz je uwzględnić podczas liczenia towaru. Warto skorzystać z gotowych formularzy, które są przeznaczone właśnie dla właścicieli sklepów internetowych. Dzięki nim cała procedura przebiegnie szybko i zyskasz pewność, że nic nie pominąłeś. 

 

Co uwzględnić we spisie? 

Oto lista elementów, które należy uwzględnić w spisie z natury (w remanencie): 

  • Towary nadających się do bezpośredniej sprzedaży, gotowe do zakupu (np. książki, kubki, długopisy, notesy);

  • Braki, czyli materiały, które ze względu na własną obróbkę lub transport zostały uszkodzone, a ich wartość została pomniejszona;

  • Materiały podstawowe, które są nieodłącznym elementem wyprodukowanego towaru i są do niego dołączane podczas wysyłki;

  • Materiałów pomocniczye – (opakowania, pudełka, koperty, transportery, palety itp.), które wykorzystujemy podczas wysyłania towaru oraz jego przechowywania;

  • Półfabrykaty i produkcje niezakończone, czyli wszystkie towary oraz usługi, które są już przygotowywane, jednak nie zostały jeszcze ukończone i nie nadają się do zakupu;

  • Odpady, czyli wszystkie produkty, które na skutek transportu, procesu produkcji lub jakichkolwiek innych uszkodzeń utraciły swoją wartość i nie nadają się do zakupu;

  • Wyroby gotowe, czyli wszystkich towarów oraz usług, które zostały ukończone.

Po wykonaniu pełnego spisu z natury pamiętaj o przygotowaniu własnego, indywidualnie dopasowanego formularza, z którego będziesz mógł skorzystać w przyszłym roku. Znacznie ułatwi Ci to wszystkie procedury.

 

Wycena remanentu. Jak i do kiedy należy wycenić stany magazynowe sklepu internetowego? 

Po przeprowadzeniu spisu kolejnym krokiem jest wycena stanów magazynowych. Musimy ją przeprowadzić do 14 stycznia, więc mamy aż da tygodnie na dokonanie wszystkich formalności. Podczas dokonywania wyceny sugerujemy się cenami rynkowymi, kosztami jakie ponieśliśmy podczas zakupu towarów oraz w trakcie ich przechowywania. To bardzo ważne, by rzetelnie przeprowadzić cały spis, ponieważ od niego zależy wysokość naszego podatku dochodowego. Jeśli kwota remanentu początkowego jest niższa, niż końcowego nasz podatek wzrośnie, a jeśli kwota remanentu końcowego jest niższa, nasz podatek zmaleje.

 

Dokumentacja przy inwentaryzacji sklepu internetowego. Jak długo ją przechowywać?

Wyniki remanentu powinny być ostatnim wpisem w Księdze Przychodów i Rozchodów na dany rok i jednocześnie pierwszym na kolejny. Po jego dokonaniu zamykamy dokument i zakładamy nową Księgę, w którą wpisujemy wyniki naszego remanentu. Tym sposobem rozpoczynamy księgowanie przychodów od nowego roku kalendarzowego. Dokumentację sporządzoną podczas inwentaryzacji musimy przechowywać przez 5 lat kalendarzowych. Po przekroczeniu tego czasu nie mamy już obowiązku okazywać dokumentu podczas kontroli, ponieważ nie musimy go już posiadać.

 

Opublikowane w Dobre rady Świat Ecommerce Formalności Przez: Darius Iusan

Gdzie szukać pomysłów na e-sklep. Podpowiadamy, aż 8 sprawdzonych metod!

Bez dobrego pomysłu na produkt, nie przyciągniesz do sklepu wystarczającej ilości Klientów, a przez to nie będzie przynosił również zysków. Dlatego przed rozpoczęciem działalności powinniśmy dobrze zastanowić się nad tym, co będziemy w nim sprzedawać. Oto 8 sprawdzonych pomysłów na e-sklep!

 

Zamień hobby na źródło dochodu! 

Dobra znajomość danej branży znacznie zwiększa prawdopodobieństwo sukcesu. Z tego powodu dobrym pomysłem jest stworzenie sklepu związanego z naszymi zainteresowaniami. Niezależnie czy naszym hobby jest fotografia, wędkowanie, jazda na rowerze czy jakakolwiek inna pasja, to do jej realizacji konieczny jest zakup odpowiednich przedmiotów. A to z kolei otwiera możliwości stworzenia biznesu. Największa zaleta takiego planu to łatwość określenia potrzeb klientów, ponieważ do tej pory sami nimi byliśmy.

