Etymologia słowa “robot” wywodzi się z dramatu literackiego czeskiego pisarza Karela Čapka "Uniwersalne Roboty Rossuma" z 1920 roku. Zadziwiające, że po upływie zaledwie stu lat, coś co dawniej było fikcją literacką, jest dziś naszą codziennością. Automatyzacja wkrada się już w każdą dziedzinę życia. Nie inaczej jest na rynku e-commerce. 

 

Źródło: hbrp.pl

Chatbot to program komputerowy, stworzony do prowadzenia dialogu z klientem online. W założeniu taki wirtualny asystent ma zastąpić żywego człowieka w procesie obsługi klienta. Chatbot nie potrzebuje snu ani dni wolnych, może porozmawiać z klientem o dowolnej porze dnia i nocy, i będzie odpowiadał natychmiastowo. W dodatku jest w stanie obsłużyć wielu klientów w tym samym czasie. To bardzo ważne czynniki przy sprzedaży internetowej, jesli decyzji klienta o zakupie oparta jest o komunikację ze sprzedawcą.

Statystyki pokazują, iż klienci sklepów online decydują się na zakupy wieczorami i w weekendy, poza standardowymi godzinami pracy sklepów. Twój sklep może być wyposażony w szczegółowe opisy produktów oraz stronę pytań i odpowiedzi. Jednak w prawdziwym życiu zdaża się, że odwiedzający albo nie docierają do treści, których potrzebują, albo mają dodatkowe pytania, ważące o decyzji zakupowej.

Klienci cenią także pomoc w wyborze produktów, zwłaszcza w sklepach z bogatą ofertą sprzedaży.   

Jeśli nie żyjesz pod kamieniem koncepcja chatbota na pewno nie jest Ci zupełnie obca - tak działają Siri, asystent Google'a czy Alexa. Technologie botów konwersacyjnych są nieustannie rozwijane, przy pomocy “machine learning” i sztucznej inteligencji. Dzięki temu boty mogą nie tylko opierać się na wgranej im bazie danych, lecz także stopniowo uczyć się na wykonanych już konwersacjach. Dodatkowo coraz bardziej rozwijane są funkcje spontanicznego generowania odpowiedzi (skrót z ang. NLG).

Funkcja i sposób udzielania odpowiedzi przez bota mogą być zróżnicowane pod kątem szczególnych oczekiwań klienta danej branży:

  • Bot informacyjny - odpowiadający na pytania klientów; 

  • Bot sprzedażowy - mający na celu doprowadzenie klienta do finalizacji zakupu; 

  • Bot doradczy - pomagający klientowi wybrać odpowiedni produkt z oferty; 

  • Bot remarketingowy - powiadamiający o promocjach, nowościach itp;

67015_4.jpgŹródło: interaktywnie.com

To jedynie kilka przykładów wykorzystania funkcji wirtualnego asystenta. Chatbot może być zaprogramowany tak, by wykonywać wszystkie powyższe funkcja na raz. Może także prowadzić bardziej “naturalną” konwersację, żartować czy zmieniać temat rozmowy. Można go także zaprogramować do działań up-sell i cross-sell, tak aby sugerował klientowi dodatkowe zakupy, pasujące do zapytania. Do innych popularnych funkcji należą także możliwość rezerwcji lotu czy hotelu, lub zamówienia jedzenia z restauracji, poprzez konwersację z botem własnie.

Zalety korzystania z Chatbota

Warto uświadomić sobie do jak szerokiej grupy odbiorców można dodtrzeć korzystając z bota. Szacunkowo pomiędzy 50 a 90% użytkowników aplikacji Messenger wchodzi w interakcję z chatbotami. Weźmy pod uwagę, że jedynie w Polsce jest aż 11 milionów użytkowników tej aplikacji. Poza tym boty notują znacząco wyższą klikalność reklam. Tradycyjne emaile newsletterowe zaliczją około 20%, podczas gdy bot ma około 80% skuteczności.

Taki chat może być też świetnym narzędziem optymalizacji sklepu. Dzięki zbieranym przez niego danym możesz analizować często występujące w zapytaniach problemy i wprowadzać usprawnienia. Dzięki personalizacji bot może też ratować porzucone koszyki, np. poprzez proponowanie klientom spersonalizowanych promocji, czy reagowanie na opuszczenie sesji.    

Co ciekawe, chatbotowi można nadać “osobowość”. W skład tego czynnika wchodzi styl udzielania przez niego odpowiedzi, unikalny język przez niego używany, oraz sposób prowadzenia rozmowy. Do utworzenia takiej tożsamości bota potrzebna jest dodatkowa baza danych, określająca różne generyczne odpowiedzi, pojawiające się w większości rozmów. Oryginalna osobowość asystenta może uczynić go bardziej atrakcyjnym dla odbiorcy. Ciekawym przykładem jest Funbot stacji 4funTV, który reaguje na przekleństwa. Został on wyróżniony w raporcie “Polskie Chatboty”, gdzie podkreślono że bot ten potrafi wykrywać nastawienie emocjonalne rozmówcy, oraz analizować historię konwersacji. 

 Funbot - chatbot z charakterem

Należy jednak pamiętać że chatbot to nadal robot, a nie żywy człowiek. To, jak dobrze sobie radzi zależy głównie od zdolności osoby programującej go. Jednak nawet ten najlepiej przygotowany - nie poradzi sobie jeśli nie będzie w stanie znaleźć odpowiedzi lub nie zrozumie pytania. Konieczne jest więc uzupełnienie jego działań realnym konsultantem, który może wkroczyć do akcji kiedy to potrzebne. Jeśli jakieś zadanie przewyższy możliwości bota - będzie on mógł odesłać klienta do kompetentnego pracownika. Proces włączenia chatbotu do e-sklepu powinien być dobrze przeanalizowany i dostosowany do specyfiki branży.  

 Grafika: chatbot-jak opisałbyś chatbota swojej babci? użytkownik-moja babcia nie żyje. chatbot - OK, dzięki za feedback...

Źródło: areuxperienced.me

Korzyści takiej innowacji to na pewno oszczędność czasu, ułatwienie kontaktu, odciążenie infolinii i wygoda klientów. Sztucznej inteligencji jest wciąż daleko do całkowitego wyparcia czynnika ludzkiego, jest to jednak nowatorskie i skuteczne narzędzie w komunikacji z klientem, które może przynieść realne zyski dla biznesu.

 

Opublikowane w Aktualności Dobre rady Optymalizacja Przez: Brygida Kesler

Jak co roku zbliża się najważniejsze wydarzenie w świecie handlu - Black Friday, czyli Czarny Piatek. W 2019 przypada on na 29 listopada. Choć moda na to Amerykańskie święto zakupowe do Polski przybyła niedawno, z roku na rok cieszy się rosnacą popularnością. Czy warto zaangażować Twój sklep internetowy w to wydarzenie? Jak się do tego przygotować? To ostatni dzwonek więc zapoznaj się z poniższym artykułem!

Dane statystyczne

Ze statystyk prowadzonych przez GfK w roku 2018 wynika, że już około 60% Polaków spotkało się wcześniej z okresleniem Black Friday czy Czarny Piatek. To znaczący wzrost w porównaniu do badań z roku poprzedniego, gdzie tylko nieco ponad 30% respondentów udzieliła odpowiedzi pozytynwnej. Według danych statystyczny Polak wydał w zeszłoroczny Czarny Piątek średnio 340 zł. Łączne wydatki Polaków na zakupy z tamtego dnia przekroczyły 2,3 mld złotych w skali kraju. Najwieksza popularnościa cieszyły się produkty z branż obuwniczych, odzieżowych, multimedia, elektronika, RTV i AGD.

Ponieważ jednak jest to nadal dość nowe zjawisko na polskim rynku, wiele sklepów internetowych decyduje się na przedłużenie wydarzenia na cały weekend, bądź nawet i cały tydzień. Podobne działania obserwowane są także na rynkach zagranicznych, gdzie Black Friday nierzadko jest zmieniany na Black Week. Do tego dochodzą podobnego typu wydarzenia w tym samym okresie – Cyber Poniedziałek (poniedziałek następujący po Czarnym Piątku, w tym roku 2 grudnia) oraz Dzień Darmowej Dostawy (10 grudnia).

Z powyższych faktów wynika jasno, że koniec listopada i początek grudnia są dobrą okazją do napędzenia sprzedaży i promocji Twojego sklepu internetowego. Aby jednak naprawdę zyskać – trzeba się dobrze przygotować. Jak?


1. Przygotuj swój sklep internetowy

Jednym z najważniejszych kroków jest przetestowanie całego procesu zakupowego. Ma to na celu wychwycić wszelkie problemy przed wzmożeniem się ruchu na stronie. Dobrą praktyką jest przygotowanie osobnej strony landingpage, przeznaczonej tylko ofercie promocyjnej. Tą stronę możesz powiązać ze stroną główną, np. poprzez dedykowany baner. Do produktów objetych promocją warto dodać etykiety informujące o obniżce. Można także włączyć specjalny pop-up do strony głównej.


2. Przygotuj magazyn

Produkt, który został zamówiony przez klienta, ale zabrakło go w asortymencie Twojego sklepu – to realna strata. Konsumenci nie lubią czekać na produkty, a ich zaufanie do marki spada. Niestety nie możesz dokładnie przewidzieć jak wiele z Twoich towarów sprzeda się w czasie trwania oferty. Najlepiej jest więc przygotować się poprzez zatowarowanie magazynu. Jeżeli np. z powodu małej przestrzeni, nie jesteś w stanie przechowywac dużej ilości towarów, warto rozważyć pomoc zewnętrznego partnera logistycznego.

3. Przygotuj kampanię marketingową

Kampania reklamowa jest niemal najistotniejszym elementem w przypadku Czarnego Piątku. Powinna ona zawierać działania na mediach społecznościowych oraz rozsyłanie emailowych newsletterów do klientów. Dobrą praktyka jest zapoznanie się treściami przygotowanymi przez Twoją konkurencję i liderów sprzedaży z poprzedniego roku. Ważne jest przygotowanie kilku oryginalnych, spójnych grafik i szablonów emaili. Można też wykorzystać rozwiązania takie jak gify, filmy czy memy. Wyróżnienie się na tle wielu ofert może nie być łatwe, dlatego warto to przemyśleć, zaplanowac i przygotować odpowiednio wcześniej. Kampanię w mediach społecznościowych można także rozpocząć z wyprzedzeniem np. poprzez odliczanie do rozpoczęcia oferty. Nie można też zapomnieć o hasztagach, które pomogą Cię odnaleźć łowcom promocji.

4. Przygotuj dobrą ofertę

Warto skupić promocję wokół jednego lub kilku produktów, dla których realnie możesz zminimalizować marżę, lub nawet sprzedać je zupełnie „po kosztach”. Warto powiążać produkty objęte promocją z innymi produktami o zachowanej wyższej marży, poprzez Sprzedaż krzyżową (cross-sell) lub Produkty powiązane (Related produkt). Na przykład, możesz objąć promocją cenową wiertarkę, ale zaproponować jako dodatkowy zakup zestaw wierteł, torbę na narzędzia i inne akcesoria, o zachowanej wyższej marży. Warto włączyć opcje Listy życzeń „Wishlist”, aby klienci mogli zapisać i przeanalizowac swoje
plany zakupowe, lub nawet zasugerować je komuś bliskiemu jako pomysł na prezent świąteczny. Rozważ również formy promocji typu „Drugi produkt 50% taniej” lub „2+1 gratis”. Jeżeli prowadzisz program lojalnościowy – dodaj np. bonusowe punkty.

5. Bądź uczciwy

Konsumenci nie są głupi, i nie dadzą się łatwo nabrać na nierzetelną ofertę. Mowa tu o pseudo-promocjach, polegających na podwyższaniu cen tuż przed wyprzedażą, by móc je obniżyć w dzień promocji, lub podawaniu nieprawdziwej, zawyżonej ceny „przed obniżką”. Nie jest to jednak dobre podejście – spostrzegawczy klient zorientuje się zanim jeszcze dokona zakupu. Zmniejsza to wiarygodność sklepu w jego oczach. Jeśli obniżka nie znika po upływie założonego czasu promocji i „wisi” w sklepie następne tygodnie – klienci również to zauważą, i będą czuli się oszukani. Zaufanie dla Twojej marki spadnie, a konsument, nawet jeśli kupi raz, nie zostanie lojalnym, powracającym klientem, i nie będzie polecać tego sklepu dalej. W rezultacie stracisz więcej, niż zyskasz na kilku odwiedzających, którzy dali się nabrać.

6. Zapewnij dobra relację posprzedażową

Tego typu obniżkom toważyszą zakupy spontaniczne. W koszyku klienta często lądują produkty, których nie planował kupić, ale zdecydował się na to pod presją oferty ograniczonej czasowo. Są jednak metody, aby pomóc Twoim odbiorcom w czasie „buyer's remorse”, czyli pozakupowych wyrzutów sumienia. Dobrym pomysłem jest email z podziękowaniem za dokonanie zakupu. Udostępnij też recenje innych zadowolonych użytkowników. Zachęć klienta aby sam zostawił opinie o pordukcie i usłudze. Upewnij się, że klient ma dostęp do wszystkich informacji na temat produktu, i że w razie wątpliwości może się z Tobą skontaktować. Koniecznie zadbaj o bezproblemowy system zwrotów i reklamacji. Warto też oferować możliwość śledzenia paczki. Pozytywne doświadczenie obsługi posprzedażowej zwiększy szanse na zdobycie lojalnych klientów, którzy wrócą po więcej.

Opublikowane w Aktualności Dobre rady Świat Ecommerce Przez: Brygida Kesler

140 wystawców, ponad 4000 zarejestrowanych gości, 34 prelegentów, i to wszystko wokół tematu ecommerce. To oczywiście warszawskie Targi eHandlu, które odbyły się 22 października 2019 roku w EXPO XXI. Na tak imponującym wydarzeniu nie mogło zabraknąć ekipy Zento! A jak było? Jest o czym opowiadać.

 

Targi rozpoczęły się równo o 9 rano. Pierwsi zainteresowani czekali już przed oficjalnym otwarciem. A my uwijaliśmy się by przygotować nasze stanowisko. Stoisko Zento przy samym wejściu głównym, choć dość skromne, cieszyło się zainteresowaniem odwiedzających. Mieliśmy przyjemność porozmawiać z wieloma fantastycznymi ludźmi i nawiązać nowe kontakty branżowo-biznesowe. Naszym odwiedzającym pokazywaliśmy wizualizacje, prezentacje i przykłady naszych wdrożeń. Opowiadaliśmy o mało jeszcze popularnym w Polsce SaaSie. Ale też słuchaliśmy.

 

A Targi eHandlu to świetna okazja, żeby zdobyć nową wiedzę. Znakomici specjaliści z zakresu ecommerce dzielili się doświadczeniami i pomysłami podczas swoich prezentacji. Grafik był napięty, gdyż prelekcje odbywały się równocześnie na 4 scenach, a na każdej tematyka była niezwykle zachęcająca. Wybór był więc ciężki. 

 

Było też co oglądać! Widzieliśmy wiele ciekawych stoisk. Każdy z wystawców przybył z bogata ofertą. Strefy networkingowe DPD i Googla były ciągle pełne ludzi, i zachęcały do nawiązywania nowych kontaktów. A skutek? Przegadane godziny i setki wymienionych wizytówek! Nie zabrakło interaktywnych atrakcji, nowych technologii, przekąsek i gadżetów. Było warto odwiedzić każde stoisko.

 

8 godzin targów minęło nam niczym pół godziny! I choć od wydarzenia dzieli nas już klika dni – my wciąż jesteśmy pod wrażeniem. I już nie możemy doczekać się następnej edycji!

Opublikowane w Aktualności Świat Ecommerce Przez: Brygida Kesler

„Research online, purchase offline” - to zjawisko z którym nierzadko muszą mierzyć się sklepy internetowe. Klienci wyszukują dany produkt w internecie, czytają o nim, porównują ceny, zapoznają się z opiniami, lecz ostatecznie dokonują zakupu tego produktu w sklepie stacjonarnym. Według raportu Gemius dla e-Commerce Polska na rok 2019, najsilniejszy Efekt ROPO dotyka produktów spożywczych, sprzętu RTV AGD, odzieży, obuwia oraz kosmetyków i perfum.

Jeśli sprzedawca dysponuje zarówno sprzedażą online jak i tradycyjnym sklepem offline – nie jest to aż tak poważny problem. Co jeśli jednak Twój sklep funkcjonuje tylko w internecie? Jak zatrzymać klienta i wykorzystać efekt ROPO na własną korzyść?

Internet źródłem informacji. Jak zachęcić konsumenta aby wybrał zakupy online?

Kiedy klient potrzebuje szczegółowych informacji na temat danego produktu, najczęściej zwraca się najpierw do wyszukiwarki internetowej. Warto więc zadbać o to, aby Twojego sklepu nie zabrakło w wynikach wyszukiwania. To czy i jak wysoko w wynikach wyszukiwania pojawi się Twój sklep zależy od algorytmu wyszukiwarki. Jest około 200 czynników, które wpływają na działanie algorytmu. Można je podzielić na 2 główne grupy:

  • popularność strony w internecie

  • treść strony i jej działanie

Szukając sposobu na poprawę Twoich wyników w wyszukiwarce, weź pod uwagę pozycjonowanie oraz reklamę Google AdWords.

Zadbaj o opinię.

Dobrym pomysłem jest umożliwienie klientom pozostawienie opinii na stronie produktu. Chodzi tu nie tylko o opinie o produkcie, ale także o jakości Twojej usługi. Rekomendacje pomogą nie tylko w budowaniu wizerunku, zwiększą wiarygodność, ale również wpłyną na pozycję Twojego sklepu w wynikach wyszukiwania. W rezultacie budujesz zaufanie u
potencjalnego klienta. Istnieją również portale zbierające opinie konsumenckie. Warto zadbać, by być obecnym na tych, gdzie Twoja grupa docelowa będzie szukała informacji na temat produktów i usług.

Daj się porównać.

Potencjalni klienci często odwiedzają sklepy internetowe aby zapoznać się z przedziałem cenowym danego produktu. Warto więc być konkurencyjnym i mieć rozeznanie na rynku. Rozważ formę promocji poprzez internetowe porównywarki cen. Pozwala to na dotarcie do szerszego grona klientów, sprawia że Twoja marka jest bardziej popularna.

Bądź wyjatkowy.

Zadbaj by Twój produkt był zaprezentowany w jak najbardziej oryginalnej formie. Unikaj kopiowania opisów ze strony producenta. Unikatowe treści wyróżniajace się pośród konkurencji mogą przekonać klienta do wybrania właśnie Twojego sklepu. Pamiętaj o dobrej jakości fotografiach produktu.

Wykorzystaj atuty bycia online.

Skup się na tym, co daje przewagę sklepowi internetowemu nad stacjonarnym. Niższe ceny, zakupy w piżamie na kanapie, duży wybór produktów i wariantów, dostęp do sklepu całą dobę oraz podczas dni wolnych od pracy, szybka dostawa do dowolnego miejsca. Jeśli klient odwiedził Twój sklep – zachęć go aby pozostał na Twojej stronie. Pamiętaj aby Twój sklep był responsywny i intuicyjny, tak aby klient czuł się komfortowo podczas poruszania się po nim.

Dobrze jest zapewnić klienta o możliwości zwrotu lub wymiany zakupionego produktu. Umieść też jasną informację o gwarancji produktu. Zadbaj o możliwie tanią i szybką przesyłkę. Możesz także zaproponować zniżkę dla nowozarejestrowanych klientów, niższą cenę przy zakupie kilku sztuk, lub program lojalnościowy. Co według statystyk cenią klienci:

Odwrócone ROPO

Istnieje również zjawisko zupełnie odwrotne do opisanego powyżej. Odwrócone ROPO to nic innego jak sytuacja, gdy klient zdobywa informację o produkcie w sklepie tradycyjnym, by później dokonać zakupu online. To doskonała okazja dla sprzedawców internetowych. W tym wypadku najważniejszym czynnikiem jest konkurencyjność ceny. Raport Gemius dla e-Commerce Polska na rok 2019 wskazuje na wystepowanie odwróconego ROPO w przypadku produktów odzieżowych (w tym sportowych), obuwniczych oraz sprzętu RTV AGD.