 

Obserwuj potrzeby na rynku. Szukaj produktów trudno dostępnych! 

Osobiste doświadczenia mogą także w inny sposób pomóc w zidentyfikowaniu potrzeb Klientów. Jeżeli podczas robienia zakupów mamy trudności z kupieniem określonych towarów to jest to potencjalnie ważna informacja. Nie musimy przy tym szczególnie interesować się daną kategorią produktów. Możemy na przykład mieć kłopot ze znalezieniem danego gatunku kawy lub herbaty albo jakiegoś kosmetyku. Warto zbadać każdy sygnał wskazujący na występowanie niszy rynkowej, ponieważ istnieje szansa, że to właśnie pomysł, którego szukamy.

 

Analizuj ofertę sklepów stacjonarnych! 

Obserwacja sklepów stacjonarnych jest także bardzo przydatna. Zwrócić naszą uwagę powinny oczywiście przede wszystkim te, które odwiedza najwięcej klientów. Coraz więcej tradycyjnych biznesów otwiera swoje sklepy internetowe. Jednak nie we wszystkich branżach proces ten odbywa się tym samym tempem. Jeżeli uda nam się znaleźć branżę, która cieszy się dużą popularnością, ale nie jest szeroko obecna w internecie, może to być nasza szansa na udany biznes.

 

Przewiduj przyszłość! Obserwuj statystyki i bądź na bieżąco z doniesieniami z rynku!  

Nikt nie jest w stanie w 100% przewidzieć przyszłości, jednak istnieją pewne trendy, które można z dużym prawdopodobieństwem przewidzieć. Dlatego warto zwrócić na nie uwagę. Jeden z nich to starzenie się społeczeństwa. Prognozy demograficzne są nieubłagane, a szanse na odwrócenie tej tendencji niezbyt duże. Może więc warto zastanowić się nad sprzedażą rzeczy skierowanych do starszych konsumentów. Innym wyraźnie widocznym trendem jest bogacenie się Polaków i stopniowe doganianie pod tym względem najzamożniejszych państw. Z tego powodu sektor dóbr luksusowych każdego roku zyskuje na wartości i prawdopodobnie będzie się dynamicznie rozwijał także w kolejnych latach.

 

Obserwuj zagraniczne trendy!

Inny sposób to uważna obserwacja rzeczy aktualnie popularnych w krajach zachodnich. Wiele trendów pojawia się w Polsce z pewnym opóźnieniem. Mogą one dotyczyć zarówno zjawisk krótkoterminowych na przykład tego, co będzie się nosiło w tym roku, jak i bardziej długoterminowych tendencji. Przykładem tych drugich jest moda na ekologię i zdrowy styl życia. Dlatego odpowiednio wczesne zwrócenie na nie uwagi może stworzyć okazję do zarobku. 

 

Wykorzystuj narzędzie Google’a! 

Pomóc w znalezieniu  tematów zyskujących popularność może również Google. Firma ta obok swojego najpopularniejszego produktu, czyli wyszukiwarki internetowej oferuje narzędzia do analizy wyszukiwań. Pozwalają one określić jakie frazy są popularne lub zyskują popularność w danym kraju. Wiedza na temat tego, co najbardziej interesuje internautów, jest bardzo wartościowa przy szukaniu pomysłów na sklep online.

 

Sprzedawaj swoją wiedzę! 

Sprzedawać w sieci da się nie tylko towary fizyczne. Jeżeli mamy odpowiednio dużą wiedzę w jakieś dziedzinie, możemy na niej zarobić. Istnieje na to kilka sposobów. Jednym z nich jest napisanie poradników lub książek na dany temat, które później będą sprzedawane przez Internet. Drugim nagranie kursów wideo, w których tłumaczone jest dane zagadnienie. Jedną z grup odbiorców tego typu treści może być młodzież licealna lub studenci.

 

Stwórz własną markę! 

To rozwiązanie przeznaczone dla osób, które zdobyły popularność w mediach społecznościowych. Jednym ze sposobów na jej monetyzację jest otworzenie sklepu internetowego z ubraniami. Najczęściej sprzedawane są w nim najpopularniejsze części garderoby, na przykład bluzy i koszulki. Dojście do poziomu, w którym stworzenie własnej marki jest wykonalne, nie jest łatwe i z reguły trwa latami. Jednak dla osób interesujących się modą i aktywnych w social mediach ta opcja stanowi interesującą możliwość.

 

Opublikowane w Aktualności Dobre rady Świat Ecommerce Przez: Darius Iusan

Jak reklamować sklep internetowy? Zdradzamy trzy najważniejsze filary skutecznej reklamy w Internecie. 