Opublikowane w Dobre rady Świat Ecommerce Pozycjonowanie Przez: Brygida Kesler

Prowadzenie sklepu internetowego wiąże się z koniecznością dopilnowania wielu ważnych kwestii. Nie dość, że trzeba zarejestrować działalność, pozyskać zaufanych dostawców, a także zainwestować w odpowiednią reklamę, to oprócz tego należy dopilnować, aby sklep spełniał odpowiednie wymogi formalne. Jednym z takich wymogów jest stworzenie regulaminu, który jest bardzo ważnym dokumentem zarówno dla Ciebie, jak i dla Twoich Klientów. Jak napisać regulamin sklepu internetowego? – podpowiadamy

Dlaczego regulamin sklepu internetowego jest taki ważny?

Prawo nie narzuca obowiązku publikowania regulaminu sklepu internetowego. Jednak zgodnie z Ustawą o świadczeniu usług drogą elektroniczną, sklepy powinny posiadać pewien zestaw zasad. Mogą to być różne dokumenty. Warto jednak, aby każdy sklep internetowy posiadał swój regulamin. Dzięki niemu, klienci mają jasno przedstawione, na jakich zasadach działa sklep. Obecność regulaminu może zapobiec pojawieniu się różnych problemów i niedomówień, na linii sprzedawca - klient. 

Co powinno się znaleźć w regulaminie sklepu internetowego?

Jak wspomniano powyżej, regulamin świadczenia usług drogą elektroniczną i regulamin sklepu internetowego to dwa różne dokumenty. Ten pierwszy określa: 

  • rodzaj świadczonych usług, 

  • warunki przebiegu współpracy, 

  • warunki zawierania umów,

  • sytuacje, w których można rozwiązać umowę,

  • proces reklamacji. 

Te kwestie są też częścią szerszego dokumentu, jakim jest regulamin sklepu internetowego. Ponadto, określa on m.in.: 

  • charakterystykę sprzedawanych przez nas produktów lub oferowanych usług

  • zakres przetwarzania danych osobowych

  • sposób dokonywania płatności i ich terminów

  • określenie sposobu i kosztów dostawy

  • zawężenie zakresu odpowiedzialności sprzedającego za towar

 

Konstruując regulamin sklepu internetowego, trzeba jednak pamiętać, aby przede wszystkim dokładnie określał on, jaki jest zakres i rodzaj usług przez niego świadczonych.

Jak napisać dobry regulamin sklepu internetowego?

Napisanie dobrego regulaminu sklepu internetowego, nie jest takie proste. Aby dokument ten był prawidłowy, jasny i przejrzysty oraz godny zaufania, warto skorzystać z pomocy specjalistów. W pierwszej kolejności trzeba pamiętać, że regulamin musi być tworzony w oparciu o ustawę o prawach konsumenta z 2014 roku oraz o ustawę o świadczeniu usług drogą elektroniczną z 2000 roku. Jak wiadomo, dokumenty prawne, często są niejasne dla przeciętnego zjadacza chleba, dlatego powierzenie stworzenia regulaminu sklepu ekspertowi to dobry pomysł. Ponadto, trzeba pamiętać, że dokument ten powinien być aktualizowany na bieżąco, gdyż prawo polskie zmienia się dość szybko. Specjalista z kancelarii prawnych, zadba o to, żeby wszelkie informacje były aktualne i zgodne z prawem. Dzięki jego pracy, regulamin będzie się prezentował profesjonalnie, co wpłynie na zwiększenie zaufania wśród potencjalnych klientów. Dobrym rozwiązaniem jest także, wykupienie wzoru regulaminu internetowego. Można być pewnym, że taki dokument będzie prawidłowo skonstruowany i zgodny z aktualnym prawem. Zakładając sklep na platformie ZentoShop, otrzymujesz wzór regulaminu, który możesz dostosować do własnych potrzeb.

Opublikowane w Dobre rady Formalności Przez: Darius Iusan

Prowadzenie sprzedaży przez Internet jest regulowane przez polskie prawo. Większość internetowych sprzedawców jest zwolnionych z obowiązku posiadania kasy fiskalnej, ale nie wszyscy. Aby przedsiębiorcę dotyczyło takie zwolnienie, musi spełniać pewne wymogi wynikające z przepisów prawa. Sprawdź, czy prowadząc sprzedaż przez Internet, masz obowiązek posiadania kasy fiskalnej? 

 

Zwolnienie z obowiązku posiadania kasy fiskalnej. Kiedy nie musisz jej posiadać, gdy prowadzisz sprzedaż przez Internet.

Ogromną korzyścią wynikającą z prowadzenia sprzedaży wysyłkowej przez Internet jest zwolnienie z obowiązku posiadania kasy fiskalnej. Przywilej ten nie obejmuje jednak wszystkich sklepów internetowych. Przedsiębiorca musi spełnić określone warunki wynikające z ustawy:

  • prowadzić sprzedaż wysyłkową (za pomocą Poczty Polskiej, kuriera),

  • sprzedawane towary nie mogą być wykluczone z listy towarów objętych możliwością sprzedaży bez kasy fiskalnej,

  • zapłata za towar musi wpływać na konto bankowe, a tytuł przelewu powinien wskazywać na towar, za który płaci Klient, 

  • dokonuje sprzedaży na rzecz firm, które prowadzą działalność gospodarczą,

  • roczny obrót ze sprzedaży na rzecz osób fizycznych, które nie prowadzą działalności gospodarczej, a także rolników ryczałtowych, musi być mniejszy niż 20 000.00 zł na rok.

 

Kiedy następuje utrata prawa do nieposiadania kasy fiskalnej?

Przepisy ściśle określają moment, kiedy prawo do nieposiadania kasy fiskalnej zostaje utracone:

  • jeśli Klient dokonuje płatności gotówkowej (dotyczy to np. wysyłki pobraniowej),

  • jeśli produkty, które nie są objęte nakazem ewidencjonowania nie stanowią 80% w całości obrotu firmy,

  • jeśli Klient ma możliwość osobistego odbioru towaru (w tym przypadku nie mamy już do czynienia ze sprzedażą wysyłkową).

Dobrze jest, aby prowadząc sprzedaż wysyłkową, zwrócić uwagę jakie formy płatności oferujemy naszym Klientom i wybrać te, które pozwalają zachować prawo do prowadzenia sprzedaży internetowej, bez konieczności wystawiania paragonów.

Ulga na zakup kasy lub drukarki fiskalnej.

Warto zaznaczyć, że przedsiębiorca, który spełni określone warunki, może skorzystać z ulg na zakupy kasy fiskalnej. Zwrot wynosi aż 90% ceny netto urządzenia, nie może jednak przekroczyć 700 zł. Aby móc skorzystać z ulgi, należy:

  • złożyć do urzędu skarbowego zgłoszenie, w którym podamy liczbę kas fiskalnych oraz miejsce ich używania,

  • posiadać dowód potwierdzający zapłatę za urządzenie fiskalne.

 

Sprzedaż bez kasy fiskalnej a płatność kartą.

Czy możesz sprzedawać bez kasy fiskalnej, gdy Twoi Klienci dokonują płatności kartą? Płatność kartą przez Internet jest uznawana przez Izbę Skarbową za transakcję gotówkową. Jeśli umożliwimy Klientom płatność kartami debetowymi lub kredytowymi, jesteśmy zobowiązani wystawić paragony.

 

Sprzedaż bez kasy fiskalnej a szybkie przelewy.

Przelewy wykonywane przy użyciu platform internetowych (Sky-Pay, PayPal) traktowane są jak klasyczne przelewy, jakie może wykonać kupujący logując się na stronę internetową banku. Warto jest umożliwić Klientom zapłatę za towar z wykorzystaniem szybkim przelewów internetowych, w znaczący sposób przyspieszy to proces realizacji zapłaty i wysyłki.

 

Faktura przy sprzedaży internetowej bez kasy fiskalnej.

Jeśli przedsiębiorca spełnia wszystkie wymogi, aby móc prowadzić sprzedaż internetową bez posiadania kasy fiskalnej, jest zobowiązany wystawić Klientom dowód sprzedaży, w postaci np. faktury imiennej. Faktura może być stosowana także w transakcjach z Klientami indywidualnymi, nie wpisujemy wówczas NIPu. Nie ma też obowiązku, aby na fakturze znajdował się numer PESEL Klienta. Dowód zakupu może zostać przesłany razem z paczką zawierającą towar lub elektronicznie, na podany przez Klienta adres mailowy. Osoby, które korzystają z możliwości niewystawiania paragonów, są zobowiązane do udostępnienia swojego rachunku bankowego Urzędowi Skarbowemu. Urząd Skarbowy w razie wątpliwości, ma prawo przeanalizować wyciągi bankowe przedsiębiorcy.

Jakich towarów nie można sprzedawać bez kasy fiskalnej? Lista produktów niepodlegających zwolnieniu z ewidencjonowania. 

Zwolnieniu z ewidencjonowania przy pomocy kasy, nie podlegają proukty takie jak:

  • wody toaletowe oraz perfumy,

  • wyroby alkoholowe,

  • wyroby tytoniowe,

  • nośniki danych (cyfrowych i analogowych),

  • sprzęt fotograficzny (nie dotyczy części i akcesoriów fotograficznych),

  • sprzęt telekomunikacyjny, telewizyjny, radiowy (nie dotyczy akcesoriów, części i anten),

  • wyroby które zawierają metale szlachetne,

  • przyczepy, naczepy, części do nich oraz innych pojazdów nieposiadających napędu,

  • nadwozia do pojazdów silnikowych, silników,

  • paliwa i gaz oraz materiały i mieszanki, które mogą zostać użyte w takiej formie.

Opublikowane w Świat Ecommerce Formalności Przez: Darius Iusan

Dowiedz się, jak obliczyć marżę i narzut w sklepie internetowym

Prowadzenie sklepu internetowego to dosyć pracochłonne i wymagające wiedzy zajęcie, zwłaszcza, gdy nie mamy za dużo wolnego czasu. Wymaga od przedsiębiorcy znajomości między innymi takich często mylonych pojęć, jak marża czy narzut. Po przeczytaniu tego artykułu, będziesz wiedzieć czym jest marża i narzut, a także jak je obliczyć. 

 

Narzut i marża. Dowiedz się, czym się od siebie różnią i jak je obliczyć? 

Niestety, pomyłki w obliczaniu owych zdarzają się bardzo często, a czasem w ferworze wyprzedaży, obniżek czy podwyżek towarów można bardzo łatwo się pomylić. Tym bardziej, że walutowa wartość marży i narzutu jest identyczna, ponieważ jest to różnica między ceną sprzedaży a ceną zakupu. Najczęściej jednak, nie podaje się ich w ilości złotówek, a w procentach. A mimo że w złotówkach obie te wartości mogą być identyczne, procentowo bardzo się od siebie różnią, ponieważ sposób ich obliczania jest zupełnie inny.

 

Marża. Czym jest? Jak ją obliczyć? Skorzystaj z gotowego wzoru! 

Marża to różnica między ceną sprzedaży dobra a ceną jego zakupu. Jeśli w sklepie sprzedajesz drewniane figurki po 75 złotych sztuka, to różnicę między ceną wytworzenia takiej (30 zł), a sprzedażą, policzysz w następujący sposób:

  • marża [%] = (cena sprzedaży [zł] – koszt zakupu [zł]) / cena sprzedaży [zł

W tym przypadku, marża wyniesie (75-30)/75=0,6, czyli 60%

Narzut. Czym jest? Jak ją obliczyć? Skorzystaj z gotowego wzoru! 

Narzut zaś, to kwota, o którą została powiększona cena zakupu danego towaru, aby obliczyć koszt jego sprzedaży. Wracając do naszego sklepu z figurkami, będzie to kwota dodana do ceny zakupu jednej figurki. Liczymy go w następujący sposób:

 

  • narzut [%] = (cena sprzedaży [zł] – koszt zakupu [zł]) / koszt zakupu [zł]

W tym przypadku, narzut wyniesie (75-30)/30=1,5, czyli 150%. 

 

Problemy z marżą i narzutem w sklepie internetowym. Piszemy, o tych najczęstszych. 

Najczęściej, problemy z marżą i narzutem wychodzą wtedy, gdy przy udzielaniu rabatu, czy definiowaniu obniżki podczas wyprzedaży, pomylimy marżę procentową z procentowym narzutem, i udzielimy zniżkę w postaci narzutu. Wtedy zaczniemy aktywnie tracić pieniądze, gdyż sprzedamy produkt taniej, niż go kupiliśmy. 

 

Obliczaj marżę i narzut bez ryzyka pomyłki w ZentoShop. 

Nie masz czasu na ręczne obliczanie marży i narzutu dla każdego produktu z osobna? Obawiasz się pomyłki podczas obliczeń? Wbudowany do ZentoShop kalkulator obliczy zarówno marżę i narzut za Ciebie.

Opublikowane w Dobre rady Świat Ecommerce Formalności Przez: Brygida Kesler

Strategia content marketingowa. Dlaczego Twój sklep internetowy jej potrzebuje?   

Sklepy internetowe powstają jak grzyby po deszczu. W otoczeniu tak wielu konkurentów, trudno jest promować swój e-biznes tylko w oparciu o ofertę. Aby przyciągnąć Klientów należy zadbać o wartość dodaną. Może nią być właśnie content. Aby był on rzeczywiście skuteczny, sklep internetowy potrzebuje strategii content marketingowej. Przeczytaj, dlaczego  jest ona tak istotna w e-commerce.

 

Kluczowe elementy strategii content marketingowej. Dotrzyj do wybranej grupy odbiorców w kilku krokach.

Głównym celem strategii content marketingowej jest dotarcie do wybranej grupy odbiorców. Składa się on z kilku kluczowych elementów: 

  • wyszukiwaniu interesującego tematu

  • planowaniu merytorycznej i przyjaznej treści

  • tworzeniu tekstu

  • rozpowszechnianiu artykułu

  • analizie skuteczności obranej strategii

Takie podejście do tworzonych materiałów, zapewnia skuteczne przyciąganie użytkownika na stronę internetową twojego sklepu.

 

Wyszukaj tematy interesujące dla Twoich odbiorców. Sprawdź, czego szukają Twoi Klienci w sieci. 

Nim zaczniesz tworzyć content, dowiedz się czego szukają Twoi Klienci w Internecie. Za pomocą specjalnych narzędzi, takich jak Google Ads, zbadaj, jakie treści mogą być dla Twoich odbiorców interesujące. Skoncentruj się na słowach kluczowych i zagadnieniach pasujących do branży, którą się zajmujesz. Jeśli rozwijasz sklep online z domową chemią, być może Twoi Klientów będą interesować takie tematy jak: „Jak wyczyścić stary tłuszcz z drewnianego blatu”, „Jak dbać o czystość wnętrza piekarnika?”. 

 

Planowanie contentu. Zaprojektuj przyjazne i merytoryczne treści.

Aby dobrze zaplanować przyjazne i merytoryczne treści musisz pamiętać o kilku rzeczach. Po pierwsze, tekst ma być merytoryczny. To sposób na przyciągnięcie nowych odbiorców i zapewnienie sobie wzrostu liczby odwiedzających stronę. Staraj się budować treści wartościowe dla użytkowników. Druga płaszczyzna planowania to dostosowanie formy artykułu do preferencji czytających. Nikt nie przeczyta do końca długich opisów, teorii czy nudnej, przewidywalnej historii. Sposób przedstawienia ma niebagatelne znaczenie. Co z tego, że masz do zaprezentowania unikalną i cenną treść, skoro zamkniesz ja w niestrawnej formie? Weź to pod uwagę i spróbuj stworzyć przyjazną obudowę dla swego produktu. Mogą to być np. porównanie produktów, praktyczne informacje, opinie fachowców, grafiki, materiały wideo. 

 

Twórz unikalne, wyróżniające się teksty. Nawiązuj do wcześniej poruszanych tematów.

Kolejnym etapem budowania strategii content marketingowej jest tworzenie unikalnych i wyróżniających się tekstów. Powinien on się wyróżniać, ale jednocześnie nawiązywać (linkować) do poprzednich artykułów na stronie. Budujesz w ten sposób bazę informacji na swoim blogu. Jest to prosty sposób, by odbiorca spędził więcej czasu na witrynie i zbudował zaufanie do twojej marki. Podczas etapu tworzenia tekstu koniecznie weź pod uwagę optymalizację treści w wyszukiwarce Google. Pozwala ona na zajęcie wyższego miejsca w wynikach wyszukiwania. 

 

Dystrybucja contentu. Promowanie artykułów blogowych.

Niektóre media społecznościowe mają większe zasięgi od stron internetowych. Bądź w nich obecny! Social media to idealne miejsce na dystrybucję contentu i promowanie np. artykułów. Szczególnie, jeśli dopiero budujesz swój sklep internetowy i nie masz stałych klientów, którzy mogliby polecać twoje produkty. Postaraj się wykonać research, aby ustalić z jakich mediów korzystają twoi Klienci. Dobrym sposobem na promocję sklepu internetowego jest skorzystanie z pomocy influencerów. Ich wpisy mają spore zasięgi, a internauci często kierują się ich zdaniem.

 

Analiza strategii content marketingowej. Obserwuj rezultaty i wyciągaj wnioski.

Każda strategia powinna być dogłębnie zanalizowana. Nie chodzi o to, by ją całkowicie przyjąć lub odrzucić, ale poznać mocne i słabe strony. Nie ma projektów, które są zrealizowane bezbłędnie. Sztuką jest wyciąganie wniosków, aby w przyszłości rezultaty były jeszcze lepsze. W przypadku analizy strategii content marketingowej warto skupić się na liczbie odwiedzin oraz nakładzie finansowym przeznaczonym na powstanie treści.

 

Jakie korzyści daje dobra strategia content marketingowa?

Merytoryczne, unikalne treści robią duże wrażenie na klientach. Będą oni skłonni pozostawić swoje dane, zapisać się do newslettera, wyszukiwać twoją stronę w internecie. Efektem tego będzie zwiększony zasięg i wzrost rozpoznawalności. Możesz się wyróżnić poprzez:

  • jakość treści

  • ciekawy styl

  • interesujący temat

  • informacje zabawne, aktualne lub kontrowersyjne

Content o wysokiej jakości merytorycznej buduje wizerunek sklepu jako marki i pomaga zbudować wysokie zasięgi wśród internautów, którzy będą postrzegali twój sklep jako wartościowy.

Opublikowane w Marketing Dobre rady Przez: Darius Iusan

Celem każdej reklamy jest dotarcie do jak najszerszego grona odbiorców. Obok email marketingu, SEO, kampanii w social mediach, dobrze jest zainwestować w kampanię display. Polega ona na umieszczeniu graficznych banerów reklamowych na różnych stronach internetowych. A gdyby tak można było reklamować się na popularnych portalach tematycznych? Google Ads daje takie możliwości. Sieć reklamowa Google to największy w Internecie zbiór witryn oraz portali (należy do nich ponad 90% witryn), na których można umieścić banery reklamowe. Dowiedz się, dlaczego warto wykorzystać kampanię display do promocji sklepu internetowego.

Reklama w sieci Google. Jak zaplanować pierwszą kampanię displayową krok po kroku?

Planując pierwszą kampanię displayową warto precyzyjnie przemyśleć jej każdy kolejny krok. Na początku odpowiedz sobie na podstawowe pytania. Dlaczego Twój sklep jest lepszy niż konkurencji? Jak wygląda Twoja oferta produktowa? Gdzie tkwi Twoja przewaga na rynku? I, przede wszystkim, kim jest Twój potencjalny Klient i jak zamierzasz do niego dotrzeć? Jeśli potrafisz przekonująco odpowiedzieć sobie na powyższe pytania, to znaczy, że jesteś gotowy aby wdrożyć swoją pierwszą kampanię displayową. Na początku musisz założyć firmowe konto e-mailowe w systemie Google, które pozwoli Ci zalogować się do platformy Google Ads. Google Ads, kiedyś zwana Google Adwords, to platforma, która umożliwia wiele rodzajów reklamy w Internecie. 

Wesprzyj reklamę displayową kampanią w wyszukiwarce. 