Prowadząc sklep internetowy nie możesz zapominać o skutecznej reklamie. Bez niej, sklep online szybko przestanie generować dochody, a zacznie przynosić same straty. Jak jednak reklamować sklep online skutecznie? O czym nie wolno zapomnieć? Zdradzamy to w artykule. 

 

Kim jest Twój Klient? Dowiedz się, jak określić grupę docelową Twojego sklepu internetowego. 

Chcąc dotrzeć do jak największej liczby odbiorców, można łatwo zapomnieć do kogo właściwie kierujesz swoją ofertę. Ruch na stronie będzie bezwartościowy, a zysk zerowy, jeżeli odbiorca nie będzie zainteresowany tą treścią. Podstawą jest określenie kto będzie Twoim głownym odbiorcą, jakie są jego oczekiwania i preferencje.

Stwórz strategię reklamy. Dowiedz się, jak Twoi Klienci spędzają czas w Internecie? 

Zacznij od stworzenia dobrej strategii reklamowej. Sprecyzuj, które miejsca odwiedzają Twoi Klienci w Internecie: 

  • ile mają lat, ile zarabiają, ile wydają na zakupy w sieci itp. 

  • co kupują w Internecie? 

  • jakie blogi czytają? Gdzie szukają opinii o produktach? 

  • gdzie sprawdzają newsy? 

  • na jakich portalach społecznościowych mają konta? 

  • Ile czasu spędzają w sieci na rozrywce: oglądanie filmów, granie w gry, oglądanie filmów na YouTube itp. ? 

Te oraz wiele innych czynników określają kim jest Twój Klient, a także podpowiadają Ci, który kanał w Internecie najlepiej wykorzystać. Jeśli chcemy stworzyć mechanizm reklamy, który przyciągnie potencjalnych klientów, należy podejść do tego tematu z konkretnym planem działania. Poza konkretną grupą docelową, która ma stanowić bazę naszych zarobków, nie można zapomnieć także o użytkownikach jednorazowych, którzy nie są związani z branżą, a zakupu dokonują sporadycznie.

 

Zadbaj o pozycjonowanie sklepu w wyszukiwarkach internetowych. Jak znaleźć się na pierwszej stronie wyników wyszukiwania Google? 

Prowadząc sklep internetowy warto pamiętać przede wszystkim o tym, że niezależnie od tego jak niszowy biznes byśmy prowadzili, to na rynku zawsze znajdzie się konkurencja. Jest to ważny element, bowiem zależy od tego poziom cen w naszym sklepie. Badanie rynku i sprawdzanie cen konkurencyjnych jest kluczową sprawą jeśli chcemy zachęcić konsumentów, aby dokonali zakupu u nas. Nikt nie lubi przepłacać, jeśli ten sam towar w innym sklepie internetowym może znaleźć w niższej cenie. Jednym z ważniejszych elementów reklamy sklepu internetowego, który będzie przynosił wymierne korzyści i zdecydowanie zwiększy ruch na stronie, to pozycjonowanie naszego sklepu online. Opisy produktów w nim oferowanych z jednej strony powinny być rzeczowe i zawierać merytoryczną wiedzę przydatną klientowi. Z drugiej zaś strony koniecznym jest odpowiednie nasycenie tekstu frazami kluczowymi, czyli słowami, które często wpisywane są w różnego rodzaju wyszukiwarki internetowe. Im nasz sklep będzie pokazywał się wyżej w wynikach wyszukiwania, tym istnieje większe prawdopodobieństwo, że właśnie w tę stronę kliknie konsument.

 

Prowadź newslettery i zamawiaj artykuły sponsorowane. Czy pomogą Ci w promocji sklepu internetowego? 

Warto zadbać także o artykuły sponsorowane, które będą promować sklep internetowy na forach czy blogach. Tego rodzaju treści promocyjne warto umieszczać także na grupach w sieci zrzeszających osoby zajmujące się konkretną branżą. Istnieje wówczas duże prawdopodobieństwo, że do naszego sklepu trafi ktoś zainteresowany konkretnym asortymentem, który oferujemy. Następnie warto pomyśleć także o zapleczu mailingowym i prowadzeniu newslettera. Reklamy rozsyłane w ten sposób są dosyć agresywną formą promocji, nie mniej jednak przynoszącą wymierny rezultat, bowiem zwiększają skutecznie ruch na stronie. Coraz więcej klientów ma szansę dowiedzieć się o ofercie sklepu.

Opublikowane w Marketing Świat Ecommerce Optymalizacja Przez: Darius Iusan
Strona:
  1. 1
  2. 2
// //