Możesz tu obok reklamy displayowej przygotować kampanię w wyszukiwarce (czyli Twoja reklama pojawi się wówczas, jeśli ktoś zada pytanie w Google), w aplikacji mobilnej, w serwisie You Tube lub na koncie pocztowym Gmail itd. Google Ads udostępnia użytkownikom kilka modelów płatności. Najbardziej popularny to model CPC (Cost per Click), w którym płacisz tylko wtedy, gdy Klient kliknie w Twoją reklamę (i przeniesie się do Twojego sklepu internetowego). Jest to model efektywnościowy, bardzo korzystny dla reklamodawcy. Reklama może pojawić się 1000 razy a Ty nic za to nie płacisz. Płacisz dopiero wtedy, gdy zainteresowany Klient pojawi się na Twojej platformie. Kolejny sposób płatności za reklamę to tzw. CPM (Cost per Mille), - koszt za tysiąc odsłon. Reklamodawca płaci wówczas, kiedy potencjalnemu Klientowi pojawia się reklama (nie musi w nią kliknąć). Tego typu płatności warto wybrać, gdy zależy nam na budowaniu wizerunku firmy. Model CPM jest często wybierany w kampaniach displayowych, w których chcemy zaistnieć w świadomości jak najszerszej grupy Klientów. Wśród dostępnych modeli płatności warto wyróżnić również flat fee – czyli taki, w którym reklamodawca płaci z góry określoną stawkę za wyznaczony czas emisji reklamy w danym miejscu.

Etapy wdrażania reklamy display w Google Ads.

W pierwszym etapie tworzenia reklamy display należy określić cel, jaki ma ona realizować. Czy chodzi nam o ogólną promocję sklepu, a może mamy jakiś produkt specjalny i chcemy o tym powiedzieć potencjalnym Klientom, albo po prostu zaistnieć w branży? Następnie musimy zdefiniować naszego odbiorcę. Jak wygląda nasz potencjalny Klient? Ile ma lat, jakie wykształcenie, gdzie mieszka, gdzie pracuje, gdzie spędza wolny czas, które witryny najchętniej odwiedza. Odpowiedź na te pytania pozwoli nam wybrać tematykę stron na których ma się pojawić nasza reklama. Kolejnym krokiem będzie stworzenie graficznej reklamy displayowej. Przy pomocy szablonów dostępnych na Google Ads, praktycznie każdy może przygotować atrakcyjny baner. Można również zlecić ten etap pracy profesjonalnemu grafikowi. 

Najpopularniejsze formaty reklamy displayowej to:

  • Baner (poziomy) o wymiarach 468 na 60 pikseli.

  • Billboard o wymiarach 970 na 250 pikseli.

  • Skyscraper o wymiarach 120 na 600 pikseli umieszczony pionowo

  • Box - kwadrat o wymiarach 200 na 200 pikseli

  • Baner na urządzenia mobilne 300 na 50 pikseli

Dodatkowo niektóre z formatów reklamy graficznej mogą być statyczne lub animowane. Kolejny etap to wybranie modelu rozliczeń oraz ustalenie budżetu. W Google Ads możesz ustawić maksymalną stawkę jaką jesteś w stanie wydać za kliknięcie lub wyświetlenie reklamy. Ścisłe określnie budżetu pozwoli ci kontrolować koszty wydane na reklamę. Na końcu pozostaje Ci jedynie obserwacja i analiza. Dzięki platformie Google Ads oraz Google Analytics możesz śledzić liczbę wyświetleń, koszt oraz liczbę Klientów, która dzięki reklamie trafiła do Twojego sklepu.

Wady i zalety kampanii display.

Podstawową zaletą kampanii display jest to, że pozwala dotrzeć do szerokiego grona Klientów. Atrakcyjne kreacje graficzne zwracają uwagę i zapisują się w pamięci potencjalnych kupujących. Efekt częstej ekspozycji reklamy działa na naszą podświadomość i odgrywa znaczną rolę w procesie zakupowym. Paradoksalnie najpoważniejszą wadą tego typu reklamy jest jej popularność. Wiele firm w Internecie reklamuje się w ten sposób i użytkownicy coraz częściej instalują w swoich przeglądarkach specjalne wtyczki (Adblock) blokujące reklamy displayowe.

Opublikowane w Marketing Dobre rady Przez: Darius Iusan

Rozwój Internetu sprawił, że znaczna część Klientów dokonuje zakupów przede wszystkim w sieci. Sklepy internetowe dzięki swojej dostępności, popularności oraz wygodzie, powoli wypierają tradycyjny handel. W Internecie konsument może zamawiać towary nie wychodząc z domu przez 24 godziny na dobę, siedem dni w tygodniu. Rosnąca konkurencja w branży internetowej wymusza jednak na przedsiębiorcach coraz większe inwestycje w marketing. Przygotowaliśmy dla Ciebie kilka porad i wskazówek, które pomogą Ci usprawnić obsługę Klienta w Twoim sklepie internetowym. 

Spraw, aby Klient zawsze był dobrze poinformowany. 

Zawsze należy pamiętać o tym, że Klient kupuje produkt zdalnie, na podstawie zdjęć oraz opisów, które dostarcza sklep. Dlatego, szczególnie ważne jest, aby udzielić potencjalnemu konsumentowi wszystkich istotnych informacji na temat oferowanych produktów. Zadowolony Klient jest zawsze dobrze poinformowany. Dobra obsługa Klienta to przede wszystkim szybkie i sprawne rozwiązywanie problemów. Jeśli konsument kontaktuje się z obsługą sklepu internetowego to oznacza to, że sam sklep nie jest prosty w obsłudze i przejrzysty.

Sposoby kontaktu Klienta z obsługą sklepu online.

Istnieje wiele wygodnych sposobów kontaktu Klienta z obsługą sklepu online. 

  • Czat na stronie – pierwszą linią kontaktu i zdecydowanie najłatwiejszą metodą komunikacji jest czat na stronie. Właśnie tutaj, podczas przeglądania oferty, Klient, może skontaktować się z obsługą. Każdy czasem gubi się w ofercie, chce dopytać o rozmiar lub dostępność produktu. Zwrócenie się do obsługi przez czat jest znacznie szybsze i łatwiejsze niż telefonowanie.

  • Infolinia – Klienci dzwonią do obsługi z przeróżnymi problemami. Chcą zapytać na jakim etapie jest ich zamówienie, zgłosić reklamację albo po prostu potrzebują opinii, która przekona ich do zakupu. Szczególnie istotny jest tu czas oczekiwania na połączenie. Nikt nie lubi czekać, albo co gorsza być odsyłanym z jednej infolinii na inną. Nieraz zdarza się, że poirytowany Klient nie chce dłużej czekać na połączenie z konsultantem i rzuca słuchawką. Z reguły bardzo negatywnie wpływa to na odbiór firmy. Kolejną przeszkodą w sprawnej obsłudze Klienta jest niekompetentny pracownik, który nie potrafi sprawnie rozwiązać problemów Klienta. Nie zna asortymentu, nie wie nic na temat aktualnej promocji i nie potrafi sprawnie poruszać się po witrynie. Aby uniknąć różnych problemów zarówno z Klientami jak i z obsługą warto nagrywać każdą rozmowę.

  • Mail firmowy – popularna forma kontaktu, która jest wykorzystywana w obsłudze Klienta. Wadą jest to, że na odpowiedź zwykle Klient musi poczekać. Istotną zaletą komunikacji za pośrednictwem poczty elektronicznej jest możliwość przesyłania dokumentów i zdjęć. Znacznie ułatwia to rozpatrywanie sytuacji spornych, czy reklamacji.

  • Social media – Klienci często wybierają tą formę kontaktu. Facebook udostępnia wygodny czat, przez który kontrahent może porozmawiać z pracownikami sklepu. Nie jest to preferowana forma kontaktu, jednak czasem pozwala załatwić palące problemy na linii Klient – sklep internetowy.

 

Praktyczne porady i wskazówki, dzięki którym poprawisz jakość obsługi Klienta w Twoim sklepie online.

W niniejszym artykule, zebraliśmy dla Ciebie zestaw praktycznych porad i wskazówek, dzięki którym poprawisz jakość obsługi Klienta w Twoim sklepie online

Uprość proces weryfikacji Klienta w sklepie online.

Pamiętaj, że Klient chce szybko i sprawnie rozwiązać problem. Właśnie po to do Ciebie dzwoni, bo potrzebuje pomocy. Jeśli pozostawisz go samemu sobie, możesz być pewny, że zrazi się do marki, a przy okazji zrazi swoich znajomych, opowiadając o tym jak został potraktowany. Właśnie dlatego, zrób wszystko, aby uprościć proces weryfikacji Klienta w sklepie online.  Stare przysłowie mówi, że „Klient nasz Pan” i znajduje to potwierdzenie również w sprzedaży internetowej. Nie komplikuj Klientom życia, nie wymagaj od nich, żeby pamiętali swój numer Klienta, kod PIN i czwartą literę swojego piętnastoliterowego hasła. Są inne sposoby weryfikacji, niż nakazywanie swoim konsumentom uczenia się wszystkiego na pamięć. Jeśli coś wymaga istotnego wysiłku, możesz być pewnym, że Klienci nie poświęcą na to czasu. Dobra obsługa Klienta powinna robić wszystko, aby nasz konsument nie musiał się znacząco trudzić. Istnieją badania, które wyraźnie pokazują, że Klienci zmęczeni procedurami występującymi w firmie uciekają do konkurencji. 

Odpowiadaj Klientom na wiadomości z social mediów.

Jeśli Klient zaczepia Cię w social mediach nie odsyłaj go na infolinię, tylko odpowiedz na jego wiadomość. Okaż zainteresowanie każdym problemem, niezależnie od tego w jaki sposób Klient się z Tobą kontaktuje. Nie każ mu tłumaczyć po raz kolejny całej sprawy, przeczytaj wcześniejsze maile, ustosunkuj się do problemu. Nic nie robi lepszego wrażenia na Kliencie niż to, kiedy po kolejnym podniesieniu słuchawki powiesz mu, że znasz problem i jesteś w trakcie jego rozwiązywania. Traktuj równo swoich Klientów, niezależnie od tego, czy zrobili zakupy za 100 czy za 1000 złotych. Każdemu należy się szacunek. Skąd wiesz czy zadowolony kontrahent nie zechce dokonać następnego zakupu za 100 000 zł? Liczy się czas reakcji. 

Nie każ swojemu Klientowi czekać na odpowiedź. 

Nie każ swojemu Klientowi czekać na odpowiedź. Nawiązanie szybkiego kontaktu to najlepszy sposób, aby zrobić na nim dobre wrażenie. Wprowadź zasadę rozpatrywania wszystkich zgłoszeń do końca dnia. Nie zostawiaj nieodebranych wiadomości na jutro. Na bieżąco rozwiązuj problemy swoich Klientów. Powyższe rady to w zasadzie gotowy przepis na sukces. Pamiętaj, niezależnie ile wydasz na super platformę sprzedażową oraz ile zainwestujesz w kampanie promocyjne, bez dobrej obsługi nie wygrasz rywalizacji o Klienta. Kluczem do sukcesu jest zaangażowanie oraz słuchanie własnych Klientów.

Opublikowane w Dobre rady Świat Ecommerce Przez: Darius Iusan

W Polsce każdego roku powstają nowe firmy. Coraz więcej osób decyduje się też na prowadzenie sklepów internetowych - w 2018 roku na polskim rynku swoją działalność prowadziło prawie 30 tysięcy e-sklepów. Pozostaje jednak pytanie - ile kosztuje założenie sklepu internetowego i zarejestrowanie go jako firmy? Odpowiadamy w tym artykule. Zapraszamy serdecznie do wnikliwej lektury!

 

Rejestracja firmy - czy konieczne są jakieś opłaty?

Wpis do CEIDG i każda jego zmiana są bezpłatne (do 30.03.2009 r. kosztowały odpowiednio 100 zł oraz 50 zł). Zatem do zarejestrowania firmy nie są konieczne żadne opłaty. Nowi przedsiębiorcy mogą również skorzystać z niższych składek ZUS przez pierwszy rok prowadzenia swojej działalności gospodarczej. Darmowa jest także rejestracja do VAT, która wcześniej, do 2015 roku, kosztowała 170 zł.

 

Kiedy musisz założyć działalność gospodarczą?

Prowadzisz sprzedaż w Internecie na coraz większą skalę i zastanawiasz się, czy musisz założyć działalność gospodarczą? Ustawa o swobodzie działalności gospodarczej wskazuje, że prowadzenie sprzedaży "w sposób zorganizowany i ciągły" zobowiązuje daną osobę do dokonania rejestracji firmy. Zatem sklepy internetowe wymagają zarejestrowania działalności, bowiem mają one charakter ciągły i zorganizowany oraz są nastawione na zarabianie.

 

Koszty związane z prowadzeniem działalności gospodarczej. Wymieniamy koszty bieżące.

Do kosztów związanych z prowadzeniem działalności gospodrczej zaliczamy opłaty administracyjno-skarbowe, a także bieżące wydatki. Bieżące koszty działalności związane są z ubezpieczeniem (np. samochodu albo budynku), księgowością, pracownikami oraz z funkcjonowaniem danego lokalu (np. materiały i urządzenia biurowe, Internet, czynsz). Przykładowo, całkowity koszt ponoszony przez pracodawcę w związku z zatrudnieniem pracownika na podstawie umowy o pracę z minimalnym wynagrodzeniem - aktualnie około 2.250,00 zł brutto - to około 2.710,81 zł. Pracodawca jest również zobowiązany, aby płacić za np. szkolenia BHP, czy odzież roboczą dla pracowników. Jednak to nie wszystko. Do kosztów związanych z posiadaniem firmy zalicza się również bieżąca eksploatacja samochodów. W firmie pojazdy mogą być użytkowane np. w leasingu, gdzie w koszty będą zaliczane raty leasingowe, opłata wstępna a także bieżące wydatki związane z utrzymaniem pojazdów. Oprócz tego, do bieżących kosztów wliczany jest ZUS. Zanim zaczniesz płacić pełną składkę, to przez 2,5 roku korzystasz z tzw. ulgi na start. Dzięki niej, przez pierwsze 6 miesięcy opłacasz jedynie składkę zdrowotną. Po tym okresie, czeka Cię 2 lata opłacania tzw. preferencyjnego ZUSU. Możesz ZUS opłacać w dwóch wariantach -  bez albo z dobrowolnym ubezpieczeniem chorobowym. W skrócie, opłaty za ZUS wahają się od 342,32 zł do 1.316,97 zł. Opłaty administracyjno-skarbowe natomiast związane są z opłatami rejestracyjnymi, podatkami oraz kosztami notarialnymi i sądowymi. Ważną kwestią jest też to, że prowadzenie sklepu internetowego jest związane również z kosztami zwrotu towarów, zniszczeń, reklamacji oraz opłatami związanymi z prowizjami w zależności od danej formy płatności.

 

Przykładowa lista opłat związanych z prowadzeniem sklepu internetowego.

Wysokość miesięcznych opłat związanych z prowadzeniem sklepu internetowego może wahać się w przedziale od 2 000 zł do 7 000 zł. Ich całkowity koszt zależy od tego, czy przedsiębiorca będzie chciał wynająć lokal oraz zatrudnić pracowników. Warto pamiętać również o kosztach początkowych związanych np. z zakupem odpowiedniego sprzętu, czy samochodu. Firma może zapłacić jednak mniejszy podatek dochodowy, dzięki temu, że wydatki związane z przedsiębiorstwem można wrzucać w koszty - od opłat za sprzęt, stronę internetową po księgowość oraz korzystanie z firmowego auta. Należy jednak wiedzieć, że do opłat związanych z prowadzeniem przedsiębiorstwa zaliczane są tylko koszta związane bezpośrednio z prowadzoną działalnością i dodatkowo udokumentowane rachunkiem lub fakturą.

 

Przykładowa lista kosztów prowadzenia e-sklepu:

  • ZUS: od 342,32 zł do 1.316,97 zł,

  • Koszt zatrudnienia pracownika: 2 250 zł /mc,

  • Czynsz za wynajem lokalu: 850 zł /mc

  • Meble do biura: 3300 zł,

  • Materiały do biura: 90 zł,

  • Samochód: 9 600 zł,

  • Ubezpieczenie: 80 zł,

  • WWW w wybranej domenie: ok. 40 - 150 zł /mc,

  • Kupno towarów: 2 000 zł /mc,

  • WiFi: 50 zł /mc,

  • Marketing: 300 zł /mc,

  • Usługi prawnicze np. regulamin e-sklepu: 140 zł.

Opublikowane w Dobre rady Formalności Przez: Brygida Kesler

Jak przyciągnąć użytkowników portalu Pinterest do Twojego sklepu internetowego?

Pin, czyli pinezka. Mała, niepozorna rzecz mogąca zdziałać cuda. Kojarzy nam się ona z przypinaniem na tablicę korkową ważnych informacji, zadań do zrobienia, ciekawych zdjęć, obrazów, czyli po prostu informacji, których nie chcemy zapomnieć. Właśnie na tej zasadzie działa portal Pinterest. Ma on na celu pomóc w zorganizowaniu użytkownikom własnej wirtualnej tablicy, tak, by mieli oni pod ręką to, co jest dla nich ważne. Jak za pomocą Pinterest przyciągnąć ludzi do Twojego sklepu internetowego? Jak wykorzystać Pinterest do promocji Twojej marki? 

 

Powody, dla których warto zainwestować w promocję na Pinterest. Wybraliśmy trzy najważniejsze! 

W jaki sposób tworzenie tablic może pomóc w wypromowaniu naszego e-biznesu? 3 powody, dlaczego warto zainwestować w promocję na Pinterest:

  • Po pierwsze, szeroka gama odbiorców. 

Piny dostosowane są do odczytu na urządzeniach mobilnych, używanych przez liczną grupę zarówno młodych, jak i starszych. Jeżeli chcemy trafić do osób z innych krajów, również mamy taką możliwość. Wystarczy zaprojektować odpowiednie piny na rynek polski i zagraniczny. Portal obejmuje ponad 300 milionów użytkowników. Według statystyk jego twórców, 83% pinnerów, czyli osób korzystających z programu, podczas tygodnia zakupiła przypięty do ich tablicy pin. 

 

  • Po drugie, firma pomaga w promowaniu naszego produktu. 

Poza wyświetlaniem pina z promowaną zawartością, dba również o prawa autorskie. Sam portal jest bardzo intuicyjny. Dzięki czytelności strony internetowej oraz prowadzeniu krok za krokiem nowych przedsiębiorców, możemy stworzyć idealne reklamy, które trafią do przyszłych nabywców naszych usług. 

 

  • Po trzecie, mamy możliwość sprawdzania statystyk. 

Czarno na białym widzimy czy i jaką dany Pin przynosi korzyść. Jeżeli spodziewamy się wyższych wyników możemy skorzystać z licznych rad umieszczonych na portalu, które mają za zadanie pomóc nam udoskonalić reklamę.

 

Ze statystyk dowiemy się takich istotnych faktów, jak ilość:

  • pojawienia się pina, czyli jak często był wyświetlany na portalu,

  • powiększeń naszej reklamy, co pozwala nam oszacować czy przyciągnęła ona wzrok zainteresowanych,

  • kliknięć, które przekierowują potencjalnych klientów na naszą stronę,

  • zapisań będących narzędziem do wyświetlenia przez większą ilość użytkowników.

 

Jak rozpocząć przygodę z Pinterest? 

Zarejestruj się. Załóż konto na Pinterest.

Pierwszym krokiem do wejścia w świat Pinterest jest założenie konta. Możemy tego dokonać bezpośrednio na jego stronie internetowej. Działając w ramach e-biznesu, pamiętajmy, aby posługiwać się pełnymi, rzeczywistymi danymi firmy. Podczas rejestracji musimy zaakceptować warunki korzystania z usług dla firm oraz etykietę użytkowników. Dostęp do portalu mają wyłącznie osoby, które ukończyły 13 lat.

 

Zapoznaj się z funkcjami dostępnymi na Pinterest. 

Po rejestracji, otrzymamy dostęp do społeczności Pinterest, a także możliwość korzystania ze wszystkich oferowanych przez portal usług. Drugim narzędziem są przyciski wykorzystywane przez witryny i programistów. Mamy tutaj dostępne, m.in. buttony ,,Pin it", ,,Zapisz" czy ,,Obserwuj". Dzięki nim możemy:

  • przypinać do naszej tablicy elementy, które nas interesują. Mogą to być zdjęcia naszych produktów lub elementy życia prywatnego, które pozwolą klientom zobaczyć jak wyglądamy lub co lubimy robić;

  • przekierowywać zainteresowanych na stronę www naszej firmy. Jeżeli Pinnersa zainteresuje produkt po kliknięciu w pina otworzy w przeglądarce witrynę z naszymi usługami. Dzięki temu może zapoznać się z pełną gamą usług i zdecydować na najlepszy dla niego produkt;

  • zostać przypięci do tablicy zainspirowanego użytkownika. Ta funkcja pozwala na pozostanie w pamięci konkretnej osoby, której spodobał się nasz pin, a także na wyświetlenie go przez innych użytkowników.

 

Zadbaj o wysokiej jakości content do swojej tablicy na Pinterest. 

W celu zaistnienia na Pintereście, korzystajmy z rad umieszczanych przez twórców portalu. Dokładnie doradzają, w jaki sposób stworzyć pin, by spotkał się z jak największą liczbą odbiorców i został przypięty na ich tablicy. Wybierajmy nietuzinkowe zdjęcia dobrej jakości. Dbajmy o odpowiedni wymiar, dobór kolorów. Pamiętajmy o dodawaniu cen. Jeżeli mamy już grupę odbiorców ceniących naszą pracę, pokażmy im naszą tablicę na Pinterest. Zaangażujmy również swoich znajomych i rodzinę. Jeśli oni umieszczą naszą reklamę na swoim profilu, dotrze ona do większej ilości odbiorców. Pamiętajmy, że jest to jedna z metod pozyskiwania klientów. Wymaga ona dbałości o nasz wizerunek i systematyczności w prowadzeniu tablicy. Jeżeli nie mamy odpowiedniego podejścia do prowadzenia tego typu działalności, możemy zatrudnić osobę, która odpowiednio się nią zajmie. 

 

Jak promować markę na Pinterest? Przyciągnij użytkowników do Twojego sklepu online. 

Aby przyciągnąć zainteresowanie użytkowników Pinterest, warto wykorzystać poniższe narzędzia do promocji marki: 

  • Galeria produktów – tworząc tablice tematyczne, firmy mają szansę dotrzeć do zainteresowanego odbiorcy.  Jeśli prowadzisz sklep biżuteryjny, może warto stworzyć na Pinterest dedykowaną tablicę dot. biżuterii dziecięcej, dla mężczyzn lub kobiecej.  

  • Sklep – zamiast całych kolekcji, można promować konkretne artykuły. Pinezki z poszczególnymi produktami można opatrzeć informacją o cenie produktu. 

  • Konkursy – doskonałym przykładem może być konkurs „Pin It to Win It” przeprowadzony w grudniu 2011 r. przez  sklep Lands’ End Canvas. Użytkownicy musieli stworzyć oddzielną tablicę i zamieścić na niej 10-20 zdjęć ze strony sklepu lub ich profilu na Pinterest, by móc wygrać jeden z dziesięciu kuponów o wartości 250$. W konkursie wzięło udział ponad 200 osób, a udostępnione zdjęcia rozeszły się wirusowo.

  • Publikacja własnych zdjęć – jeśli jesteś fotografem to idealny sposób na promowanie własnego portfolio wśród klientów, którzy szukają np. fotografa na wesele lub do sesji noworodkowej. 


Promocja stron / serwisów / blogów – prowadź oddzielną tablicę zbierającą artykuły o serwisie.

Opublikowane w Marketing Dobre rady Przez: Brygida Kesler

Zwrot uszkodzonego towaru. Czy masz obowiązek go przyjąć? Co zrobić, gdy Klient zwraca towar ze śladami użytkowania. 

Od czasu wprowadzenia nowych przepisów dotyczących funkcjonowania sklepów internetowych, kupujący w nich są w znacznie bardziej uprzywilejowanej sytuacji niż sprzedawcy. Mogą bowiem w ciągu 14 dni zwrócić towar bez podania przyczyny. A co, gdy nosi on ślady używania lub został uszkodzony? Z artykułu dowiesz się, co robić w przypadku zwrotu uszkodzonego towaru. 

 

14 dni na zwrot - święte prawo Klienta. Czy możesz odmówić jego przyjęcia? 

Jak to zwykli mówić prawnicy, „co do zasady” klienci mają 14 dni na odstąpienie od umowy zawartej na odległość i zwrot towaru. Jeśli Klient skorzysta z tego prawa w tym czasie, sprzedawca nie ma prawa mu tego odmówić. Jeśli sprzedawca nie zwróci Klientowi pieniędzy, naraża się na sądowy pozew. I to zwykle przegrany. 

 

Czas Klienta na przetestowanie towaru. Co Klient ma prawo robić z towarem do 14 dni od zakupu? 

Prawo klienta do 14 dni na odstąpienie od umowy to czas, w  ciągu którego może on wypróbować towar w takim zakresie, w jakim mógłby to zrobić w sklepie stacjonarnym. Co więc Klient ma prawo robić z towarem do 14 dni od zakupu?  

Przykłady: 

  • Przymierzenie zakupionego ubrania

  • Jazda próbna na zakupionym rowerze lub motorze. 

  • Sprawdzenie wszystkich funkcji zakupionej mini-wieży.

 

Zwrot towaru ze śladami użytkowania. Jak Klienci nadużywają przysługującego im prawa do zwrotu towaru? 

Zgodnie z takim rozumowaniem, trudno więc wymagać, aby towar zwracany do sklepu internetowego nie miał żadnych śladów użytkowania. Częstą praktyką wśród nieuczciwych Klientów jest nadużywanie przysługującego im prawa do 14 dni na odstąpienie od umowy do realizacji własnych korzyści. Idealnym przykładem takiej praktyki jest sytuacji, gdy Klient kupuje telewizor zaraz przed zawodami sportowymi transmitowanymi w telewizji i oddaje go do sklepu zaraz po ich zakończeniu. 

 

Zwrot towaru, a prawa sprzedawcy. Czy musisz przyjąć towar?  Czy masz szansę na odzyskanie części pieniędzy? 

Czy w każdym przypadku, kiedy trzeba przyjąć towar, odpowiedź dla sprzedawcy internetowego jest niekorzystna. Jeżeli spełnione zostały inne warunki na przykład te dotyczące prawidłowego opakowania, towar trzeba przyjąć i pieniądze zwrócić. Ale w takich sytuacjach można próbować odzyskać część swoich pieniędzy. Taką możliwość dają zapisy ustawy z dnia 30 maja 2014 roku o prawach konsumenta. Art. 34 ust. 2 tego dokumentu mówi między innymi o tym, że również kupujący ponosi odpowiedzialność za zmniejszenie wartości nabytego towaru, jeżeli „korzysta z niego w sposób wykraczający poza konieczny do stwierdzenia charakteru, cech i funkcjonowania rzeczy”. W praktyce oznacza to, że kupujący powinien obchodzić się z towarami kupionymi z sieci i sprawdzać ich stan tak samo, jak mógłby to zrobić w sklepie stacjonarnym. Na przykład w przypadku obuwia lub ubrań, może je przymierzyć, ale nosić przez kilka dni już nie. Jeżeli to robi lub towar został przez kupującego uszkodzony, to na pewno nie dostanie całej sumy zwrotu od sprzedającego.

 

Zwrot pomniejszonej kwoty. Jak określić wartość towaru po uszkodzeniu przez Klienta? 

Niestety ustawodawca nie określił, jak oszacowywać wartość towaru po jego uszkodzeniu przez Klienta. Nie ma jednoznacznych wykładni sądowych. Są tylko pewne niepisane zasady. W takich sytuacjach, przyjęło się, że: 

  1. Sprzedawca szacuje, za jaką kwotę mógłby odsprzedać używaną lub uszkodzoną rzecz na jakimś portalu ogłoszeniowym;

  2. Proponuje Klientowi równowartość tej kwoty.

 

Zacznij od mediacji z Klientem. Jak skutecznie porozumieć się z Klientem w sprawie warunków zwrotu towaru? 

Takie polubowne rozwiązania są również jedną ze wskazówek Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów dotyczącą rozwiązywania podobnych sytuacji. Sugeruje on bowiem, aby najpierw sprzedający i Klient spróbowali porozumieć się w kwestii procentowego określenia zużycia lub uszkodzenia towaru. Dopiero, gdy to się nie uda, szli po takie rozstrzygnięcie do sądu. Choćby dlatego, że takie dfziałanie może być długotrwałe i kosztowne dla tego, który je w ostateczności przegra. Poza tym już na samym wstępie takiego postępowania wykazanie, ile procent z winy kupującego stracił towar od tak zwanej „nowości” do czasy zwrotu, spoczywa na sprzedawcy. Musi on również podpierać się opinią biegłego, co nie tylko może być trudne, ale i kosztowne. Ale i z takich ostatecznych rozwiązań sprzedawcy internetowi rezygnować nie powinni.

Opublikowane w Świat Ecommerce Formalności Przez: Brygida Kesler

Dowiedz się więcej o dropshippingu - wygodnym rozwiązaniu dla sklepów internetowych. 

Marzysz o prowadzeniu sklepu internetowego bez konieczności kupowania asortymentu? To możliwe! Idealnym rozwiązaniem dla Ciebie jest dropshipping. Jeśli nie jesteś pewien jak działa ten model biznesowy, zachęcamy do przeczytania naszego artykułu. Przedstawiamy w nim, odpowiedzi na najczęściej zadawane pytania dotyczące dropshipping. 

 

Co to jest dropshipping? 

Jest to narzędzie integrujące sklep internetowy z zewnętrzną hurtownią. Dropshipping sprawia, że nie musimy już zastanawiać się nad tym, skąd pozyskać produkty - klientom dostarczy je zewnętrzny partner. Inwestując w dropshipping, możemy otrzymać nawet kilka tysięcy pozycji produktowych! 

 

Jak działa dropshipping? 

Najważniejszą zaletą dropshippingu jest połączenie sklepu internetowego z zewnętrzną hurtownią. Każdy, kto wybierze takie rozwiązanie, otrzyma automatyczny dostęp do ogromnej ilości produktów od danego dostawcy. Dodanie towarów na stronę e-sklepu jest banalnie proste. Zewnętrzne hurtownie dodają zazwyczaj jednocześnie opcję automatycznego importu danych z plikami poszczególnych produktów. Zintegrowanie sklepu z ofertą zewnętrznego dostawcy umożliwia niezwykle szybkie udostępnienie towarów do sprzedaży, szybką aktualizację cen oraz pozwala na stały monitoring popytu na poszczególne rodzaje produktów.  

 

Kto powinien z tego skorzystać? 

Dropshipping to model biznesowy, z którego skorzystają głównie osoby rozpoczynające przygodę w e-commerce. Dlaczego? Takie osoby najczęściej nie posiadają jeszcze kontaktów z dostawcami towarów. Jest to także doskonałe rozwiązanie dla wszystkich tych, którzy chcieliby rozpocząć swój własny biznes w internecie, jednak nie wiedzą jeszcze, jakie towary chcieliby w nim sprzedawać. Rozpoczęcie współpracy z zewnętrzną hurtownią doceniają również właściciele małych e-sklepów, którzy chcieliby zaoferować swoim klientom większą ilość towarów w konkurencyjnych cenach. Eksperci polecają też ten model współpracy osobom handlującym towarami za pośrednictwem portali aukcyjnych takich jak Allegro czy OLX. 

 

Jak wybrać hurtownię?

Wybór hurtowni to kluczowe zadanie dla powodzenia Twojego e-sklepu. Tę decyzję trzeba podjąć po dokonaniu odpowiedniego researchu na tym rynku. Należy do niej podejść w sposób rozsądny, ponieważ od naszego dostawcy będzie zależała jakość produktów, czas dostawy oraz wiele innych bardzo ważnych czynników. Ważnym elementem są także oferowane przez poszczególne hurtownie ceny.  W chwili obecnej istnieje cała masa zewnętrznych dostawców - rosnąca konkurencja sprawia, że oferują oni właścicielom e-sklepów coraz lepsze warunki współpracy. Informacji odnośnie oferty poszczególnych hurtowni najlepiej jest szukać w internecie. Warto przeczytać opinie o każdej z nich i spróbować wybrać najlepszą. Nieocenione mogą także okazać się doświadczenia rodziny lub znajomych, którzy również prowadzą swój sklep internetowy w ramach dropshippingu. 

 

Czy gdy założę sklep internetowy, muszę mieć działalność gospodarczą? 

Warto wiedzieć, że do założenia swojego własnego sklepu internetowego nie jest już konieczne założenie działalności gospodarczej. Zasada ta dotyczy jednak tylko takich e-sklepów, które przynoszą nam dochody na poziomie mniejszym niż 50% kwoty minimalnego wynagrodzenia za pracę. W 2019 kwota ta wynosi 1125 złotych brutto. Do momentu, w którym będziemy zarabiali mniej niż przytoczona wyżej kwota, nie będziemy musieli zarejestrować działalności w Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej. Brak obowiązku rejestracji działalności gospodarczej w początkowej fazie działalności sklepu internetowego zapewni nam bardzo wiele oszczędności, ponieważ nie będziemy musieli opłacać żadnych składek ZUS. W sytuacji, gdy w którymś z miesięcy funkcjonowania naszego e-sklepu przychody będą wyższe niż 1125 złotych brutto, to będziemy musieli zgłosić rozpoczęcie działalności gospodarczej w ciągu 7 dni od momentu, w którym miało miejsce przekroczenie limitu przychodów. 

 

„Ulga na start” dla nowych sklepów internetowych.

Po zarejestrowaniu działalności gospodarczej będzie nas obowiązywała tak zwana "ulga na start" - dzięki niej przez pierwsze pół roku nie będziemy musieli opłacać składek na ZUS. Jedyną składką, którą zapłacimy, będzie składka zdrowotna w wysokości 319,94 zł. Po upływie 6 miesięcy będziemy mogli skorzystać z kolejnej ulgi, a mianowicie z "małego ZUS-u". Jest to ulga, która obowiązywać będzie przez kolejne 24 miesiące - dzięki niej składki na ZUS będą wynosiły co miesiąc tylko 520,10 zł.

Opublikowane w Aktualności Formalności Przez: Brygida Kesler

Zasady UX dla sklepów online. Nie uwierzysz, jak szybko po ich wdrożeniu zwiększysz przychody! 

W świecie e-handlu istnieje przekonanie, iż czynnikiem wpływającym najsilniej na dokonywanie zakupów przez Klientów jest cena produktu. Rzeczywiście, jej wysokość ma realny wpływ na obroty e-biznesów. Innym, ważnym czynnikiem jest UX, czyli przyjazność sklepu internetowego dla użytkownika pod względem jego obsługi i dokonywania w nim zakupów. Poznaj najważniejsze zasady UX dla e-sklepów i zwiększ swoje przychody! 

 

Dodaj przyciski Call-to-action (CTA). 

Istnienie przycisków zachęcających do działania Call-to-action to fundament każdego sklepu. Dzięki nim proponujesz klientowi dodatkowy asortyment, zachęcasz do zakupu lub oferujesz rabat. Każdy taki przycisk zwiększa szanse na to, iż użytkownik pozostanie na twojej witrynie. Dlatego musi on najpierw zobaczyć przycisk CTA. Zadbaj więc o odpowiedni kolor, koniecznie jaskrawy. W ten sposób będzie on wyróżniający i zwróci uwagę. Następnie istotna jest treść. Choć wyrażona  trybie rozkazującym, nie powinna mieć formy zniechęcającej. Klient podejmując działanie, musi wiedzieć co otrzyma w zamian.

 

Zadbaj o czytelną i przejrzystą nawigację w sklepie.

Poruszanie się po sklepie powinno być łatwe i intuicyjne. Zadbaj o przejrzystość i czytelność nawigacji w Twojej witrynie. Zrobisz to wykorzystując mega menu i sticky menu. Pierwsze wyświetla kategorie oraz obrazki pojedynczych produktów jednocześnie. Jest to duże udogodnienie dla potencjalnego kupującego. Sticky menu to nic innego jak menu podążające za użytkownikiem. Znajduje się ono u góry ekranu nawet wtedy, gdy odwiedzający przewija twoją stronę.

 

Dodaj funkcjonalną wyszukiwarkę.

Jeśli chcesz pomóc twemu klientowi odnaleźć pożądany towar, zadbaj o dobrą i funkcjonalną wyszukiwarkę. Powinna ona posiadać filtry z cechami produktów, by odrzucać niepotrzebne, a pozostawiać jedynie te, które posiadają poszukiwane cechy. Najlepiej zrobisz, gdy umieścisz ją u góry witryny, w widocznym miejscu oraz zaopatrzysz w system generowania podpowiedzi. Taka wyszukiwarka jest ogromną pomocą dla użytkownika.

 

Zaprojektuj prosty widok kategorii.

Przede wszystkim, chodzi o to abyś nie rozpraszał uwagi klienta i pozwolił na skoncentrowanie myśli na produkcie. Projektując widok kategorii, nie umieszczaj w nim zachęty do śledzenia twoich kanałów społecznościowych czy informacji o innych produktach lub dodatkowych usługach. Pozwól mu na spokojne dokonanie wyboru, bo to prowadzi do finalizacji transakcji.

 

Umieść zachęty do subskrypcji lub rejestracji.

Celem umieszczenia zachęty do subskrypcji lub rejestracji jest uzyskanie e-maila do klienta. Dzięki temu, będziesz miał z nim stały kontakt, a to ułatwia powrót do e-sklepu i kolejne zakupy. Zachęć go oferując dodatkowy rabat na pierwsze zakupy lub możliwość korzystania ze specjalnych ofert. Uzyskane dane zwiększą zasięg twojego sklepu, a darmowa reklama poprzez internetową skrzynkę zwiększa liczbę odwiedzających i kupujących na stronie.

 

Dodaj wysokiej jakości zdjęcia produktów. 

Zastosowanie wysokiej jakości obrazów i zdjęć wpływa na doznania oglądających. Postaraj się o wysoką rozdzielczość prezentowanych materiałów. Popularną metodą jest umieszczanie produktów na białym tle. Jeżeli zaprezentujesz zdjęcia w trybie trzystu sześćdziesięciu stopni, sprawisz, że rzecz stanie się bliższa użytkownikowi. Łatwiej przekona się do niej, polubi ją. Stąd już prosta droga do zakupu.

 

Zapewnij Klientom poczucie bezpieczeństwa.

Poszukując nowych klientów musisz liczyć się z tym, iż nie są oni przekonani do twojej marki. Zamieszczając opinie i komentarze klientów, renomowane marki, gwarantując zwrot towaru, możliwość kontaktowania się przez telefon lub mail,  przekonujesz ich do siebie. Stwarzasz wizerunek sklepu jako miejsca zapewniającego jakość i bezpieczeństwo.

 

Zagwarantuj różne formy zapłaty.

Zagwarantuj to, aby klient mógł wybrać różne formy zapłaty. Nie tylko najbardziej tradycyjny przelew, lecz także płatność Blikiem, przelew natychmiastowy. Dobrze będzie dać możliwość płatności przy odbiorze. Warto też zadbać o możliwość wyboru kuriera. Nie tylko ze względu na cenę, ale na odległość miejsca zamieszkania klienta od na przykład wybranego paczkomatu.

 

Powiąż podobne produkty ze sobą.

Postaraj się o to, by zawiedziony klient szybko przeniósł swoją uwagę na inny, podobny produkt, zapominając o tym, którego brak. Informacja "produkt niedostępny" nie będzie aż tak smutną, jeśli na stronie umieścisz przycisk CTA zachęcający do kontaktu telefonicznego. Możesz wtedy udzielić mu szczegółowych informacji o tym, kiedy będzie on w sprzedaży.

 

Zaprojektuj niestandardową stronę błędu.

Zadbaj o niesztampowy tekst. Ile razy widziałeś napis nie ma takiego adresu? Nie jest to miła informacja, dlatego spróbuj rozluźnić atmosferę żartobliwym komentarzem. Możesz również umieścić na tej stronie wyszukiwarkę. Użytkownik przeniesie swoją uwagę na nią i będzie kontynuował zakupy.

Opublikowane w Dobre rady Optymalizacja Przez: Darius Iusan
Strona:
  1. 1
  2. 2
  3. 3
// //